Hjemme lavet styresystem. Lad den boot fra USB

Tags:    c assembly styresystem

Jeg er igang med (for sjov) at lave min egen styre system... Har brugt QEMU til at teste og den fungere helt fint.
Nu ville jeg igang med at uploade den på en usb nøgle og boote min egen compurter på den.....
Men kan ikke helt finde en løsning hvordan jeg gøre det.... nogle der har erfaring med det og kan få mig på rette vej?



4 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg går ud fra at du har dit stye system som en bootable iso fil?

Hvis du har det, skal du have et program der kan skrive den iso til dit usb.

Nu antager jeg at du bruger windows 10. Bruger det ikke selv, men de har vidst deres eget program til den slags

https://www.microsoft.com/da-dk/download/windows-usb-dvd-download-tool

Med andre OS er der muligheder for at gøre det på andre måder, men der findes vidst massere af programmer der gør det.

Du kan ikke bare smide iso'en over på, da filerne skal skrives til usben så den kan boote.



Indlæg senest redigeret d. 17.06.2017 11:17 af Bruger #21150
Hej ja det har jeg :)
Men har linux og synes ikke jeg kan finde nogle programmer der kan det... måske du kender nogle?



Super..

Jeg bruger linux mint, der følger der et program med der bare hedder "Disks" som er "gnome-disk-utility"
Jeg formoder at dette findes til alle distro linux.

Men ved at gå ind i det får du en liste over alle dine drev til venstre. Hvis du har sat usb'en i vil den vises her.
Marker usb'en til venstre og gå så ind i menuen (de tre streger i toppen, til højre)
Her kan du vælge "restore disk image", her kan du vælge din iso og skrive den til usb'en

OBS....
Da der kræves forskellige partioner osv. for at skrive det til din usb, vil den overskrive hele din usb.
Sagt med andre ord. Al din data på usb'en vil blive overskrevet.
Og du skal selfølgelig være sikker på at det er det rigtige drev du har valgt at skrive til.

Håber det hjalp mere på vej? :D

EDIT:

Det er et stykke tid siden jeg selv har skrevet til usb. Men kom lige til at tænke på, at du nok skal sætte vinge i bootable i løbet af processen. :)



Indlæg senest redigeret d. 19.06.2017 11:46 af Bruger #21150
Hvis du bruger Ubuntu tryk 'windows tasten' for at få unity's søge funktion frem, skriv usb og vælg 'startup disk creator'

Vælg din .iso fil
vælg din disk
erase disk (sletter alt data på disken)
make startup disk



Indlæg senest redigeret d. 20.06.2017 17:04 af Bruger #17719
t