Skærmopløsning

Tags:    html css

<< < 12 > >>
Hej.

Jeg er netop begyndt at pusle med lidt hjemmesidebryg, men syntes at jeg bør tage højde for at 'folk' kan køre med forskellige skærmopløsninger - specielt 800x600 vs. 1024x768.

Mit spørgsmål går på:

Hvordan kan jeg tage højde for det? Skal man lave designet i begge skærmopløsninger for at få det pæneste resultat? Eller er der nogle af Jer, der har et rigtigt godt fif, så jeg kan gå over hvor gærdet er lavest...

Jeg så et sted at ca 42% kører med 800x600 og ca. 40% med 1024x768 - det er da værd at tænke over.

På forhånd tak for Jeres hjælp.

Hej hej fra
PiJo



19 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej.

Jeg er netop begyndt at pusle med lidt hjemmesidebryg, men syntes at jeg bør tage højde for at 'folk' kan køre med forskellige skærmopløsninger - specielt 800x600 vs. 1024x768.

Mit spørgsmål går på:

Hvordan kan jeg tage højde for det? Skal man lave designet i begge skærmopløsninger for at få det pæneste resultat? Eller er der nogle af Jer, der har et rigtigt godt fif, så jeg kan gå over hvor gærdet er lavest...

Jeg så et sted at ca 42% kører med 800x600 og ca. 40% med 1024x768 - det er da værd at tænke over.

På forhånd tak for Jeres hjælp.

Hej hej fra
PiJo


Du kunne lave siden til 800*600 også bare midter centrerer den, det plejer at give et rimeligt resultat i begge opløsninger (husk at du skal køre lidt under 800 da der skal være plads til scrollbar og ligne.
Eller du kan vælge at gøre ligesom har på udv.dk, hvor at den tilpasser sig efter opløsningen. Altså prøve at lave størelserne i procent.
Sidste og mest besværlige, ville være at tjekke hvad opløsning brugeren bruger, også have et design til den ene, og et andet til den anden.

En af de to første vil nok være det nemmeste, håber du kan bruge det :)

---
Hilsen Anders



Hej jesper

læg dog et javascript ind:

<script language="javascript">

if(screen.width==1024)
{
location.href="1024-768/index.htm";
}
if(screen.width==600)
{
location.href="800-600/index.htm";
}

</script>

dette kræver så at du laver websiden i to versioner.
!!!det skal dog siges at dette kun virker i IE!!! jeg gad ikke lige finde ud af med netscape ting! HADER NETSCAPE!!!!!

med dette script går den ind i en undermappe i det direktorie som du er i.

Jeppe Johansen
Jeppesoftware@hotmail.com
[Redigeret d. 29/03-03 21:01:44 af Jeppe]



Hej Pia

Mit råd til dig er at lave siden så den er 750 pixel bred, og så centrer siden. Dette giver, efter min mening, det ultimative resultat.
Jeg regner altid efter at min side skal være 750 pixel bred, så passer den til selv dem der skulle køre 800*600.

Eksempler kan ses på fx www.fairhost.dk og www.gamehost.dk.


--
Ronni Egeriis



Det er brugernes problem.

UPS! Der tager du fejl Jesper.. Der er for eksempel nogle som ikke kan læse teksten hvis skærmopløsningen er over 800*600.. Desuden er det DIG der har lavet siden og DIG der vil have besøgende, så kan du ikke bare sige at det er brugerens problem, har jeg ret? :)


Hvorfor har man valget mellem forskellige opløsninger? Mit svar er for at have mere plads så man ikke behøver at scrolle så meget. Dog er nogle skærme så små at det ikke er godt med en stor opløsning. Jeg mener at man bør vælge opløsning ud fra skærmens størrelse så man kan se hvad der står men samtidig har plads.

Min skole har på deres hjemmeside <font size=2> på hele siden. Det er møg irriterende for så vinder du jo ikke plads ved at skifte opløsning. Tværtimod ser det helt ad helveds til ud i 800x600.

Skærmopløsningen er brugerens valg om hvor småt han/hun vil se teksten. Hvis man på sin side forstørrer teksten vil det betyde at brugerene, hver gang de skal ind på siden, skal skifte til en højere opløsning end normalt for at se siden som de vil have den. Det vil jeg selv mene er besværligt.



dette kræver så at du laver websiden i to versioner.
!!!det skal dog siges at dette kun virker i IE!!! jeg gad ikke lige finde ud af med netscape ting! HADER NETSCAPE!!!!!


dit script er en dårli eksempel - det er ikke en god løsning med mange versioner af siden. det giver kum mere arbejd. det er meget nemmere at designe fra starten en ordentlig design der tilpasser sig til browservindue storrelsen - og det er slet ikke så svært efterhånden når man leger med det ;]

forresten - lad vær med at sige dårlig om netscape - det er dem der begyndt på JavaScript overhovedet - hvis ikke dem dhtml vil ikke eksistere...

bregovic =]



Jeg vil anbefale dig at lave siden med en størrelse i %. og mens du laver den kan du lægge to linhs der skifter browserens størrelse bellem de to opløsninger.



Hej Anders


Du kunne lave siden til 800*600 også bare midter centrerer den, det plejer at give et rimeligt resultat i begge opløsninger (husk at du skal køre lidt under 800 da der skal være plads til scrollbar og ligne.


Vil grafik, knapper, tekst og lign. ikke blive for småt hvis man laver siden i en så lille opløsning?


Eller du kan vælge at gøre ligesom har på udv.dk, hvor at den tilpasser sig efter opløsningen. Altså prøve at lave størelserne i procent.


Det vil vel stadig gå ud over grafikken? Er der ikke scroll på tables?


Sidste og mest besværlige, ville være at tjekke hvad opløsning brugeren bruger, også have et design til den ene, og et andet til den anden.

En af de to første vil nok være det nemmeste, håber du kan bruge det :)

---
Hilsen Anders


Hvordan løser du selv problemstillingen?



Hej Jesper.

Jeg vil anbefale dig at lave siden med en størrelse i %. og mens du laver den kan du lægge to linhs der skifter browserens størrelse bellem de to opløsninger.


Jeg forstår ikke helt det med de to links?? Har du mulighed for at uddybe det lidt?

På forhånd tak.



Hvordan løser du selv problemstillingen?

Jeg har selv løst den ved at lave dem til 800*600:

http://anders.java-script.dk

Det er den løsning jeg plejer at bruge, og det ser også fint nok ud på min opløsning. (1280 * 1024)
Jeg tror mange sider bruger denne løsning, også lige bortset fra udv.dk :P. (f.eks. www.tv2.dk, www.eksperten.dk og sikkert en masse flere)

---
Hilsen Anders



Hvordan løser du selv problemstillingen?
Jeg har selv løst den ved at lave dem til 800*600:

http://anders.java-script.dk

Det er den løsning jeg plejer at bruge, og det ser også fint nok ud på min opløsning. (1280 * 1024)
Jeg tror mange sider bruger denne løsning, også lige bortset fra udv.dk :P. (f.eks. www.tv2.dk, www.eksperten.dk og sikkert en masse flere)

---
Hilsen Anders


Men der er heller ikke meget grafik / billeder på din website. Problemet er vel størst med knapper, billeder osv??




<< < 12 > >>
t