select/option/input

Tags:    html

Under en oprettelse, skal jeg have lavet en valgmetode for land, by og område. Hvor de, når de vælger hvilket land de bor i, kan gå videre til by - hvor den så vil skrive de bynavne der er tilpasse det land de har valgt, og igen - når de har valgt by, vil den under område vise de muligheder der er at vælge mellem, for den by de har valgt. Jeg kan bare ikke lige hitte ud af, hvad jeg skal ind og bruge for at kunne lave det her :)

F.eks.:
<select name="country" class="formFields" id="country">
<option value="Kellianna">Kellianna</option>
<option value="Tinera">Tinera</option>
</select>

Lad os sige der bliver valgt "Kellianna", så skulle den i den næste input/select vise Chadyntin, Lutherien... Men havde de derimod valgt "Tinera" skulle det måske have været Quankin, Rayiss... den viste.
Og ligeledes med områderne :)

Er der nogle der ved, hvad jeg skal ind og se på/bruge, for at kunne lave den ønsket funktion?





Indlæg senest redigeret d. 08.01.2014 18:05 af Bruger #17534
4 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej. Nu kan jeg ikke komme med kode-eksempler på hvordan din problemstilling kan løses, men jeg ville foreslå at du anvender JavaScript, evt. i form af jQuery, såfremt du bruger det i forvejen og så laver en række if/else sætninger der kan foretage et AJAX-kald, til et serverside-script, baseret på det man vælger og derefter vise næste skridt i din formular.
Den alternative løsning ville være at du tager valget fra din <select> og så sender brugeren videre til en ny side hvor de så kan vælge den næste mulighed osv.
Dog ville jeg personligt vælge den øverste mulighed, da den giver brugeren en mere dynamisk og flydende oplevelse af siden, og dertil kan de nemt ændre deres valg. Det du dog skal være opmærksom på er at du skal kunne håndtere hvis en bruger ikke har JavaScript aktiveret.



Hej :)

Jeg har fundet ud af det hedder en combo eller lign. :) Tak for svaret.



Indlæg senest redigeret d. 08.01.2014 18:55 af Bruger #17534
som Kenneth er inde på er det AJAX du skal have fat i.
med mindre du laver et sindsygt stort multi dim array i JS (kan ikke anbefales)

prøv en af disse googler
https://www.google.dk/search?q=php+cascading+select+boxes+ajax
https://www.google.dk/search?q=php+chaining+select+boxes+ajax




Hej Ronny :)

Tak for svaret - dem vil jeg også lige kigget på. Jeg brugte noget lign. combo box, som kom til at virke, men vil da lige tjekke AJAX ud og se om jeg kan hitte ud af det :)



t