PHP hjælp (flere ting)

Tags:    php5 administrator user

Hej alle. Jeg sidder og roder med et større website, hvor jeg skal bruge følgende ting:

Admin login (når en admin bruger logger ind, skal han have et link til admin panelet, hvor de andre brugere ikke har det.)

User count så man på forsiden kan se registrerede brugere.

Så skal der også være sådan så jeg i admin panelet søger på én IP, og kan se alle brugere med samme ip.

Nogen der kender et par gode guides til den slags? Jeg er ret ny i php.

Kunne godt tænke mig at alt jeg ligger i admin mappen kun kan ses af administratorer hvis muligt.


Mvh! :-)



6 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 19 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg har ikke nogle deciderede guides, men jeg kan da godt fortælle dig hvilke ting du skal kigge på hvis du skal udvikle de forskellige ting.

Admin Panel:
Kig på $_SESSION variabler for at håndtere brugere der er logget ind, og brug evt. en mySQL database med et felt der hedder admin, der kan være true hvis din bruger er en admin og false hvis din bruger ikke er og så skal du lave et if-statement der ud fra den variabel bestemmer om du er admin eller ej når du er på sitet.

Søg på $_SESSION og mysqli.

User Count:
Igen skal du have fat i din mySQL database og hente alle brugerene ud evt. med mysqli biblioteket, der er veldokumenteret på php.net. Jeg kan fortælle dig at du blandt andet skal kigge på en funktion der hedder mysqli->num_rows.

Find brugere med samme IP:
Kig på $_SERVER['REMOTE_ADDR'] og nogle mysqli queries.

Håber du kan bruge det til noget, kan godt finde nogle links, men du lærer mere hvis du selv kan søge på de rigtige ting i mine øjne.

Du kan evt. komme med konkrete problemer når du støder på fejl, det er noget nemmere at hjælpe med. ;-)

Mvh. Andreas Voss



Det kunne godt lyde som et super fedt projekt du har gang i.

Blot lige til forståelsen for dit problem.

Er sitet så man skal logge ind uanset om man er admin eller bruger? (Lige som på FB).

Da jeg i sin tid startede på php, ja så kom jeg også hurtigt til et punkt hvor evnen ikke var der men forståelsen for hvordan det skulle bygges kom.

Som Andreas Voss skriver, så skal du nok have fat i noget database, evt. MySQL. Husk at anvende MySQLI api'et i stedet for det gamle MySQL api.

Start ud med at kigge på et login system. Et kanon sted at starte kunne være hos PHPacademy. Der findes der en guide til et login system. Når du har den på plads så har du grundstrukturen for dit site. Så er det blot at finde ud af hvilke data du skal bruge om brugeren. FX deres ip.

God fornøjelse med arbejdet :D



Som jeg før har anbefalet er phpacademy et super sted at lære om php, de laver nogle super gode php/programmerings video guides. De har blandt andet lavet en bruger/login-system guide, som du kan se her:

http://www.youtube.com/watch?v=9kyQGBABA38

Derudover kan jeg kun anbefale, at du kigger nogle af deres andre videoer igennem, da de giver en super god grundforståelse for php, og hvad det kan bruges til :).

Held og lykke med programmeringen!



Indlæg senest redigeret d. 22.02.2013 21:55 af Bruger #16605
Du ligger meget hårdt ude hvis du er ny inde for php? synes jeg bare!



Jeg kender til andet programmering, og så går jeg på webintegrator uddannelsen. Der roder vi bare med ASP.NET istedet. Jeg elsker PHP, men er bare ikke så god endnu. Har rodet i et års tid med open source and so on. Så ved hvordan man gør de forskellige ting. Kan bare ikke lave dem fra bunden! :-)



Jeg vil helt klart bruge det du har skrevet, selvom det er ret kompliceret! :-) Det er godt formuleret ellers.

Jeg vil poste mine konkrete problemer her. Så du er velkommen til at følge med.



t