Hjælp mig med at komme igang med programmering

Tags:    java html cocoa wiring

<< < 123 > >>
Hej udviklere

Jeg har i langtid rendt rundt med idéen om at lære at programmere. Hver eneste gang jeg har prøvet er det dog endt galt. Jeg går i stå efter de første par artikler. Jeg har tidligere forsøgt og lært det basale i HTML, Wiring (i forbindelse med lidt leg med en Arduino) og java (Lavede de første kurser hos Codecademy).

Mit egentlige spørgsmål er blot hvordan man kommer igang med at programmere. Jeg er mest interesseret i at programmere programmer og ikke websites. Cocoa kunne være en mulighed da jeg er Mac og iPhone tilhænger.

Det næst skal det siges at jeg pt er studerende (Ikke en IT-uddannelse). Derfor er det hele på hobbybasis. Er det muligt at lave noget ordentligt software uden at bruge et fuldtidsjob på det?

Takker for hjælpen! :)

- Kasper



29 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej udviklere

Jeg har i langtid rendt rundt med idéen om at lære at programmere. Hver eneste gang jeg har prøvet er det dog endt galt. Jeg går i stå efter de første par artikler. Jeg har tidligere forsøgt og lært det basale i HTML, Wiring (i forbindelse med lidt leg med en Arduino) og java (Lavede de første kurser hos Codecademy).

Mit egentlige spørgsmål er blot hvordan man kommer igang med at programmere. Jeg er mest interesseret i at programmere programmer og ikke websites. Cocoa kunne være en mulighed da jeg er Mac og iPhone tilhænger.

Det næst skal det siges at jeg pt er studerende (Ikke en IT-uddannelse). Derfor er det hele på hobbybasis. Er det muligt at lave noget ordentligt software uden at bruge et fuldtidsjob på det?

Takker for hjælpen! :)

- Kasper



Jeg er pladask faldet for LiveCode some er på vej til at komme under GPL3 Licens i kraft af en Kickstarter.

Det er et ret interessant miljø, så interessant at jeg selv har valgt at blive "pledger"

Jeg har selv uden forhåndskendskab til miljøet fået lavet basis for en grafisk applikation til genoptræning for hjerneskadede, applikationen har funktionalitet såsom flytbare knapper, colission detection, timing af div. events, optælling af points / svar og jeg er ved at samle al informationen under gameplay i rapporter der kan benyttes af læger/genoptrænings personale til at følge patienterne. Synes selv at det er ret interessant at man på mindre end 3 uger og med kun fra nogle minutter til et par timers leg og kun en del af dagene kan komme så langt uden at kende miljøet på forhånd.

Miljøet giver mulighed for at skrive sin kode blot en gang og så deploye til en række forskellige platforme både desktop såvel som mobil, det være sig Linux, Mac, Windows iOs, Android.

Det er ikke kun mig der har fundet Kickstarteren interessant bloggeren Cory Doctorow som er journalist, science fiction forfatter og er co-editor af webloggen Boing Boing. Steve Wozniak computer engineer og programmør samt medstifter af Apple og tidligere leder af spiludvikling hos Disney Interactive Alex Seropian finder det støtteværdigt og sidstnævnte planlægger at basere sit nyeste spil fra eget "hus" på LiveCode.

Du kan se mere her: LiveCode

Der er links til RunRev's hjemmeside hvor du kan hente en 60 dages prøvekopi og om ikke så lang tid såfremt de får success med deres Kickstarter en community version som man efterfølgende selv både kan bruge og være med til at videreudvikle.

Mine egne eksperimenter - Fristil agtigt og ikke særligt pænt en pærevælling af me we you - en spontan POC om det kunne lade sig gøre ligger her :)

http://einarpetersen.com/doku.php?id=livecodeexperiment

Der kommer en pænere version, med oprensede remarks, grammatik mm. og forhåbentlig ordentlig objekt orienteret og optimeret opdeling. But all in good time :)

Med venlig hilsen

Einar Petersen


P.S.

Så er dette her faktisk en rigtig god bog

http://books.google.dk/books/about/The_Pragmatic_Programmer.html?id=5wBQEp6ruIAC&redir_esc=y

Vælg vis denne bog for at læse indholdet



Indlæg senest redigeret d. 25.02.2013 00:23 af Bruger #17550
Så, er du til web, så gå efter PHP, er du til lokal platform, så gå efter JAVA :) Det må være min anbefaling!


Jeg vil altså også gerne anbefale Java til Web, men PHP er nu en gang også fint :P



Indlæg senest redigeret d. 25.02.2013 13:20 af Bruger #4487
Problemet med Java til Web (hvertfald hjemmesidder) er at det er svært at finde nogle gratis/billige webhost, der tilbyder Java.

Er bl.a. nok derfor de fleste vælger at gå PHP vejen



Problemet med Java til Web (hvertfald hjemmesidder) er at det er svært at finde nogle gratis/billige webhost, der tilbyder Java.

Er bl.a. nok derfor de fleste vælger at gå PHP vejen
Ja, du har ret :) - Desværre!!!



Ja men omvendt er der et marked for at lave billig java hosts ?



Kevin, ja hvorfor ikke? Kombiner en Apache-webserver med Apache Tomcat, så kan du lære JSP :-)

On-topic, så skrev Kasper jo, at han ikke var så meget til Web. Kasper har du en ide til et program, du kunne tænke dig at lave? Det er bare med at komme i gang og få hænderne beskidte. Så er programmeringssprog knap så vigtigt i første omgang.



@Lars java til Web er ikke altid kun JSP kig f.eks. Java play framework fra linkedin teamet



Dan, tak for tippet. Det ser spændende ud :-)



Da jeg startede med at lave hjemmesider og programmere, brugte jeg Lynda.com - de har en masse lækre tutorials inden for stort set alt, og i rigtig høj kvalitet!



<< < 123 > >>
t