Diplomuddannelserne

Tags:    uddannelse

<< < 12 > >>
Hejsa

Overvejer at tage en snak med min chef på et tidspunkt omkring en diplomuddannelse, men er meget i tvivl om hvad jeg bør vælge.
Det svæver imellem:
- IT-Diplomuddannelsen (retning Webudvikling) - ville tage den på DTU Ballerup campus
- Diplom i Webudvikling - Ville tage den i kongens lyngby.

Først vil jeg starte med at høre om nogle af jer har erfaring med en af ovenstående uddannelser? Godt / skidt ved dem?
Eventuelt noget omkring lærere, valgfag/moduler eller omgivelserne eller miljøet?

På deres hjemmeside står:
"Alle moduler afsluttes med en prøve med bedømmelse. For hvert gennemført modul udstedes eksamensbevis. Når samtlige moduler og afgangsprojektet er bestået, udstedes det endelige diplom.

Den studerende skal ikke tilmelde sig en retning, men hvis man ved afslutningen af uddannelsen har færdiggjort de angivne moduler, kan man få retningsbetegnelsen med på diplomet.
"

Som jeg læser det så kan man godt gennemføre en diplomuddannelse uden en retning, men der står intet omkring gennemførelse af diplom uden retning. Er der nogen der ved noget omkring det?
En studievejleder har sagt man vil få en en TD Informationsteknologi (TD står for teknisk diplomuddannelse).

Er der nogen erhvervsmæssig fordel i at tage en retning? Altså vil en arbejdsgiver se dårligere på ens uddannelse hvis man ikke har fulgt en retning, men tilpasset den mere til hvad man selv synes er vigtigt og relevant? At man har fået en TD Informationsteknologi, fremfor en TD Webudvikling?

Sagen er at jeg egentligt gerne ville kombinere valgfagene fra de to fordi de begge har noget der er interessant. Altså ville gerne have hovedforløbet hos Diplom i webudvikling, men tage nogle af valgfagene fra IT-diplomuddannelsen.
Nogen der har nogle erfaringer med det?



12 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hey.
Jeg tager ikke selv en diplom uddannelse. Men går på DTU, så kan sige lidt om IT-Diplom.

DTU benytter sig af en såkaldt flagmodel, som betyder at 25% af alle dine fag er valgfag.
Af valgfag findes der ca. 1000 af. Fag som omhandler IT er cirka 200 forskellige.

Så hvis du ønsker at skræddersy din uddannelse, er DTU uden tvivl at foretrække.




DTU benytter sig af en såkaldt flagmodel, som betyder at 25% af alle dine fag er valgfag.
Af valgfag findes der ca. 1000 af. Fag som omhandler IT er cirka 200 forskellige.


Hej, nu går jeg tilfældigvis på den omtalte IT-Diplomuddannelse. Har du link til de ca. 200 fag man kan vælge imellem for det er da en meget anderledes virkelighed.

Udover det er der de valgfrie moduler du kan se her. Jeg har ikke så meget erfaringer med hvordan en arbejdsgiver ser på det. Jeg blander de fag som jeg synes er spændende og som jeg føler at jeg ville kunne bruge best ift. min egen udvikling. I sidste ende tror jeg ikke retningerne er andet end en titel.

Om du kan mikse lidt fra den ene uddannelse med den anden ved jeg ikke noget om - prøv og kontakte skolen. De er altid utrolig flinke og hjælpsomme.



Indlæg senest redigeret d. 28.02.2013 21:43 af Bruger #15754
Hey Jan.
Okay, nu er Diplom-ingeniørene ret anderledes end civil-ingeniør uddannelserne - og kender som sagt ikke til hvad strukturen er for dem.

