hvilket cms?

Tags:    cms

<< < 12 > >>
Hej folkens. Nu er jeg ved at nå til grænsen hvor jeg skal igang med noget udvikling af temaer til et cms. Min målgruppe er mindre virksomheder.

Jeg har snusset lidt til wordpress da jeg høre at mange ønsker det og bruger det men jeg synes at cmset er dårligt og rigtig irriterende i forhold til php fusion.

Hvad ville i foreslå at jeg kunne bruge istedet for wordpress?
Php fusion ser jeg ikke som et cms til en virksomhed men mere som community cms så ved ikke rigtig hvad jeg ellers skulle bruge :)


Håber at nogen kan give forslag eller idéer :)
På forhånd tak :)



15 svar postet i denne tråd vises herunder
6 indlæg har modtaget i alt 16 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis du synes at WordPress templates er komplekse i forhold til de andre, så vil jeg gætte på at det er fordi du har kigget lidt på WordPress og næsten ikke på de andre. Det er min erfaring at WordPress er det der nemmest at samle op.

Om menuen i administrationsinterfacet er "kompliceret" er jo subjektivt, men jeg kan i hvert fald love dig at den begynder at give mening når du kender systemet.

Child Themes [1] er et godt sted at starte, da det lader dig lave et tema oven på et eksisterende tema. Hvis du nu har et tema som er helt perfekt, bortset fra at den gule baggrund altså skal være grøn, så kan du lave et child theme består af to filer. En style.css med den CSS streng der skal til for at ændre baggrundsfarven samt et par kommentarer og en functions.php der queuer dit parent themes style.css.

Du kan altså målrettet omskrive de dele af et tema som du vil ændre. Og derved se dine ændringer løbende i stedet for at skulle starte med et helt blankt tema og forstå det hele på én gang.

Der er skrevet vidt og bredt om WordPress så du er sjældent på så dybt vand at en google søgning ikke kan finde en blog artikel om lige netop det du mangler. Men go-to stedet for hjælp er WordPress.org's codex [2] som indeholder beskrivelser af langt de fleste ting. Hvis det ikke er nok, og google ikke finder svaret til dig, så er kildekoden frit tilgængelig og meget velkommenteret. Jeg foretrækker deres mirror repo på GitHub [3] da de ikke har nogen pæn SVN frontend selv.

Det kan godt være det lyder som et stort stykke arbejde og avanceret, men hvis du skal have mad ninja skillz med hvilket som helst CMS så kræver det at du får det langt ind under huden og kender det til mindste detalje. Der skal lægges blod, sved og tårer i det, og alle der påstår andet er fulde af pis.


[1]: http://codex.wordpress.org/Child_Themes
[2]: http://codex.wordpress.org/
[3]: https://github.com/wordpress/wordpress/



Gustav ... udvikleren.dk understøtter desværre ikke markdown, så jeg vil foreslå du omformatere din kommentar. :P Bortset fra det; fin artikel kommentar med gode points.



Indlæg senest redigeret d. 28.06.2013 10:34 af Bruger #17081
Jeg vil give Gustav ret.
Wordpress er vejen frem lige p.t.

Ufattelig stort community, som er pisse vigtigt når man bevæger sig ud i noget nyt.
Samtidig er det en kæmpe fremtidssikring for dine kunder, da det gør det let for dem at få en ny udvikler på sitet, hvis du engang ikke er til rådighed.

Har du prøvet andre systemer? At benytte wordpress kan være lidt spøjst i starten hvis man ikke er vandt til måden CMS-systemer fungerer på. Men jeg kan også garantere dig at du ikke finder noget nemmere i et andet system.



Hej Morten.

Jeg synes du rammer hovedet på sømmet i dit indlæg. Jeg har stået i præcis samme situation. Sagen er nemlig, at det faktisk ER alt for kompliceret at lave templates til Wordpress. Det skyldes i særdeleshed et uheldigt design af deres templating-motor (eller mangel på samme).

