300 milliarder terror-sider sløver internetfarten

Tags:    it-nyheder

Hastigheden på dit internet falder med 20 og 30 procent, hvis regeringens terrorpakke-udspil bliver til lov. Der skal nemlig logges kollasalt mange oplysninger om danskernes adfærd på nettet.

Læs hele nyheden her: http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=26021



En logning af ip adressen, måske mac adressen og hvor man har været, kan jo ikke give de "skumle" personer ens password eller andet. Jeg kan virkelig ikke lide at I kommer med sådanne overdrevne oplæg, om kameraer i bilerne og i husene, for det kommer aldrig til at ske. Jeg ved godt at overdrivelse fremmer forståelsen, men så meget overdrivelse behøver jeg dog ikke være vidne til.
Allan du siger at det er dårligt med mere overvågning. Hvad er der galt i at politiet kan udføre deres arbejde hurtigere og mere effektiv. Hvad er der galt i at du kan bevæge dig mere sikker rundt om aftenen når du skal i by? Her i den seneste månede har jeg set flere forsøg på at banke politiet, dørmænd eller bare folk der ville ind på et diskotek. Hvad ville der mon ske hvis de vidste at det de gjorde, ville blive optaget. Jeg tror det ville ændre det. Nok ikke med det samme, men når den første er sat bag tremmer pga. overvågningen, vil det begynde at hjælpe. Hvor går grænsen? Grænsen går lige netop dertil hvor vi begynder at kunne snage i andres privatliv, via et kamera. Altså ingen kameraer i vores biler, huse eller andet (hvor lyder det godt nok dumt at sige, nå men nok om det) men kameraer offentligt. Det er sagen. Og lad nu være med at sige at det også er at snage i vores privatliv, at hænge dem offentligt, for det vil jo betyde at politiet ikke måtte kigge på dig osv. hvis du går udenfor, for det kan jo være de skygger dig, og tager noter til den store big brother database, uuuuuhhh. Hvad mon de har om mig?!
Vi har valgt at leve i en højteknologisk samfund, og det her må vi bare finde os i. Vil i ikke have denne terrorpakke der skal beskytte os mod verden som den er i dag, så skal i ikke brokke jer næste gang (første gang) vi bliver bombet, en af jeres nære bliver slået ihjel foran et diskotek og Politiet ikke kan finde ud af hvem gerningsmanden er. I skal ikke komme og sige at I føler jer usikre i jeres eget land, for I har selv valgt at bo i det.
Per Sikker >> Hvad mener du med at flere uskyldige vil blive dømt? Siger du at Politiet vil gå ind og bruge disse oplysninger i en evt. retsag fordi de måske kan spotte en der gør noget ulovligt? Dette må man, mig bekendt, ikke bruge til beviser. Om flere uskyldige vil blive dømt? Jeg ved ikke lige hvor du vil hen med det.



Indlæg senest redigeret d. 26.03.2006 12:56 af Bruger #1151
hvis overvågningssystemet får forkerte/forfalskede oplysninger, vil politiet basere deres efterforskning og senere retsag på noget "forkert". En maskine kan gemme dataene. Men den kan også lave fejl. Og hvis vi sætter vores lid for kraftigt til datalogning, så vil vi blive brændt over nallerne når den begår en fejl.

eller bliver provokeret til at lave en fejl, af en ondsindet hacker.

Og Martin, hvis dette bliver indført, og der kommer kameraer overalt i det offentlige, og kriminaliteten falder af det.. Tror du så seriøst selv på at regeringen vil stoppe mens legen er god? Personligt tror jeg at de ville tage det som "overvågning hjælper. Hvis vi overvåger de private hjem vil vi kunne forhindre at forældrene slår sine børn" etc.

Rækker man systemet en lillefinger, tager det hele armen.

Systemet skal holdes i kort snor af folket, ikke omvendt.

