300 milliarder terror-sider sløver internetfarten

Tags:    it-nyheder

Hastigheden på dit internet falder med 20 og 30 procent, hvis regeringens terrorpakke-udspil bliver til lov. Der skal nemlig logges kollasalt mange oplysninger om danskernes adfærd på nettet.

Læs hele nyheden her: http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=26021



Per Sikker Hansen >> hvad er det for en samligning? I mit hovede kan du slet ikke gøre lave den.
Jeg synes at alle brokker sig over hvordan vi er usikre pga. kriminaliteten, men alligevel godt vil have mere styr over det, men vi må ikke gøre som i England. Når man endelig kommer på med et forslag, er svaret enten "Vi må ikke krænke privatlivets fred" , eller "Det vil kun være en midlertidig løsning på problemet", men hver gang der så endelig sker noget vil alle politikere gerne udtale sig om hvorledes vi ikke er sikre i vor eget land. Hvorefter overstående udtalelse kommer igen. Altså. Vi må sgu lige til at tage os sammen og se realtiteterne i øjenene. Vi har skabt disse store samfund, ergo har vi også skabt kriminaliteten som den er. Det er blot en bivirkning. Vi kunne smide alle ud på en lille ø (de kriminelle) og lade dem udrydde hinanden, eller vi kunne sikre os bedre ved at få et overvågningssamfund (om det skal være overalt har jeg nok lidt svært ved se) Men det kunne være dejligt at vi ihvertfald fik sat kameraer op rundt omkring, så Politiet lettere kunne opklare, så de pårørende til et evt. drab kan komme videre i deres liv da drabet bliver hurtigere løst (vel og mærke hvis der er overvågning der hvor drabet sker). En ting er sikker. England har nydt godt af det og deres kriminialitet er faldet.
Om vi skal overvåge internettet? JA. Vi skal ånde alle dem der vil noget ulovlig, ned i nakken og fortælle dem "Vi er ikke sikre på at fange jer, men vi er her, og vi overvåger". Alene det vil få de milde tilfælde væk. Om det vil holde evt. mennesker væk som ikke har noget at miste tvivler jeg på, men på den anden side, så tror jeg ikke der er noget der vil holde dem væk.
Vi skal ikke multisikre vores samfund, men vi skal sgu til at være lidt mere opmærksomme på hvad det er vi har gang i for lige pludselig står vi med noget, som vi kunne ha klaret, hvis ikke vi havde været så dobbelt moralske.
Come on. Så længe at de ikke lagre al data, hvor efter de lettere kan dekryptere og bryde nøgler, kan jeg ikke se noget forkert i det.



Hvordan kan du ønske et overvågningssamfund?

Hvis et overvågningssamfund skal fungere, skal alt overvåges. Ellers er det ikke til nogen nytte.

Og jeg vil ikke overvåges i mit eget hjem. Jeg vil have mit privatliv. Jeg vil ikke have at der kan side en eller anden der arbejder for "overvågningsministeriet" og kan se på sin skærm hvilke hjemmesider jeg går ind på, og hvilken farve underbukser jeg bruger, når han alligevel sidder og keder sig på sin vagt.

Der er intet der retfærdiggør krænkelse af privatlivets fred. Intet!



Så du ville heller ikke have noget imod hvis der blev installeret overvågningskameraer i hvert et rum i dit hjem? Du har jo alligevel intet at skjule, korrekt?


Det er jo et brug på privatlivets fred. Vi må nok bare finde os i at nettet er et offentligt sted, og det offentlige kontrollerer det.



Nårhja, og aviser er også noget offentligt tilgængeligt. Så lad os da endelig indføre censur på dem også..

Og fremover må TV-Avisen ikke fortælle om terroristernes motiver og grundlag for at sprænge et eller andet hovedkvarter i luften. Sæt nu folk fattede sympati med dem :S

Internettet er et medie på lige fod med aviser, radio, tv og alt muligt andet. Det der appellerer til mig i internettet, er at det er frit og alle kan komme med input, altså bestemmer man helt selv hvad man vil læse, i modsætning til en avis, hvor det er redaktionen der bestemmer hvilken virkelighed folk skal kende til.

Hvorfor skal vores eneste virkeligt frie medie, overvåges og censureres?