Da folkene i sin tid lavede Wordpress, tænkte man ikke i best practices. Dengang handlede det om at skabe et produkt. Desværre betyder det at en hel del teknisk gæld fortsat følger med Wordpress. I særdeleshed den manglende separation mellem layout og logik. Templates er således desværre en uønsket blanding af markup (HTML) og server side kode (PHP). Det skaber nogle meget uheldige binder, og gør det svært at gennemskue hvordan templates er struktureret, og hvad de mange funktionskald resulterer i. Hvis ikke man forstår hvert eneste funktionskald i disse templates, kan man ikke pålideligt forudsige hvordan ens design kommer til at opføre sig eller tage sig ud. Hvis folkene bag Wordpress ændrer noget, kan det påvirke din template. Det er grundlæggende forkert. Det opfordrer også alt for ofte folk til at lave ny funktionalitet direkte i deres templates, hvilket igen er et skråplan. Skifter man template, mister man funktionalitet.

Derudover er en standard-template til Wordpress kompliceret ift. mængden af filer og størrelsen. Wordpress definerer template-filer til rigtig mange elementer; formularer, blog-poster, kommentarer osv. Det er naturligvis dejligt fleksibelt, men i mange tilfælde unødvendigt, og noget man formentlig ville foretrække kunne styres i ren CSS. Men et kig i en standard-CSS-fil afslører typisk over 1700 linjer CSS - det er simpelthen umuligt at få en komplet forståelse for den slags.

Hvad angår kontrolpanelet, synes jeg det er synd at det fortsat er så fokuseret på blogging. Wordpress bruges oftere og oftere som CMS - men med et blogging-centraliseret kontrolpanel, føles det som at købe en minibus, og flå alle sæderne ud, med det formål at bruge køretøjet som varevogn. Det kommer bare aldrig til at føles helt rigtigt.

På den positive side har I ret i, at der er et dejligt community omkring systemet, ekstremt mange standard-templates, og ikke mindst en pokkers masse moduler (omend sikkerheden i rigtig mange af dem er.. tvivlsom).

For nogle år siden tog jeg sagen i egen hånd, og lavede et CMS som jeg ønskede det skulle se ud. Første version udkom i 2009. Det blev til Sitemagic CMS, som efterhånden er ved at få vind i sejlene. Her er der NETOP tænkt meget på templating-delen. Kan man skrive HTML/CSS, så kan man lave templates. Hvis man vil have en kort introduktion til templating-delen, og sammenligne den med Wordpress' templating, kan man læse følgende artikel: http://sitemagic.org/GreatForWebDesigners.html

Jeg afholder også et kursus i Odense d. 13. Juli, hvor man er meget velkommen til at komme og høre mere. Det er gratis og inkluderer både morgenmad og middagsmad. Vi kommer hele vejen rundt om Sitemagic CMS - fra installation til brug, designing af templates og udvikling af udvidelser. Et godt kursus for webudvikleren eller webdesigneren der vil levere kundespecikke kvalitetsløsninger. Mere information og tilmelding her: http://sitemagic.org/Kursus.html

Man kan naturligvis argumentere for at jeg er forholdsvis farvet, da det er i min interesse at promovere Sitemagic CMS (selv om det er gratis). Så jeg vil da også gerne være ærlig at sige, at der naturligvis er indlysende fordele ved at holde fast i Wordpress. Communitiet er det stærkeste argument, ligesom mange færdige templates og moduler er et plus. Men hvis man har behov for at lave kundespecikke løsninger, og ikke vil/kan bruge standard-moduler og standard-templates, vil jeg mene at kunne argumentere for at Sitemagic CMS vil være det bedre valg.

Held og lykke i jagten på dit CMS. Måske ses vi til kurset :-)

Venligst
Jimmy



Hvis du ikke i forvejen har nogen preference så start med WordPress. Hvorfor?

1. Det er verdens mest brugte CMS. Nogen undersøgelser peger på markedsandele helt op mod 20%. I følgende artikel omtales det at det ligger på omkring 15% af de 1 million mest besøgte sites samt 22 procent af alle amerikanske domæner.

