Ti vigtigste computerspil gennem tiderne

Tags:    it-nyheder

Spacewar, Tetris eller Doom - er dit klassiske favoritspil på den kronologiske liste over spil af historisk betydning?

Læs hele nyheden her: http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=30419



Jeg savner bare pong.



Hvis jeg skulle lave en liste ordnet alfabetisk.

Civilization
Dune 2
Master of Orion
Pirates
StarControl 2
Sim City
Syndicate
Tycoon
Unreal Turnament
XCOM



Jeg vil give Per ret langt hen ad vejen! Wolfenstein 3D var bestemt "one of a kind" af dens tid! Doom kan man diskutere med den åbnede op for multiplay delen som er blevet en standard indenfor spil i dag! Halflife ville jeg nok ikke sætte på listen da jeg ikke syntes det er nok med den forklaring at den har en dybde gående historie fortælling! Counter Strike ville jeg nok derimod overveje fordi den åbnede for en hel ny form for "hold" gameplay! Da jeg tidligere nævnte Dungeon Keeper var det fordi jeg havde glemt gode gamle Populous - my bad! Men den er efter min mening en værdig kandidat. Jeg syntes helt klart også at Lucas Art's point'n'click system har haft stor betydning i spil industrien i 80'erne og 90'erne så nogle af Lucas Art's spilene ville jeg nok også overveje! Og hvad med Tomb Raider - den var da i højste grad revolutionerene da den udkom! Jeg ved ikke rigtigt om jeg vil ha' Hitman på listen - det må du næsten begrunde Per! Spændende diskusion foresten! :)



Hehe ja Hitman undrede jeg mig også lidt over - det virker som et lidt mere personligt valg. Men det var vel revolutionerende for Danmark, da det, så vidt jeg ved, var det første spil der blevet lavet på dansk grund, der virkelig kunne måle sig med hvad der bliver produceret i USA osv. I øvrigt et fedt spil som jeg også selv spillede med stor fornøjelse i sin tid :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Men det var vel revolutionerende for Danmark, da det, så vidt jeg ved, var det første spil der blevet lavet på dansk grund, der virkelig kunne måle sig med hvad der bliver produceret i USA osv. I øvrigt et fedt spil som jeg også selv spillede med stor fornøjelse i sin tid :)


I "nyere tid" ja..
Smutter vi tilbage til 80'erne er der bl.a. Gojoe som imo, var helt på højde med de udenlandske spil!
Personligt savner jeg spil som "Adventures in Serenia", da det afaik, er det første grafiske adventure spil og de gode gamle Lucas Arts point'n clik spil :)



Som bekendt har jeg nævnt Monkey Island som værende en stor banebryder indenfor Adventure.

Pool of Radiance skal nok være RPG's repræsentant. Muligvis Diablo også.

Hitman: Codename 47 har jeg valgt på min liste fordi jeg synes den har givet stealth-spil al den glory den nyder idag. Jeg er udmærket klar over at Hitman på ingen måde var det første stealth-spil, men alligevel mener jeg at det var det første af slagsen der _virkelig_ havde potentiale.

Tomb Raider er bestemt også nævneværdig i en sammenhæng som denne. Klart en milepæl indenfor gaming :)

Nu jeg tænker nærmere over det: hvor i hele hule Jelved er Pacman henne? :S



Når vi snakker om rollespil, kom jeg til at tænke på Diablo serien (1 og 2).
Jeg har personligt aldrig spillet så meget rollespil, så kender ikke så mange. Men det var da et utrolig populært spil, som havde et gameplay der var rimelig unikt!



Når vi snakker om rollespil, kom jeg til at tænke på Diablo serien (1 og 2).
Jeg har personligt aldrig spillet så meget rollespil, så kender ikke så mange. Men det var da et utrolig populært spil, som havde et gameplay der var rimelig unikt!


Helt bestemt var det et utrolig populært spil, men gameplayet var ikke unikt på den tid. Der var mange lignende spil. Det var bare Diablo der slog bedst igennem.

Men som sagt tror jeg nu at Pool of Radiance har været mere betydningsfuld. Trodsalt det første D&D-spil til computer(Amiga).

Desuden er Diablo ikke rollespil. Det er et action rollespils-spil. Dvs. Action RPG. Forskellen på RPG og Rollespil er, at rollespil handler om at skabe sig en rolle, og agere som den, og tage nogle valg for denne rolle. Man *er* sådan set sin rolle, ligesom hvis det havde været et skuespil. I RPG'er har du ikke valgmuligheder for hvad din karakter gør i forskellige situationer. Aller højest kan du vælge mellem nogle forskellige replikker i dialoger. Men i bund og grund vil udfaldet være det samme uanset hvad du vælger.

-- Fra en livslang rollespiller.



Ja, jeg har endnu ikke stødt på et spil der med alt ærlighed kan kalde sig for et RPG spil. Men det er blevet en trend i spilindustrien at kalde sit produkt for et RPG spil. Trods de ikke rigtigt har noget med den traditionelle rolle spils verden at gøre. Som Per rigtigt nok nævner vil man i et rolle spil kunne udvikle en rolle for en karakter. Det gør man altså ikke ved at finde sværd, udrustning og guld mønter i forskellige kister og tønder. Ej, heller ved at vælge forskellige dialoger frem for andre. Grunden til at ingen rigtigt for alvor har lavet et spil, hvor man frit kan udvikle en rolle på lige fod med den traditionelle rolle spil er nok fordi at AI'en vil blive ALT ALT ALT for abstrakt. Men måske en dag vil man være i stand til at kunne lave et AI system der troværdigt kan repræsentere menneskers adfærd! Spillet Diablo bliver også tit katagoriseret som et hack'n'slash spil, hvilket efter min mening er en langt mere præcis beskrivelse. :)



Desuden er Diablo ikke rollespil. Det er et action rollespils-spil. Dvs. Action RPG. Forskellen på RPG og Rollespil er, at rollespil handler om at skabe sig en rolle, og agere som den, og tage nogle valg for denne rolle. Man *er* sådan set sin rolle, ligesom hvis det havde været et skuespil. I RPG'er har du ikke valgmuligheder for hvad din karakter gør i forskellige situationer. Aller højest kan du vælge mellem nogle forskellige replikker i dialoger. Men i bund og grund vil udfaldet være det samme uanset hvad du vælger.

Så er det vel heller ikke et spil længere?:)



t