Datamatiker

Tags:    datamatiker

Hej,

Jeg skulle allerede sidste år, være startet på datamatiker uddannelsen i Grenå, men måtte hoppe fra, jeg er så godt som sikker på at komme ind i år, da jeg har en aftale med studievejlederen.

Jeg vil høre jer om en ting. Hvornår i tror man kan tjene penge på som freelancer. Jeg har næsten ingen erfaring overhovedet.
Jeg ved studievejlederen har fortalt mig, at mange af de studerende, har et job ved siden af. Så jeg ved det kan lade sig gøre. Jeg ved også det kommer an, på hvor meget jeg sikkert selv gør, for at lære programmering, og andre faktorer.

Hvis i ikke kan svare mig på det, så hvis nogle af jer derude, har taget datamatiker uddannelsen, og hvis i har haft arbejde ved siden af under uddannelsen, som har noget med programmering at gøre, håber jeg i vil svare på dette:
1. Hvad arbejde du med?
2. Hvornår startede du på det job, hvor langt inde i studiet var du?
3. Havde du erfaring i forvejen?

Håber nogle kan svare mig på dette, eller hjælpe mig, med hvad jeg evt. kan forvente :)

Med venlig hilsen

Chris_dk88



Det kan man ikke give et endegyldigt svar på. Der er nogen der har job efter første semester og der er nogen der aldrig får job ... Selv efter de er færdig



Hvis du føler at du kan klare et job ved siden af og du føler du har styr på faget, så kan det lade sig gøre.

Har du absolut ingen erfaring på nuværende tidspunkt er du intet værd for en IT-virksomhed før om et par år, er jeg ret sikker på.
Uden forviden om programmering, vil uddannelsen højst sandsynligt også tage rigtig meget af din tid. Det var ihvertfald min erfaring på skolen.

Jeg havde selv job ved siden af Datamatikeren, men var også meget aktiv på markedet og kontaktede virksomheder, samt har være i faget på hobbyplan siden en lille knægt. Så har haft et lille forspring til at starte med, men jeg kan se flere fra min gamle uddannelse som spæner frem uden for meget erfaring til at starte med.



Hvis du føler at du kan klare et job ved siden af og du føler du har styr på faget, så kan det lade sig gøre.

Har du absolut ingen erfaring på nuværende tidspunkt er du intet værd for en IT-virksomhed før om et par år, er jeg ret sikker på.
Uden forviden om programmering, vil uddannelsen højst sandsynligt også tage rigtig meget af din tid. Det var ihvertfald min erfaring på skolen.

Jeg havde selv job ved siden af Datamatikeren, men var også meget aktiv på markedet og kontaktede virksomheder, samt har være i faget på hobbyplan siden en lille knægt. Så har haft et lille forspring til at starte med, men jeg kan se flere fra min gamle uddannelse som spæner frem uden for meget erfaring til at starte med.


Jeg må give Rasmus 100% ret. Dem der har arbejde mens de studere er som regel dem der kommer ind med noget baggrundsviden.

Derudover vil jeg også sige, at der bliver spyttet en del Datamatikere ud over alt i landet. Så hvis du vil være sikker på arbejde bagefter er det en god ide, at kunne sit stof.

Det er jo ikke for, at skræmme dig fra, at tage uddannelsen. Men jeg syntes du skal vide hvordan det er.

Jeg vil dog sige jeg syntes sagtens du kan begynde at kigge på kode allerede nu. Det er der ingen skade sket ved og det vil kun hjælpe dig i forhold til uddannelsen, hvor du vil få mange aha oplevelser. Du kan evt. købe en af de hæfter man kan få i boghandlere, hvor de kort fortæller om f.eks. Java eller ASP.NET da det nok er et af de sprog du vil blive kastet ud i på uddannelsen.



Jeg er enig med de andre...kan du intet nu får du travlt nok med at lave lektier.

Og når du er færdig med lektierne, får du travlt med at "lege" med teknologien...du får ikke lov til at lege på en arbejdsplads.

Dem som får de bedste resultater, er også dem, som lagde en helvedes masse arbejde i studiet. Det ér mere end et fuldtidsjob at studere så regn med at bruge mindst 50 timer om ugen på det.



Må tilslutte mig de andre. Ingen erfaring på nuværende tidspunkt, så kan du ikke bruges til ret meget i en virksomhed, før efter du har gennemført uddannelsen/opbygget en masse erfaring.

Jeg blev færdig som datamatiker i januar, og af hvad jeg ved, så var der to i min klasse som arbejdede med IT ved siden af. Begge dele var som supporter i den ene eller anden forstand, alt sammen viden de havde inden de startede på studiet. Udover de to, hjalp jeg på 3. semester 1. semester med deres lektier 2 gange om ugen - det er det tætteste jeg kom på at være ansat til at arbejde med programmering under uddannelsen. Derudover var der en enkelt opgave jeg fik betaling for, men det var ikke en ansættelse.

Brug din krudt og energi på dit studie. Kommer du ud med middelmådige karakterer, så får du ikke nemt ved at få dig et arbejde - slet ikke et godt et. Jeg vil personligt ikke have kunnet lagt lige så mange timer i det som jeg gjorde, hvis jeg havde haft et job ved siden af. I projektperioder er det 8 morgen til 1-2 om natten...



Jeg går næsten ud du mener spildatamatiker? Hvis ja, så var det den uddannelse jeg blev færdig for cirka 1 ½ år siden.

Jeg arbejder lige nu som software udvikler hos et firma i Aarhus på fuldtid. Der har jeg arbejdet i cirka 8 måneder.

Jeg havde et studiejob som kasse "dame" i Fakta og jeg mener bestemt det har hjulpet mig, da jeg lærte en del om ansvar og samarbejde med kollegerne.

Jeg synes dog ikke du skulle søge studiejob hvis du føler at du mangler en masse inden for programmering, så hellere bruge tiden på at studere.



Hej,

Mange tak for alle jeres svar. Jeg er glad for jeres ærlighed.

Casper Hansen: Ja det er som spildatamatiker, jeg fik lov at være der i fire uger, for nogle måneder siden, for at se hvad jeg kunne forvente.

Jeg vil lige høre jer om en anden ting så :)

Hvis man nu bruger 37 timer på skolen, og så timer på at lave "andre" programmerings ting, såsom en hjemmeside, lærer nye/flere sprog osv. Vil det være dumt, eller en god ting?

Med venlig hilsen

Chris Sørensen



Det er aldrig dumt, at lære mere



Lav først dine lektier og sørg for at forstå dem. Brug så de ting, du har lært...algoritmer og den slags.

Det kan evt. gøres ved at lave en hjemmeside, men lav ikke noget, som du synes er trivielt. Sørg for at udfordre dig selv, så der er noget læring i det, du laver.



t