Statistik for hvert år - fremvis kun for det år som er i databasen.

Tags:    mysqli php

<< < 12 > >>
Det er sådan, at hvis i min database har skrevet om dato, som dette: 2013/05/01 11:13:48 Jeg vil gennem hele 2013 hvor mange der er i alt.

Men i mode, når jeg får til 2014, så alt hvad jeg vil have dem til, og ikke dem af 2013.

Det skal være fra 2013/01/01 gennem 2013/12/31, og det skal også gøre med 2014 ved.

Det er en statistik, som jeg stiller til antallet af 112 nødopkald har været til brand.

For eksempel lige nu, da der kun 6 oprette databasen, men så snart vi kommer over 2014, så det må starte forfra.

da hele problemet er: ved ikke helt, hvordan man opbygger det op til hvordan jeg får det bedste ud af det, da om at få alarmen for det kommende år, hvis vi er i 2013, er det kun overtale dem sammen

Fold kodeboks ind/udPHP kode 


håber du kan hjælp mig videre.

Ved ikke helt hvordan jeg skal bygge det. ellers er du velkommen til at spørger mig omkring det.



12 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
prøv at kigge på year
https://dev.mysql.com/doc/refman/5.5/en/date-and-time-functions.html#function_year

hurtig demo:
Fold kodeboks ind/udKode 


kig på den lille ændring jeg har lavet i functionen statistik().


test db:
Fold kodeboks ind/udKode 





>$dato = date("Y");
>$statistik = $mebe->statistik($dato);
bruger du variablen $statistik til noget ??, hvis ikke er der ikke nogle grund til at oprette den.

jeg tror jeg ville lade fundtionen kun retunerer antalet og skrive teksten uden for klassen, da det er langt mere flexibelt, og også det man typisk gør

jeg tror jeg ville lave en default parameter på year, så hvis der ikke angives noget er aktuelle år

Fold kodeboks ind/udKode 




Du har glemt, at oprette en instans af objektet, så din $mc variabel er null. Derfor kan du heller ikke kalde metoden statistik den.




Den ligesom fandt året selv altså så snart jeg komme til 2014 så var den på 2013, men komme jeg til 2015 så havde jeg både 2013 og 2014 uden at jeg ligesom selv skulle tilføj dem til koden, så på eller anden måde ikke tog fat i det år var man i. :)

den finder selv automatisk dette år hvis du ikke angiver noget (default)

så det du ønsker er en statestik for hvert år ??
vil du angive start år og slut år eller kun start år og så slutter den ved aktuelle år ??

tænker på noget group by
http://stackoverflow.com/questions/508791/mysql-query-group-by-day-month-year

men så vil du få et array retur, ikke noget problem

du kan selvføgelig også bare kalde statestik en gang for hvert år, men det er ineffektivt (for løkke)

lav en udskrift af hvordan du gerne vil have det til at se ud.
samt sql dump af din db der svare til din udskrift, så vi kan se hvilke data du arbejder ud fra





@jesper hvis du vil lave en statestik over alle år, der er i databasen kunne du gøre det sådan, bare til inspiration
Fold kodeboks ind/udKode 





Indlæg senest redigeret d. 05.05.2013 14:57 af Bruger #16075
prøv at kigge på year
https://dev.mysql.com/doc/refman/5.5/en/date-and-time-functions.html#function_year

hurtig demo:
Fold kodeboks ind/udKode 


kig på den lille ændring jeg har lavet i functionen statistik().


test db:
Fold kodeboks ind/udKode 





Lækkert! det virker nu!.. :)

kan jeg ikke gør på en måde sådan at dato bare opdater af sig selv sådan at jeg ikke skal ind og skrive nyt år på :)

det vil sige lige så snart vi kommer til 2014 så tag den bare alle dem fra 2014 frem kun!. :)

Det er kun det sidste jeg mangler så er jeg færdig med tiden 100% og tak for hjælpen! :)



EIDT:

Fold kodeboks ind/udPerl kode 




Indlæg senest redigeret d. 04.05.2013 11:27 af Bruger #17136
>$dato = date("Y");
>$statistik = $mebe->statistik($dato);
bruger du variablen $statistik til noget ??, hvis ikke er der ikke nogle grund til at oprette den.

jeg tror jeg ville lade fundtionen kun retunerer antalet og skrive teksten uden for klassen, da det er langt mere flexibelt, og også det man typisk gør

jeg tror jeg ville lave en default parameter på year, så hvis der ikke angives noget er aktuelle år

Fold kodeboks ind/udKode 


Der er fejl..

Fatal error: Call to a member function statistik() on a non-object in /home/jesperbo/public_html/blabla.dk/112.php on line 37

det er her:

Fold kodeboks ind/udPHP kode 



jeg vil helst uden at gå til sommer skal jeg så lidt ind i kode som mulig.



Indlæg senest redigeret d. 04.05.2013 12:53 af Bruger #17136
Du har glemt, at oprette en instans af objektet, så din $mc variabel er null. Derfor kan du heller ikke kalde metoden statistik den.


Ja det er selvfølgelig rigtigt, jeg havde glemt at min hed "mebe" og hans hedde "MC"


Kun bare godt tænke mig at

Fold kodeboks ind/udPHP kode 


Den ligesom fandt året selv altså så snart jeg komme til 2014 så var den på 2013, men komme jeg til 2015 så havde jeg både 2013 og 2014 uden at jeg ligesom selv skulle tilføj dem til koden, så på eller anden måde ikke tog fat i det år var man i. :)



Indlæg senest redigeret d. 04.05.2013 13:19 af Bruger #17136

Den ligesom fandt året selv altså så snart jeg komme til 2014 så var den på 2013, men komme jeg til 2015 så havde jeg både 2013 og 2014 uden at jeg ligesom selv skulle tilføj dem til koden, så på eller anden måde ikke tog fat i det år var man i. :)

den finder selv automatisk dette år hvis du ikke angiver noget (default)

så det du ønsker er en statestik for hvert år ??
vil du angive start år og slut år eller kun start år og så slutter den ved aktuelle år ??

tænker på noget group by
http://stackoverflow.com/questions/508791/mysql-query-group-by-day-month-year

men så vil du få et array retur, ikke noget problem

du kan selvføgelig også bare kalde statestik en gang for hvert år, men det er ineffektivt (for løkke)

lav en udskrift af hvordan du gerne vil have det til at se ud.
samt sql dump af din db der svare til din udskrift, så vi kan se hvilke data du arbejder ud fra




Fold kodeboks ind/udPHP kode 



Valgt at gøre sådan her:


Fold kodeboks ind/udSQL kode 






@jesper hvis du vil lave en statestik over alle år, der er i databasen kunne du gøre det sådan, bare til inspiration
Fold kodeboks ind/udKode 



Tak for svar, men jeg skal desværre kun bruge i år og året før da min leder sagde noget forkert til mig men han mente at han vil kun have i år og sidste år :)



<< < 12 > >>
t