Per Sikker Hansen, hvordan kan du sige at Internettet er offentligt? Jeg kan godt se din side, men her har du et medie hvor man kan gå direkte ind og ramme et helt land. Specielt et højteknologisk land såsom os. Heldigvis har vi et backup system så militæret stadig kan holde sig i luften, hvis det skulle ske. I tv, i avisen og alt andet, kan en terrorist sende et læserbrev eller andet, men han kan, gud hjælpe mig, ikke lamme vores informative, ARPA lignende, netværk. Det kan han her, men hvis vi kan logge ham og spore ham til en del af verden, så har vi da lidt held.
Jeg kan ikke se det fra dit synspunkt. Du siger at nettet er offentligt?! Det er jo ikke rigtigt. Det er det samme som hvis man havde et offentligt firma, kommunekontoret eller rådhuset, der sagde "JA vi er jo offentlig, så kom endelig om bag disken og rod det hele igennem. OGSÅ denne mappe med personer der vil have deres adresse skjult". Det er jo ikke rigtig. Internettet er rigtigt nok et medie på lige fod med alle andre medier, men med Internettet kan du meget mere.
Om verden nogensinde kommer i den situation at der bliver sat kameraer op i ens hus, gider jeg slet ikke kommentere, da det er så barnligt sagt i mit hovede, at jeg faktisk griner lidt. Et overvågningssamfund siger du. At der bliver sat kameraer op på gadehjørner og andre steder, fx. ved natklubber, ved havne, ved hjælpe Politiet, og de kan jo ikke overvåge os bare pga. det. Vil du så også sige nej til at vi får tilbudet om en chip vi får i kroppen som kan fortælle hospitalet og apoteket hvordan vi har det og give os al info omkring vores krop bare fordi du er bange for at blive overvåget? Jeg tror du lider af skræk for at blive overvåget, og derfor ikke kan indse de fordele politiet kunne have, og hvor meget kriminaliteten ville falde. Kig nu på England.




Har ikke noget imod et mere sikkert internet. Men kan man for fanden ikke lave det på en anden måde en at logge alt der sker. Hvis internettet bliver så pisselangsomt er det sgu da for irriterende. Og da de logger alt vil serveren hvorpå infoen ligger med garanti blive hacked og så har folk alle vores kontonumre, passwords osv. Lyder meget genialt.



Men hvis regeringens terrorpakke-udspil bliver til lov skal Internet-udbyderne da også give os hurtigere hastigheder eller billigere priser! Vi kommer jo ikke til at få hvad vi lige nu betaler for ;)



Men hvis regeringens terrorpakke-udspil bliver til lov skal Internet-udbyderne da også give os hurtigere hastigheder eller billigere priser! Vi kommer jo ikke til at få hvad vi lige nu betaler for ;)


Det var også det jeg tænkte. Har TDC som i forvejen er rimelig dyre.



Jeg kigger på england. Og jeg kan ikke lide det jeg ser.

Jeg overdriver, ja for pokker. Det bliver næsten med garanti aldrig så slemt som jeg vil gøre det til. Det er jeg sq da godt klar over.

For mig er det her mere et spørgsmål om principper. Og jeg vil ikke have at det offentlige ved mere om mit privatliv end allerhøjest nødvendigt..!

Desuden: Hvis man begynder at logge data for folks adfærd på nettet, er der risiko for systemfejl, eller endnu værre: at systemet bliver hacket, som sagt tidligere af Jonas (Decko). Og disse systemfejl / hackninger kan føre til grimme misforståelser. Muligvis/sandsynligvis vil kriminaliteten falde. Men antallet af uskyldigt dømte vil ligeledes stige. Man vil kunne hacke den database der indeholder de logninger, og gøre livet -rigtigt- surt for en eller anden. Der er ingen grænser for hvad man ville kunne snyde sig til.

Og kom ikke at sige at de nok skal sikre sig ordenligt. Man kan ikke sikre noget som helst på nettet 100% imod hackerangreb. Hvis de vil, kan de altid komme ind, uanset foranstaltningerne. Og hvis der kommer til at være alle de oplysninger om alle og enhver, så er det bestemt et attraktivt mål for alle med skumle bagtanker.



Et mere sikkert internet? Hurra, endelig! Jeg sidder nemlig hver dag og overvejer om jeg nu egentlig også tør starte min browser op...

At indføre den her slags love under dække af "terror-truslen" finder jeg godt nok dybt kritisabelt, latterligt og -- typisk Lene Espersen. Hvordan kan man dog acceptere, og ligefrem støtte denne vrangforestilling om, at risikoen for terror bliver mindre, hvis vi blot logger al internet-trafikken? Det næste bliver at teleselskaberne skal optage alle telefonsamtaler. Og overvågning af alle gaderne i byerne, som jo delvist endda er en del af forslaget. Og det kan så blive til overvågning af alle gader og veje. Og derefter overvågning i selve bilerne.

Hvor går grænsen?

Vi bruger masser af millioner på at tvinge folk ind i militæret, deltage i krige der ikke er FN-mandat til, give skattelettelser til dem der har allermindst brug for det, nemlig bankerne, og nu også på at indføre et overvågningssamfund (and the list goes on...). Hurra for regeringen!

Jeg er helt enig med Per Hansen; internetfarten er det der bekymrer mig mindst i denne sag...



t