Oprette Clean URLs

Tags:    url-rewriting php

Hej
Jeg er kommet rigtig godt fra start med at "fjerne" mine URL-parametre, men der er stadig ting som jeg ikke helt har på plads.
Jeg har kigget på Drupal og på hvordan der laves styring af URL i denne. Dertil har jeg "lånt" deres måde at lave system-URL'er på:
Fold kodeboks ind/udKode 

Det næste jeg gerne vil have til at virke er at det med URL-aliaser. hvor jeg har min systemsti og så har jeg en sti som vises til brugeren og søgemaskinerne.
Flow
Når jeg laver indhold i Drupal så oprettes min sider som noder med et id som så genererer stien node/<nid>. Hvis jeg så laver et URL-alias til, så laver jeg både min systemsti node/<nid> og en anden sti som er den der vises til min brugere. F.eks. windows-8-1-er-paa-vej

Mine system-URL'er hedder så blot page/<page_id>.

Nu er mit spørgsmål så hvordan jeg på en nem måde kan lave de SEO-venlige URL'er og linke dem til en system-URL.
Sådan som jeg har forstået den måde Drupal gør det på, så er det noget med at man gemmer sin SEO-venlige URL i en tabel og når brugeren besøger stien vil der blive lavet et opslag i databasen for at se om stien findes og hvis den findes hentes den korrekte systemsti og ud fra systemstien kan man hente det korrekte indhold.
Er det rigtig forstået eller er det noget mere kompliceret?



t