Delphi

Tags:    programmering

<< < 12 > >>
Hej,

Jeg søger en programmør til fremtidig vedligeholdelse af et eksisterende regnskabsprogram. Koden er skrevet i Delphi Pascal 6, hvilket er et lidt ældre program sprog.




11 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Overvej i det mindste at få det skrevet om.



Hej Robert,

Tak for dit svar, men hvad kan man omskrive til og hvor stor en opgave er det så?



Nu kender jeg ikke den eksisterende software, men alt bliver jo udviklet til web i dag, hvilket også giver god mening da man så kan bruge det fra Windows, Mac, Linux, tablet, telefon, whatever og ikke skal installere, opgradere.

Der er maaaange sprog, som man kunne bruge. Det må nok være den udvikler, som ender med at tage opgaven, som ville vælge det sprog, vedkommende er mest tryg ved, men er det et rimeligt moderne sprog vil det også være nemmere at finde udviklere til smårettelser og tilføjelser i fremtiden.

Hvor lang tid det vil tage at omskrive kan jeg ikke udtale mig om. Det afhænger jo af, hvor stor pakken er og hvor meget, der giver mening at lave.



Nu kender jeg ikke den eksisterende software, men alt bliver jo udviklet til web i dag, hvilket også giver god mening da man så kan bruge det fra Windows, Mac, Linux, tablet, telefon, whatever og ikke skal installere, opgradere.

Der er maaaange sprog, som man kunne bruge. Det må nok være den udvikler, som ender med at tage opgaven, som ville vælge det sprog, vedkommende er mest tryg ved, men er det et rimeligt moderne sprog vil det også være nemmere at finde udviklere til smårettelser og tilføjelser i fremtiden.

Hvor lang tid det vil tage at omskrive kan jeg ikke udtale mig om. Det afhænger jo af, hvor stor pakken er og hvor meget, der giver mening at lave.



PAS - jeg aner intet om programkode..... men en hel masse om selve programmet :-)

Tror måske, at det bliver en træls opgave, at give sig i kast med for mig :-) - Hvis hele programmet skal omskrives i ny kode, så er det vist lettere at opgive projektet, tror jeg - øv øv øv



Indlæg senest redigeret d. 28.03.2017 17:17 af Bruger #21695
Hej Helle,

Vil det vaere muligt at jeg kunne se projektet? Jeg vil dermed bedre kunne vurderer omfanget af projektet. Er det et regnskabs program som du bruger privat eller er det et software som bliver solgt som et produkt?




Alternativt...hvorfor ikke bruge et af alle de eksisterende programmer som f.eks. Debitoor? Har du gamle data kan de sikkert konverteres til noget nyt.



Hej Helle,

Vil det vaere muligt at jeg kunne se projektet? Jeg vil dermed bedre kunne vurderer omfanget af projektet. Er det et regnskabs program som du bruger privat eller er det et software som bliver solgt som et produkt?


Det er et program, som jeg skal købe rettigheder til, så jeg har ikke mulighed for at vise dig noget, desværre :-
)

Kender ikke Debitoor, men dette program er meget specifikt rettet mod en bestemt branche, så derfor er der ikke andre alternativer med de samme features.



Indlæg senest redigeret d. 29.03.2017 06:15 af Bruger #21695
Det er en skam, uden at kunne se projektet er det ganske umuligt at vurderer hvor meget arbejde og tid der kraeves. Bliver udvikleren som tager jobbet betalt for sit arbejde? og i saafald hvor meget? Siden udvikleren ikke ved hvad han/hun vil gaa ind til saa maa der skulle gives en god betaling for at holde paa en loyal arbejdskraft?



Det er en skam, uden at kunne se projektet er det ganske umuligt at vurderer hvor meget arbejde og tid der kraeves. Bliver udvikleren som tager jobbet betalt for sit arbejde? og i saafald hvor meget? Siden udvikleren ikke ved hvad han/hun vil gaa ind til saa maa der skulle gives en god betaling for at holde paa en loyal arbejdskraft?


Du skal se koden for at kunne vurdere projektet - er det sådan jeg skal forstå det?



Ja, det vil helt klart vaere det mest optimale. For en programmoer er det vigtigt at kunne se strukturen af koden, for at bedoemme om det er et rodet projekt der evt. vil tage lang tid at rydde op i osv. Det er intet vaere at skulle rydde op i en masse kode eller evt. finde ud af at den eksisterende kode ikke var testet godt nok og man er noedsaget til at omskrive fundamentale dele af softwaret. Om ikke andet saa vil det hjaelpe at faa en ide om, hvor mange klasser der er implementeret og antal af linjer af kode vi snakker om. Bliver der brugt databaser, API'er, 3rd-part komponenter og i saa fald hvilke? Siden det er ret gammelt teknologi vi snakker om, hvor meget foelger med projektet? Vil der blive givet udviklingsvaerktoej saa som kompiler, database vaerktoej osv.?

Det er helt forstaaligt at du ikke er interesseret i at give kildekoden til, hvem som helst, uden nogen form for sikkerhed. Du kunne evt. kraeve at potentielle kandidater skriver under paa en NDA (non-disclosure agreement) inden du giver koden til en anden. Det vil retsmaessigt sikre dig at den anden ikke loeber med koden, eller du kan evt. sende blot en del af projektet's kode. Du kunne ogsaa inviterer en kandidat til en samtale og vise projektet, paa din egen computer. Du vil dermed ikke videregive koden til en anden. Det kunne ogsaa vaere super godt at kunne se programmet i funktion i form af enten en video eller en test version, men siden du ikke har projektet er ingen af disse foreslag relevante.

Problemet for en programmoer, er, at han/hun ikke har en chance for at vurderer udviklingstiden blot ved at du fortaeller lidt om projektet. Der kan vaere utrolige mange ting som kan hindre en udvikler i at fuldfoere projektet. Uden at havde en god indsigt i projektet vil udvikleren ikke kunne forudse dette og vil blive noedsat til at tage en risiko, specielt naar vi snakker om aeldre teknologi.



Indlæg senest redigeret d. 29.03.2017 14:29 af Bruger #1474
<< < 12 > >>
t