Hvornår bruger i shadow?

Tags:    css3

Hej

Det er sådan at en af mine venner har shadow i sine input text ting,

så derfor jeg vil jeg høre hvornår bruger i shadow og hvad bruger i det til? og hvad er formålet med det?


Jeg har hørt/læst mig frem til nogle steder og det er dumt at bruge da der ikke er så mange som kan lide det og det ser ikke altid pænt ud.

Hvad er din mening? og hvad bruger du det til??



Et eksempel kunne være på knapper. Hvor man via CSS3 gerne vil skabe en speciel effect.



Skygger er jo typisk brugt som grafisk lir for at det skal se pænt ud. Hvis man ikke sviner med størrelsen og sørger for at det passer i farveskemaet og resten af layoutet, kan det sagtens også se rigtigt indbydende ud.

Rent funktionelt har skygger dog også sin berettigelse. Skygger er gode, visuelle indikatore for dybde, som kan have funktionel betydning i en moderne web-app. Hvis du for eksempel har brug for en måde at indikere overfor brugeren, at en dialog-boks ligger "ovenover" resten, og dermed fx kan flyttes rundt med musen, uden at ville gøre resten af siden grå, kan en smule skygge under gøre en stor forskel, uden at være voldsomt påtrængende.



Indlæg senest redigeret d. 24.09.2013 14:23 af Bruger #8223
Jeg har også set flere eksempler på det brugt på tekst for at give en pæn visuel effekt. Fx en farvet baggrund, med hvid tekst som har en lille smule shadow kan gøre det bliver meget fremtrædende.



Det bliver tit brugt til emboss eller letterpress effect i stedet for, at lave det med billeder.



Tak for alle svare, jeg vil bare høre hvad jeres mening var omkring det :)



Typisk benytter jeg til at få antialising på importerede CSS3 fonts. Ellers kan en font-face let se gnidret ud.



Jeg har brugt skygger paa min side til mine overskrifter.
Da siden omhandler min 3d animation software syntes jeg det giver mening at bruge en 3d effekt i designet af siden.
Jeg benytter css til at skabe effekten.

http://www.pixie3d.com





t