års uddannelse

Tags:    uddannelse

Hejsa

Nogle gange støder man på folks cv eller hører om nogle der har x års uddannelse - slynget ud som om det var ensbetydende med det samme som erhvervserfaring.
Nogle af de tal er meget pæne synes jeg umiddelbart (uden at vide nærmere hvad tallet indebærer).

Hvis i skal sige hvor mange års uddannelse i har, bruger i så kun erhvervsmæssig kompetencegivende uddannelse, eller er det også folkeskole eller gymnasie/htx/hhx/hxx etc.?

Mere specifikt er jeg stødt på det i forbindelse med folk skriver det i deres cv'er - mere end 10 års erfaring indenfor it, og x års uddannelse.



Indlæg senest redigeret d. 01.03.2013 15:47 af Bruger #17215
6 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 8 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Ja, uddannelse behøver ikke at fylde så meget så skriv bare alt på. Og vedlæg karakterer for de uddannelser du selv synes er relevante.

Med jobs vil jeg selv holde mig til dem, som jeg selv synes har en smule relevans...at jeg gik med aviser og reklamer som 11 årig er næppe så interessant for særlig mange, men at jeg var et år hos et kommunalt edb-værksted, hvor folk kunne komme og lære at bruge Word (og hvad der nu fandtes dengang) viser, at jeg kan kommunikere og lære fra mig. Så det er relevant selvom jeg ikke har brugt en word processer i et årti efterhånden.



Et CV bør være helt udspecificeret. 9 års folkeskole, tre års handelsskole og to år og tre måneders datamatiker. Derudover skriver man hvornår det var. Også for forskellige jobs.



Et CV bør være helt udspecificeret. 9 års folkeskole, tre års handelsskole og to år og tre måneders datamatiker. Derudover skriver man hvornår det var. Også for forskellige jobs.


Det kan være et spørgsmål om hvordan det skal præsenteres.
Nogle gange er det måske ikke det der ved første øjekast er essentielt, men som kan være relevant hvis brugeren graver dybere.

Tænker fx. på hvis du har et online cv kan du have et kort samlet der siger 4½ års erhvervserfaring, og hver ansættelse du har haft der var relevant erhvervserfaring.
Længere nede kommer uddannelse, og her bliver det spændende fordi vil du så sige 14 års uddannelse eller 2år og 3 måneders uddannelse.
Forskellen vil være hvilke dele der fokuseres på hvor den sidste er at det kun er din sidste der er direkte erhvervsrelevant, på samme måde som at der nævnes erhvervsmæssigt relevante ansættelser og erfaringer fra disse.

Der er stor forskel på disse, også for målgruppen for hvad er vigtigt i et cv (online som materielt) - at du fanger interessen hurtigt. Derfor skal det være præcist for at det er nemmere at skimme henover for at skabe et overblik. Hvor at hvis de finder det relevant så er der mulighed for at grave dybere.
Fordelen ved at det er online er at du ikke har de samme begrænsninger som du har på papir med størrelse, former, rammer, muligheder, og derfor det bliver relevant for mig.

Det kan også være en præsentationsmæssig fordel at summere nogle ting sammen til at skabe overblik i en introduktionstekst, fx at mange skriver "mere end 10 års erhvervserfaring", som jo er summeret op.
Hvis man skal dette for uddannelse, hvor ville i så selv sætte grænsen? Kun direkte erhvervsrelevant eller tage det hele med?



Plejer blot at skrive uddannelses navn, uddannelsesinstitution og år fra-til. Ellers ville jeg have 7 års uddannelse, udover folkeskolen, hvoraf kun 2½ er relevant for mit fag.



Hvis du er like 25, så er det vigtig at hive alt det frem som gør dig troværdig og viser din erfaring. Avisbud som 14 årig er ikke nogen god ide, da de fleste chefer ser det som et svaghedstegn at man ikke har bedre at fylde på.

Hvis du er 40-50, så er det vigtigste ikke udd. - med mindre den er relativ ny. Her tæller det virkelig hårdt at kunne vise sine resultater, og derigennem vise at man har erfaring og kan lave et stykke arbejde i praksis.

Kunne jeg skrive 10 års relevant erhvervserfaring, og 5 års udd. så gjorde jeg det til hver en tid :)



Jeg skriver bare jeg har en kort videregående som multimedie designer, og hvad jeg ellers har af MS/CMS certificeringer.

Mht til erhvervserfaring, startede jeg som alle andre med html programmering som 14 årig, men jeg skriver sku ikke 17års erhvervserfaring, nærmere 8, hvor jeg egentligt burde skrive 10 (ansat i 2003 hos webdanmark som html/psd/lidt cms udviling, et par år efter som konsulent).







t