[edit]Vi har ikke valgt at leve i dette højteknologiske samfund. Vi har ej heller valgt at være underlagt et højerestående system. Vi er født ind i alt dette. Der er aldrig nogen der har spurgt os: Vil du være med i den her verden? Vi har aldrig haft et valg. Vi er bare blevet pålagt at acceptere tingenes tilstand. [/edit]



Indlæg senest redigeret d. 26.03.2006 13:17 af Bruger #8223
Det er da utrolig så systemkritisk du er Per. Men er du nu også sikker på at det danske samfund går med til at lade vores hjem overvåge? Det er jeg ikke. Ja kriminaliteten vil falde, folk vil føle sig mere tryg. Vi vil få et samfund der er overvåget, men da dette desværre er en løsning man bliver nød til at tage for at holde trit med verden i dag, så ser jeg intet problem i det. Vi er en del af den udvikling som vi selv har skabt. Følger vi ikke med det må vi lide taber døden.
Forresten, så holder vores regering ikke os i kort snor. Vi kan protestere, lave kampagner osv. De kan ikke gøre noget eller føre noget igennem, da vi er så heldige at vi lever i et samfund som bekymre sig. Vi er har et bredt udvalg af personligheder siddende i regeringen, og det kan vi være glade for da dette modspil som de vil skabe, automatisk vil skabe debat i samfundet og derved holde vores demokrati åben. Så jeg tror ikke på at de oplysninger der vil blive samlet ind på nettet, vil blive brugt. Det kan det heller ikke, da man jo ikke ved om det er personen der går ind på de og de sider, men kun at det er den computer der går ind på den og den side. Man kan så logge MAC adressen, men stadig kan man ikke bøffe en person. Det man kan er at man kan gå ind og se at der har været aktivitet derfra og derfra da den og den bank blev hacket, eller da den og den terrorist nedlagde de og de ting. Så kan man sige. "HA vi ved at Syrien har været med til dette angreb" og ikke mere. Jeg er dog udmærket godt klar over de forskellige angreb en hacker/terrorist kan lave. Han kan jo gå igennem 1000 vis af computere før han når til målet.
I må endelig ikke tage fejl af mine udtalelser. Begynder EU og hermed DK at logge AL data der florerer på nettet, så stemmer jeg også imod, da dette kan bruges til at finde evt nøgler og man så derefter kan følge med i mails osv. Men set på den anden side. Vi har selv skabt det. Nu må vi bøde for det der sker. Kan vi stoppe en terrorist ved at opsnappe en besked over nettet, så må jeg stemme for. 11 september, Spanien og for den sags skyld bombningen af det amerikanske krigsskib er alt hvad jeg behøver for at indse at vi måske skal til at sikre os noget mere.
Hvad angår kameraer, så skal de jo netop bruges i en evt. retsag, så her ser jeg ingen fejl i at bruge det hvis man kan få en klar identifikation af gerningsmanden.

Rækker man systemet en lillefinger, får du pusset dine negle.



Indlæg senest redigeret d. 26.03.2006 13:29 af Bruger #1151
Ved at overvåge hvad jeg laver på nettet, er det da også utrolig nemt at snage i mit privatliv!? Og det her ligner godt nok et voldsomt skridt ud på en glidebane, for skal vi først acceptere og vænne os til at blive overvåget på gaderne og vores onlinefærden, hvad kan det så ikke udvide sig til? Jeg har meget svært ved at se hvor den grænse kan komme til at gå, hvis vi flytter den til det terrorpakken foreslår...

Er det iorden med overvågning på alle offentlige veje også? Det er der vel heller intet i vejen for så. Men hvad så med private veje? Eller optage alle telefonsamtaler?
I kan sidde og pille diverse ting ud hver især, som I synes overskrider grænsen, men når man først har accepteret det ene, og vænnet sig til det, har man nok også betydeligt nemmere ved at acceptere det næste...
Jeg bryder mig ikke om det.

De præventive konsekvenser, og den kriminalitet som man kan undgå, er fint nok. Men vi har allerede set ulempen ved det internet-filter; at der også kan komme skandaler som en følge af en - voldsomt - øget overvågning, ser jeg da som enormt sandsynlig. Her i tråden har der allerede været nævnt visse af måderne det kan ske på.
Og så synes jeg bestemt også man bør se på, om man ikke kunne bruge alle de penge på en bedre måde; fx sikre bedre integration, flere behandlingstilbud for pædofile, fjerne moms på frugt og grønt osv. osv.