Men civil-ingeniører kan tage alle fag på DTU, herunder alle fag fra IMM, som tilbyder 199 kurser. Du kan se dem på kursusdatabasen, som dog kræver dtu-login:
http://www.kurser.dtu.dk/search.aspx?lstDepartment=2&YearGroup=2012-2013&btnSearch=Search



Indlæg senest redigeret d. 28.02.2013 22:46 af Bruger #5097
Uden at lyde snobbet så er der mange steder hvor det at du har gået på DTU er et kvalitetsstempel.

Mht. til at tage nogle af de mange DTU kurser, så skulle jeg mene det er muligt efter fusionen ml. IHK(nu DTU diplom) og DTU. Dog er det på diplomretningerne noget begrænset mht. hvor mange du kan vælge.

Og så er informationsteknologi noget bredere end webudvikling, hvilket jeg kun kan forestille mig er et plus for arbejdsgiver.

[Disclaimer: Læser selv elektroteknologi på DTU]



Diplom-uddannelserne som csharper skriver om er en helt anden uddannelse end den som i ellers taler om.

Min erfaring er ikke fra Copenhagen Business School men fra Netau som er fjernundervisning. Det kræver en ufattelig selvdisciplin da det eneste som man får fra NetAu er lidt materiale og et fælles "rum" på nettet hvor man kan diskutere med sin underviser og et struktureret forløb, så man bliver klar til at gå til eksamen. Dette er vel og mærke kun hvis man selv har læst op på alt.

Jeg ser Diplomudannelsen som et studie hvor man får et bevis på det man allerede ved meget om. Jeg er helt klar over at det ikke gælder for alle.

Det gode ved uddannelsen er, at man kan vælge de moduler som interesserer en. Det betyder dog også, at hvis man mikser fra forskellige retninger, vil man ikke få et eksamensbevis hvor der står "it-diplomuddannelse i webudvikling", men "Bare" "it-diplomuddannelse".

Så csharper, gå i krig hvis du har meget fritid eller kan få lov til at bruge lidt af din afbejdstid til det.



Der er forvirring mellem Diplom-ingeniørene/IT-diplom ingeniør og it-diplomuddannelsen.

It-diplomuddannelse er bruger betalt på deltid, primært om aftenen. Uddannelsen bliver taget på Centeret for Videreuddannelse hos DTU (som tidligere var en afdeling under IHK).




DTU benytter sig af en såkaldt flagmodel, som betyder at 25% af alle dine fag er valgfag.
Af valgfag findes der ca. 1000 af. Fag som omhandler IT er cirka 200 forskellige.


Hej, nu går jeg tilfældigvis på den omtalte IT-Diplomuddannelse. Har du link til de ca. 200 fag man kan vælge imellem for det er da en meget anderledes virkelighed.

Udover det er der de valgfrie moduler du kan se her. Jeg har ikke så meget erfaringer med hvordan en arbejdsgiver ser på det. Jeg blander de fag som jeg synes er spændende og som jeg føler at jeg ville kunne bruge best ift. min egen udvikling. I sidste ende tror jeg ikke retningerne er andet end en titel.

Om du kan mikse lidt fra den ene uddannelse med den anden ved jeg ikke noget om - prøv og kontakte skolen. De er altid utrolig flinke og hjælpsomme.


Hej Jan

Tak for tilbagemeldingen :)
Hvor går du henne? Kan du sige noget om uddannelsen, måden at arbejde på, undervisere etc?
Det er altid uhyre vigtigt om undervisere bare "læse op fra en bog" og skal fortælle pensum, eller om der er dedikation som kan motivere og engagere en i undervisningen og opgaver. Der kan desværre være enorm forskel fra underviser til underviser og skole til skole / miljø'et på skolen, så det er jeg meget interesseret i.
Alt tilbagemelding og uddybning af din oplevelse ville være en hjælp.
Jeg antager du også tager den deltid om aftenen, siden det er en diplomuddannelse - er det korrekt forstået?

Uden at lyde snobbet så er der mange steder hvor det at du har gået på DTU er et kvalitetsstempel.

