Gem til objekt med AJAX

Tags:    php ajax jquery oop

Hej
Jeg sidder med et lille projekt hvor jeg gerne vil køre flere AJAX-kald mod et php-objekt.
Den class der anvendes til mit PHP-objekt ligger i en fil der inkluderes i index.php sammen med alle andre nødvendige filer.
Jeg har noget der ser således ud:
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Normalt havde man jo blot sendt $_POST med AJAX, men jeg indsamler oplysninger over flere sider og derfor skal jeg have et sted at gemme disse indtil de skal behandles af PHP-funktioner. Kort sagt så skal det bruges til at sende data til php-funktioner i et objekt hvor den foretager forskellige handlinger. Disse handlinger vil jeg afspejle med en progressbar og hver gang en funktion har kørt skal baren rykke sig et stykke som svarer til størrelsen af den mængde data/kode der behandles af funktion i mit objekt.
I jquery dokumentationen viser de kun hvordan man sender AJAX-kald til en fil. Kan man overhovedet sende AJAX-kald til funktioner eller objekter?
Lige nu har jeg lavet følgende i Jquery:
Fold kodeboks ind/udJScript kode 

Hvis jeg virkelig skal sende data til en fil, så bliver det største problem nok at sende data fra $_SESSION, men det kan man jo løse ved at lave en usynlig formular som indeholder alle data og så trække dem med jquery og placere i et array som så sendes med AJAX-kaldet.

Hvad ville være den bedste løsning på problemet?
Skal jeg måske lade den kalde en ny fil der så tager sig af at kalde de forskellige funktioner i mit objekt?



3 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Er det nødvendigt for dig at lave AJAX kaldet flere gange? Nu ved jeg ikke præcis hvad du sidder med, men kan du ikke løbende samle dit data i et objekt på klientsiden, fra side til side, og så kun lave ét ajax kald til sidst?

Det lyder som et perfekt scenarie for localStorage.



Du har 2 muligheder:
· Gør som Kristian foreslår, gem informationerne i localStorage.
· Gem informationerne i databasen og hiv dem ud til sidst, når du skal bruge dem.



Indlæg senest redigeret d. 20.11.2013 16:14 af Bruger #17081
Hej
Jeg skal som det første have fat i noget information til at forbinde til databasen. Denne skal gemmes til når jeg skal indsætte data i databasen.
Når dette er indsamlet skal jeg have lidt info omkring hvad systemet skal bruges til. Når jeg så kommer til det punkt hvor jeg skal oprette et par filer og indsætte data i databasen så skal jeg have fat i alle disse data igen.

En alternativ løsning ville måske være at jeg under submit af den form, hvor jeg indsamler oplysninger omkring databasen ville køre submit via AJAX og så sende videre til næste side når den har udført den bagvedliggende php-kode.
I næste skridt hvor jeg skal til at gemme data i databasen gør jeg så brug af den db-fil jeg lige har oprettet og så kører jeg den dertilhørende php-kode med AJAX og herefter sendes brugeren videre til næste skridt.

Ville det være en bedre måde at gøre det på.

Problemet er jo at jeg gerne vil vise brugeren hvor langt systemet er nået i opsætning af filer og database, samt oprettelse af tabeller. Umiddelbart kan jeg kun se at det kan lade sig gøre ved at køre flere kald hvor jeg inden hvert kald rykker min progressbar en lille smule.



t