php vs javascript

Tags:    php javascript

Heej folks (:
Nu har jeg sidder og spekuleret en del over det, og læst en del på nettet omkring det, og mit endelige spørgsmål endte med at blive.( Er php hjemmesider forældet? ).
Af hvad det ser ud til, så kan du egentlig styre stort set præcis det samme igennem javascript og jQuery + ajax, som man med php. nu har jeg ikke roddet med ajax endnu, og ved ikke om det bliver outputtet gennem browseren ligesom normal javascript gør, fordi ellers er den eneste fordel jeg kan finde ved php, at der er noget copyright security i at det ikke bliver vist igennem "vis kildetekst". og jeg sidder egentlig og skriver en mvc i php for tiden, og har egentlig den til at output mit javascript, i for hold til hvad side jeg er på, men hvis man alligevel kan skrive hele skidtet i javascript, så ville det da være noget nemmere. Er jeg helt forkert på den, med den observering? er der evt. nogen preformance fordele at hente i php eller javascript? Fordi jeg synes det virker tumpet at jeg skal til at kæmpe med at gøre min php hjemmesides indhold dynamisk igennem javascript og ajax, hvis jeg bare kunne gøre det helt fra bunden af?
Mvh. Wunderstrudel



5 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Ja og nej. Javascript på klienten kan ikke umiddelbart tilgå data og dermed databaser. Så du skal på en eller anden måde have data ud til klienten og måske endda også data fra klienten ned i databasen. Hvordan du gør det er så op til dig. Der er jo forskellige programmeringssprog, hvor php er en af de store drenge. Men der er også begyndt at dukke forskellige SaaS op som tilbyder, hvad de kalder, backend as a service (BaaS eller endda MBaaS) så som Firebase, Stackmob og NoBackend.

Så backend programmering og dermed PHP er på ingen måder dødt. Opgaverne er måske bare lidt forandret. På den anden side kommer det også an på hvordan du vælger at løse dine opgaver og hvilket krav dine kunder har. Der er ikke en endegyldig løsning der passer på alle opgaver.



Hej Dan.
Det jeg tænker på at, at du jo egentlig kan opdaterer indholdet på din hjemmeside dynamisk igennem jQuery.ajax, hvilket hvis jeg har forstået det ret, henter og sætter ting i din database. samt du i teorien bare kunne lave tomme div's, og så tilføje det relevante html dynamisk igennem javascript. så allerede der har du hele opbygningen og dynamisk indhold på din hjemmeside. hvis altså selvfølge ikke jeg har misforstået noget. (:
Ikke at det er dårligt at kunne flere sprog, dækker efterhånden selv en hel del forskellige, men jeg vil da hellere holde mig til at bruge mindst mulige sprog igennem et projekt.



jQuery.ajax henter ikke data fra en database.

Den henter basalt set bare en side. Skal der hentes data fra en database, skal det ske serverside i f.eks. php eller asp.net.



Spørsmålet synes at være bundet i manglende forståelse for hvad AJAX er og kan.
Som minimum bør du læse om AJAX på wikipedia. Som nævnt i artiklen på wikipedia: "Ligesom DHTML og LAMP er Ajax ikke en teknologi i sig selv, men en betegnelse for brugen af en gruppe af teknologier."
http://da.wikipedia.org/wiki/Ajax_(programmering)

Facebook benytter i vid udstrækning PHP på serversiden og AJAX til at vise indholdet. Deres AjaxLib hedder BigPipe.




Indlæg senest redigeret d. 09.08.2014 12:38 af Bruger #10216
Jeg må sige, at efter at have læst dine svar. Er jeg enig med Michael Larsen om at det hele bunder i manglen på kendskab til AJAX: hvad det er og hvad det kan. Men samtidigt også hvad det ikke kan.



t