hvilket cms?

Tags:    cms

<< < 12 > >>
Hej folkens. Nu er jeg ved at nå til grænsen hvor jeg skal igang med noget udvikling af temaer til et cms. Min målgruppe er mindre virksomheder.

Jeg har snusset lidt til wordpress da jeg høre at mange ønsker det og bruger det men jeg synes at cmset er dårligt og rigtig irriterende i forhold til php fusion.

Hvad ville i foreslå at jeg kunne bruge istedet for wordpress?
Php fusion ser jeg ikke som et cms til en virksomhed men mere som community cms så ved ikke rigtig hvad jeg ellers skulle bruge :)


Håber at nogen kan give forslag eller idéer :)
På forhånd tak :)



15 svar postet i denne tråd vises herunder
6 indlæg har modtaget i alt 16 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hehe okay takker :)
- Ja jeg hørte godt at Joomla havde fået et par spark bag i her den seneste tid, bla. med hacking, sikkerheds brud osv



Hvis du ikke i forvejen har nogen preference så start med WordPress. Hvorfor?

1. Det er verdens mest brugte CMS. Nogen undersøgelser peger på markedsandele helt op mod 20%. I følgende artikel omtales det at det ligger på omkring 15% af de 1 million mest besøgte sites samt 22 procent af alle amerikanske domæner.

2. Det er nemt. Hvis vi holder os til de mest udbredte CMS systemer og ser bort fra de små niche produkter, så er der ikke nogen der er lige så nemme at udvikle til som WordPress. Du er i gang med et plugin på 2 minutter og kan lave dit første child-theme på samme tid.

3. WordPress har et utroligt stort og venligt community - jeg er ikke stødt på noget lignende før. Så derfor vil det være nemmere for dig at finde hjælp til WordPress projekter end projekter baseret på andre CMS systemer.

Så kort fortalt - WordPress har den laveste barrier-of-entry, den mindst stejle indlæringskurve og det er det CMS med størst momentum.

I forhold til de andre bud der er givet i tråden, så vil jeg lige knytte et par kommentarer:

Drupal er et udenmærket CMS, men det kommer ikke til sin ret før der er tale om utroligt store og komplicerede sider. Det vil også være markant sværrere at lære det, som det så smukt bliver billedeliggjort her: http://migratetowp.com/learning-curve-for-cmss-drupal-vs-wordpress-cartoon/

Joomla bør slet ikke indgå som en mulighed. Jeg er endnu ikke stødt på en velsnedkereret hjemmeside i Joomla, jeg har endnu ikke set en pæn side i Joomla, og jeg er endnu ikke stødt på fornuftige mennesker der bruger det.

Magento bliver også nævnt, men det er for det første et eCommerce system, og for det andet så er det et XML-helvede på jord. Med mindre du skal bygge en ny webshop for en gren af Dansk Supermarked så vil WooCommerce og WordPress være mere end rigeligt for dig.

Concrete5 og Typo3 er niche produkter - de er sikkert helt udenmærkede, men jeg har svært ved at se hvor de kan hamle op med WordPress - og det ser jo ud til resten af verden er enig, så jeg har ikke givet dem andet end et overfladisk studie.

SiteCore og Umbraco er jo .NET baserede, og derfor har jeg aldrig fået dem ind under huden. Men altså, hvis du er go-hard Microsoft fanboy og kan en masse .NET i forvejen, så er det da værd at overveje at gå imod strømmen.

Hvis du skal lave en forretningsmæssig beslutning, så ville jeg råde dig til at gøre følgende: Lær WordPress, og når du har styr på det, så skal du lære Drupal. Årsagen er, at langt de fleste jobmuligheder som du realistisk set kan få i de kommende år (som nyuddannet/nybegynder - som jeg antager at du er) vil være i/for små eller mellemstore virksomheder, og her er der ingen CMS systemer som kan hamle op med WordPress. Når man kommer højere op i graderne, og når du får mere hår på brystet, så vil der være flere penge at hente og mere rift om dig som udvikler, hvis du skifter til Drupal.


Ville også gerne arbejde med wordpress, men synes at det har det mest underlige setup i deres menu i forhold til andre cmser. Udvikling af tema ser også kompliceret ud i forhold til andre, så kan ikke se lige hvorfor :S

- Child theme? Hvorfor lave child themes?
Er det ikke bare at lave et tema fra bunden af istedet for?



@dan, det er en skam ;-) Men fodnote links gør det da alligevel lidt mere læsevenligt, gør det ikke? :-)

@Rasmus, god pointe med fremtidssikring for kunderne. Det vil helt sikkert gå rent ind hos usikre kunder.



Hej Morten,

Jeg synes du skulle bare blive ved med at eksperimentere med forskellige CMS til du finder hvilken CMS passer bedst til dig. Der er mange Wordpress, Magento, Ruby on Rails eller .net freaks som SKAL overtale alle til deres eget CMS / sprog. Nogen gange handler det bare om præferencer. Hvis du synes Joomla passer mere til dig så kør med den. Du skulle ikke være bekymret over at Wordpress er større end Joomla - der er også flere Wp udviklere.

Min yndlings CMS til mindre virksomheder er faktisk Wordpress. Mine kunder kan lide den fordi den er brugervenlig i back-end og den har virkelig virkelig mange plugins. Der hvor Wordpress er ikke så stærk er sikkerhed.

Hvis jeg skulle vælge et andet CMS til alm. website end Wordpress, ville det være Joomla.

PS. ang. child themes, child theme vil ikke gør selve udviklingen af themes lettere - det er bare en override til et andet theme.



Hvis du er villig til at betale for dit cms, så er LightCMS også et bud :)



<< < 12 > >>
t