Edit:
Slot, nu nævner du selv 9/11. Den var de jo altså blevet advaret omkring, men troede blot ikke så meget på kilderne, og havde så mange andre ting at undersøge - pga. den overflod af informationer de havde - at de nedprioriterede den... Påstanden om at logning af selv al internet-trafik skulle kunne forhindre et terror-angreb, kan jeg slet ikke tage seriøst...



Indlæg senest redigeret d. 26.03.2006 13:46 af Bruger #4907
For at citere selve nyheden:
Der skal nemlig logges kollasalt mange oplysninger om danskernes adfærd på nettet.
danskernes adfærd på nettet står der. Det vil sige at der skal gemmes en pokkers masse oplysninger om hvad danskerne foretager sig på nettet. Altså ikke bare hvilket land angrebet kommer fra. Eftersom det er danskernes adfærd der skal logges i store mængder.

Du mener altså ikke at regeringen har magt til at trumfe stortset hvad som helst igennem?

Ja vi har vores ret til at protestere, stemme på hvem vi vil, og afholde demonstrationer.

Men på grund af at Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti tilsammen har et flertal, vil de kunne trumfe næsten alt igennem. Det er ikke demokrati. Det er flertalsdiktatur.

De har ændret utallige gange på folkeskoleloven, og gymnasiereformen og jeg ved ikke hvad.

Og de har fuldstændigt ignoreret de massive protester og demonstrationer der har været overalt i landet, med rigtig mange deltagere!

Det kan godt være at vi har ret til at protestere. Men hvis ikke der lyttes til vores protester, kan det være godt det samme.




Ok. Jeg har prøvet at være objektiv, men nu bliver det lidt mere min personlige mening der kommer igennem. Jeg kan intet se forkert i at kameraer bliver hængt op i det offentlige, på private veje osv. Jeg kan ikke se det fejle i at logge oplysninger på nettet. Nu er jeg den mand der tror på at vi aldrig bliver en politistat eller et ny Rusland, da befolkning nok skal skride ind eller EU for den sags skyld. Jeg tror på at de der sidder i regeringen sidder der med de bedste hensigter. Naivt af mig? Det skal i ikke fortælle mig, for det ved jeg godt, men jeg tror IKKE at vi dør af lidt overvågning i det offentlige. Tværtimod.



@Slot: Du vil acceptere overvågning på selv private veje?!? Så kan man da også fint overvåge private grunde?! Så er det kun inde i huset vi ikke bliver overvåget -- bortset fra når vi er på nettet altså, og når vi bruger telefonen måske?



man kunne da nemt lave en ordning med de private veje om at hvis alle går med til det på vejen, så bliver der sat kameraer op. Jeg nægter at tro på at Politiet eller PET, vil overvåge uskyldige danskere og deres færden. Hvis de gør det, så er jeg havnet i det forkerte land. Det går godt for England så vidt jeg ved.



Nej det tror jeg bestemt heller ikke de vil -- endnu. Men jeg er til gengæld overbevist om at det er en glidebane, og at de meget gerne vil gå længere end det nuværende forslag tillader dem...



Ja Martin, vores regering gør det de gør i den bedste mening. De gør det de finder bedst for den danske befolkning.

imidlertid har vi det problem, at vores regering er så overbevist om at de ved bedst, at de ikke tager sig af andres meninger.

Demonstrationer tager de ingen notits af.

FN vil ikke have at vi går i krig imod Irak. Vi gør det alligevel.

Jeg tror sq vores regering er revnende ligeglad med hvad andre instanser end dem selv har af meninger og holdninger.

Som Allan siger; Regeringen vil meget gerne længere endnu, end dette forslag lægger op til. Hvis det viser sig at virke, vil kriminaliteten ikke være væk, og derfor vil regeringen se det som sin pligt at "fortsætte kampen imod terror og kriminalitet" og forsøge at strække overvågningen videre og bredere.

Indtil vi til sidst render rundt i et stort Big Brother.



t