Mht. til at tage nogle af de mange DTU kurser, så skulle jeg mene det er muligt efter fusionen ml. IHK(nu DTU diplom) og DTU. Dog er det på diplomretningerne noget begrænset mht. hvor mange du kan vælge.

Og så er informationsteknologi noget bredere end webudvikling, hvilket jeg kun kan forestille mig er et plus for arbejdsgiver.

[Disclaimer: Læser selv elektroteknologi på DTU]

Jeg har mødt folk som selv har opfattet dem som finere end "os andre" fordi de gik der, men troede faktisk ikke det var så udbredt udover de enkelte med næsen i sky. Men tak for feedback, det vil jeg helt klart tage til overvejelse - også det med at gå efter mine ønsker i valgfag og ikke en linie.

Diplom-uddannelserne som csharper skriver om er en helt anden uddannelse end den som i ellers taler om.

Min erfaring er ikke fra Copenhagen Business School men fra Netau som er fjernundervisning.

Jeg ser Diplomudannelsen som et studie hvor man får et bevis på det man allerede ved meget om. Jeg er helt klar over at det ikke gælder for alle.

Det gode ved uddannelsen er, at man kan vælge de moduler som interesserer en. Det betyder dog også, at hvis man mikser fra forskellige retninger, vil man ikke få et eksamensbevis hvor der står "it-diplomuddannelse i webudvikling", men "Bare" "it-diplomuddannelse".

Så csharper, gå i krig hvis du har meget fritid eller kan få lov til at bruge lidt af din afbejdstid til det.


Ganske rigtigt - det er en deltidsuddannelse med brugerbetaling som jeg vil se om jeg kan overtale min chef til at give mig da det er en lille pris for dem, plus at det kan være over en 6 årig årerække og der er 10k om året jo en dråbe i jordens ocean. Det er noget jeg vil undersøge før muligheder og ønsker før jeg går til min chef eller snakker om det ved en eventuel mus/lønsamtale.

Netau er ikke noget jeg i første omgang ønsker, da jeg blot lærer meget bedre ved klasseundervisning hvor jeg kan stille de dumme spørgsmål, få noget præciseret, og generelt blive mere "holdt til ilden" ved at der er et hold og andre der er afhængige af mig. Det er fordi jeg kender mig selv for godt til jeg ved hvor dårlig selvdisciplin jeg har omkring det selv, plus min indlæringsmåde er meget bedre ved klasseundervisning.
Så ikke fordi jeg har meget fritid, men undervisningen vil være 1-2 gange om ugen fra 17-20/21 stykker, hvilket i forvejen er tidspunkter jeg tager til kurser i min fagforening.

Jeg vil ikke tage den for noget som jeg allerede ved, men for at lære mere specifikt omkring noget af det jeg ved lidt om og blive dygtigere på ting jeg ikke ved noget om. Det er vigtigt for mig at tage mere uddannelse og blive dygtigere, og det er om at gøre det mens man har lysten, tiden og overskudet (læs: ung uden børn) da det umiddelbart gør det nemmere selvom det ikke var umuligt i modsatte tilfælde.

Vil lige bruge muligheden for at takke alle for deres input :)



Indlæg senest redigeret d. 01.03.2013 10:49 af Bruger #17215
Nu lytter jeg lige med af ren interesse og stiller måske også et dumt spørgsmål men... De der NetAU uddannelser skal man betale til dem?



Nu lytter jeg lige med af ren interesse og stiller måske også et dumt spørgsmål men... De der NetAU uddannelser skal man betale til dem?


Tror det er hvilken uddannelse du tager. Hvis det er en hvor du får støtte = du ikke skal betale noget, så får de bare kronerne i stedet.
Hvis uddannelsen er en selvbetalt (som diplom'en) så skal du betale selv.

Har ikke undersøgt det, men ville helt klart være mit gæt.



k, overvejer nemlig den der Diplom som webudvikler. Jeg kender flere der har den. Og tænker det er godt, at have den oven på MMD



<< < 12 > >>
t