2. Det er nemt. Hvis vi holder os til de mest udbredte CMS systemer og ser bort fra de små niche produkter, så er der ikke nogen der er lige så nemme at udvikle til som WordPress. Du er i gang med et plugin på 2 minutter og kan lave dit første child-theme på samme tid.

3. WordPress har et utroligt stort og venligt community - jeg er ikke stødt på noget lignende før. Så derfor vil det være nemmere for dig at finde hjælp til WordPress projekter end projekter baseret på andre CMS systemer.

Så kort fortalt - WordPress har den laveste barrier-of-entry, den mindst stejle indlæringskurve og det er det CMS med størst momentum.

I forhold til de andre bud der er givet i tråden, så vil jeg lige knytte et par kommentarer:

Drupal er et udenmærket CMS, men det kommer ikke til sin ret før der er tale om utroligt store og komplicerede sider. Det vil også være markant sværrere at lære det, som det så smukt bliver billedeliggjort her: http://migratetowp.com/learning-curve-for-cmss-drupal-vs-wordpress-cartoon/

Joomla bør slet ikke indgå som en mulighed. Jeg er endnu ikke stødt på en velsnedkereret hjemmeside i Joomla, jeg har endnu ikke set en pæn side i Joomla, og jeg er endnu ikke stødt på fornuftige mennesker der bruger det.

Magento bliver også nævnt, men det er for det første et eCommerce system, og for det andet så er det et XML-helvede på jord. Med mindre du skal bygge en ny webshop for en gren af Dansk Supermarked så vil WooCommerce og WordPress være mere end rigeligt for dig.

Concrete5 og Typo3 er niche produkter - de er sikkert helt udenmærkede, men jeg har svært ved at se hvor de kan hamle op med WordPress - og det ser jo ud til resten af verden er enig, så jeg har ikke givet dem andet end et overfladisk studie.

SiteCore og Umbraco er jo .NET baserede, og derfor har jeg aldrig fået dem ind under huden. Men altså, hvis du er go-hard Microsoft fanboy og kan en masse .NET i forvejen, så er det da værd at overveje at gå imod strømmen.

Hvis du skal lave en forretningsmæssig beslutning, så ville jeg råde dig til at gøre følgende: Lær WordPress, og når du har styr på det, så skal du lære Drupal. Årsagen er, at langt de fleste jobmuligheder som du realistisk set kan få i de kommende år (som nyuddannet/nybegynder - som jeg antager at du er) vil være i/for små eller mellemstore virksomheder, og her er der ingen CMS systemer som kan hamle op med WordPress. Når man kommer højere op i graderne, og når du får mere hår på brystet, så vil der være flere penge at hente og mere rift om dig som udvikler, hvis du skifter til Drupal.



Wordpress og Joomla er de CMS'er er mest brugte. Og ang, brugen af hver og en af dem så gælder det bare om at tilvende sig hvordan de er bygget op.



Concrete5, Magento, Drupal, Joomla? Der er mange kendte, og det kan være meget forskelligt hvad virksomhederne bruger.

Ved at Steelseries A/S bruger Magento & Wordpress, og DR bruger så vidt jeg husker Drupal. Men som sagt det er forskelligt.



Indlæg senest redigeret d. 25.06.2013 15:49 af Bruger #16742
Nogle mindre, men sjove alternativer kunne være AnchorCMS og KirbyCMS :)



Jeg ville nok også hælde til Joomla eller Drupal.
Derudover er Typo3 også udemærket.



Concrete5, Magento, Drupal, Joomla? Der er mange kendte, og det kan være meget forskelligt hvad virksomhederne bruger.

Ved at Steelseries A/S bruger Magento & Wordpress, og DR bruger så vidt jeg husker Drupal. Men som sagt det er forskelligt.


DR er igang med at skifte, ligesom TV2 er :).

Hold dig væk fra Joomla det er en synkende skude, som de andre siger så Drupal, Typo3, Wordpress, Magento, Sitecore, Umbraco.



<< < 12 > >>
t