Hvad er forskellen på Javascript og Jquery?

Tags:    jquery javascript

Hej alle.

Er lige startet på web-integrator uddannelse og vil godt lave nogle flottere ting på min side. Jeg kan sagtens kode html og css fuldt ud, men hvad er forskellen på javascript og jquery? Eller er det bare det samme? :)


Håber at nogen kan give mig en ordenlig forklaring på hvad det er, og jeg skal bruge begge ting? :)

På forhånd tak og fortsat god weekend :)



6 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 22 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
jQuery is a multi-browser JavaScript library designed to simplify the client-side scripting of HTML.[4] It was released in January 2006 at BarCamp NYC by John Resig. It is currently developed by a team of developers led by Dave Methvin. Used by over 55% of the 10,000 most visited websites, jQuery is the most popular JavaScript library in use today


http://en.wikipedia.org/wiki/JQuery

Kort: jQuery er et javascript bibliotek/framework - en samling af en masse brugbare funktioner



Jquery er et såkaldt "bibliotek" som hører under Javascript. Det gør en hel del ting i JavaScript lettere, men vil foreslå dig at læse op på Javascript først, for at få et samlet overblik over tingene :)

EDIT: Dér var jeg lidt for langsom, sorry for dobbelt post.



Indlæg senest redigeret d. 19.04.2013 22:34 af Bruger #16678
Ny redigeret definition:

jQuery er en massiv klump kode, og den kode er skrevet i sproget JavaScript.
jQuery indkapsler JavaScript i mere anvendelige metoder, hvis formål er at forenkle tilgangen til almindeligt brugte funktioner, samt fjerne hvad der ellers ville stå som gentagelser.



Indlæg senest redigeret d. 19.04.2013 23:34 af Bruger #10216
"jQuery is a fast, small, and feature-rich JavaScript library"

Fra deres officielle side. Så jquery selv er lidt uenig med dig Michael



"jQuery is a fast, small, and feature-rich JavaScript library"

Fra deres officielle side. Så jquery selv er lidt uenig med dig Michael


Det er vel som man tager det, dog er langt bedre definitioner at finde på: http://stackoverflow.com/questions/148747/what-is-the-difference-between-a-framework-and-a-library

hvor der dog er masser eksempler at finde på enighed og uenighed. :)



Helt enig Michael :) Det var også kun din oprindelig definition jeg var lidt uenig i.



t