faktura nummer

Tags:    c#

Hej

Hvordan er det muligt, at lave sådan at fakturaen nr går fra 1, 2, 3, 4... 9, 10, 11 osv

Jeg tænker lidt sådan her:
10001
10002
....
19999
20000

osv

Vil den rigtig måde være count? eller finder der en anden måde som er langt bedre?. Jeg tænker bare på count i forhold til, at det vil tag lang tid hvis man opnår 1000 kunder osv.

Har du et forslag?



6 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato

eller finder der en anden måde som er langt bedre?

hurtig tanke, hvorfor ikke bare bruge en database ??
du har jo et felt i databasen der er auto incrementeret(AI), du gemmer vel købet i databasen
du bruger så bare din fakture nummer som primær nøgle

det vil da være det nemmeste IMHO





eller finder der en anden måde som er langt bedre?

hurtig tanke, hvorfor ikke bare bruge en database ??
du har jo et felt i databasen der er auto incrementeret(AI), du gemmer vel købet i databasen
du bruger så bare din fakture nummer som primær nøgle

det vil da være det nemmeste IMHO


Jamen jeg tænker bare i forhold, at bruge "count" som finder antalet.



Bare lige et godt råd. Faktura bruges rigtig tit til at idenficere den kilde hvorfra faktura kommer fra.
Derfor er fortløbende fakturanumre kun noget der bruges "i starten" af en ecommercevirksomhed.
Det er meget sjældent at fortløbende (fx. fra 1000 og opefter) fakturanumre bruges til at andet end internt ecomsystem, fx en webshop.
Du kan gøre din kunde en tjeneste ved at tænke forskellige identifikation ind i nummere. Så fakturanummeret kan bruges til andet end det system du arbejder i.
fx:
id(1 for webshop eller 2 for retail)-0-genereltfortløbendenummer-0-kundenummer.

fx hvis kunden skal kunne bruges på indbetalingskort, skal indbetaling ende på kundenummer. Tror det er max 15 cifre.
Ligesom her fx: +71< 00000000401727

så kunne dit fakturanummer ende med at se sådan her ud:
108888880401727 hvor kunden er 401727. Alt er efter om der kommer mere end en million kunder eller ordrer. Så skal kundenummer selvfølgelig ikke med på nummeret. Det er lidt alt efter branche. Men en god ide at lade kunden være lige medbestemmende på fakturanummer. Eller ihvertfald lade det være muligt at selv at kunne generere tallet.

Tænk over det, fordi det er noget sublimt rod at skulle lave alle disse ID om 5 år, når der ligger 4000 ordrer.
Her er fx et ordrenummer fra Zalando: 11304004540930 ( De har ikke haft 11 fantasilioner ordrer, så der er noget ID gemt i det tal).

https://danskebank.dk/PDF/Blanketter/ERHVERV/Indbetalingskort/Fremstilling_af_71-kort.pdf



Indlæg senest redigeret d. 20.03.2017 14:16 af Bruger #21522
Bare lige et godt råd. Faktura bruges rigtig tit til at idenficere den kilde hvorfra faktura kommer fra.
Derfor er fortløbende fakturanumre kun noget der bruges "i starten" af en ecommercevirksomhed.
Det er meget sjældent at fortløbende (fx. fra 1000 og opefter) fakturanumre bruges til at andet end internt ecomsystem, fx en webshop.
Du kan gøre din kunde en tjeneste ved at tænke forskellige identifikation ind i nummere. Så fakturanummeret kan bruges til andet end det system du arbejder i.
fx:
id(1 for webshop eller 2 for retail)-0-genereltfortløbendenummer-0-kundenummer.

fx hvis kunden skal kunne bruges på indbetalingskort, skal indbetaling ende på kundenummer. Tror det er max 15 cifre.
Ligesom her fx: +71< 00000000401727

så kunne dit fakturanummer ende med at se sådan her ud:
108888880401727 hvor kunden er 401727. Alt er efter om der kommer mere end en million kunder eller ordrer. Så skal kundenummer selvfølgelig ikke med på nummeret. Det er lidt alt efter branche. Men en god ide at lade kunden være lige medbestemmende på fakturanummer. Eller ihvertfald lade det være muligt at selv at kunne generere tallet.

Tænk over det, fordi det er noget sublimt rod at skulle lave alle disse ID om 5 år, når der ligger 4000 ordrer.
Her er fx et ordrenummer fra Zalando: 11304004540930 ( De har ikke haft 11 fantasilioner ordrer, så der er noget ID gemt i det tal).

https://danskebank.dk/PDF/Blanketter/ERHVERV/Indbetalingskort/Fremstilling_af_71-kort.pdf



Man KAN bygge sit eget system ind i fakturanr., ordrenr. osv. Men jeg har aldrig høre om at en kunde er medbestemmende i opbygningen af nummeret. Derfor har man normalt f.eks. felterne "kundens reference" eller "rekvisitionsnr."

Så et fortløbende fakturanr. der bare tælles automatisk i databasen, ville jeg ikke have et problem med at lave. Så jeg er ikke helt enig i det du skriver.



@Brian
Det som typisk sker er at de får et webshop-system, hvor der bliver lavet et fakturanummer. Og efterfølgende skal de have det fakturanummer ind i deres ERP, fx Dynamics. Og der ser nummeret helt anderledes ud. Så kører der to systemer som har hvert deres nummerserie.
Det er IMO rigtig smart lige at tænke kundens ERP ind i fakturanummer fra start af.
I nogen tilfælde tvinger man kunden til at sidde manuelt og overføre webshop-ordren til ERP-ordre, simpelthen fordi de ikke passer sammen.
Det er rigtigt at kunden sjældent bestemmer, det er branchespeficikt, at det får de aldrig rigtig mulighed for af udviklerne. Men jeg har nogen kunder hvor de er kommet og har fået ændret ecom-numrene på bagkant.


EDIT:
Jeg fandt lige denne her fra Dynamicweb, hvor man kan "indstille" ordrenummeret:
http://manual.dynamicweb-cms.com/Default.aspx?ID=7215
Der er mulighed for både pre- og postfix.

Ved ikke om det kan bruges, eller om det er over-kill. Men det var også kun et godt råd :-)



Indlæg senest redigeret d. 20.03.2017 15:32 af Bruger #21522
Vil det her være en god mulighed:
Fold kodeboks ind/udCSharp kode 


Jeg fandt den her:

http://stackoverflow.com/a/41101978

dermed lavede jeg det sådan her:

Fold kodeboks ind/udCSharp kode 




Indlæg senest redigeret d. 26.03.2017 01:00 af Bruger #17136
t