Dvd-krigen er afgjort: Blu-ray vandt

Tags:    it-nyheder

<< < 12 > >>
Alt tyder på, at Toshiba opgiver kampen for sin standard for dvd'er med høj opløsning, HD DVD. Filmbranchen har valgt Sonys Blu-ray, og nu får Toshiba ros af analytikerne for at begrænse sine tab.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=1971



Kom lige til at tænke på hvilken bølgelængde lyset i dvd-afspillerne da har. Nogen der ved det?



Blu-ray og HD-DVD bruger/brugte 405 nm, DVD 650 nm og CD'er 780 nm.



Indlæg senest redigeret d. 20.02.2008 00:52 af Bruger #2330
Jeg har nu ikke rigtig haft fidus til HD-DVD.





Til gengæld er Blu-Ray spækket med DRM og jeg ved ikke hvad - ting som branchen ellers så småt var begyndt at indse, var skidt. Well, nu skal vi nok igennem det ræs én gang til.



Jeg forstår slet ikke at man gider at udvikle en ny standard. Den kommer formentlig ikke til at leve særlig længe da andre, mere effektive og håndterlige data lager medier, bliver stadig billigere at producere.
Jeg vil tro at om en ti års tid, eller mindre, vil magnetiske og fotoniske (det var det bedste ord jeg lige kunne finde på) lagermedier ikke blive brug mere.

Så hd dvd eller blue ray? Jeg er egentlig ret ligeglad.



Kom lige til at tænke på at hvis man engang får udviklet nogle disc's som aflæses via bare 5 nm's laser, jamen så vil man ren teoretisk kunne lagre 156 gange så meget data som på en cd. Altså 109,2 GB. Den tid glæder jeg mig til. :P



sagen er den at et flytbart datamedie med en form og størrelse som en cd, faktisk er ret uhånterligt. Jeg er ikke sikker på om det overhovedet er fysisk muligt at komme ned på 5 nm, men mængden af research i forhold til udbyttet i forhold til alternativerne, gør det efter min mening ikke favorabelt.

Med andre ord. Jeg kan have adskellige usb nøgler, ja selv en harddisk, i inderlomme i min jakke, men det er svært at få en cd til at passe.

Fotonic storage (igen et hjemmelavet ord) kan måske godt være fremtiden, men ikke i form af noget der ligner en cd og jeg kan ikke se hvad det ellers skulle være.

Iøvrigt er denne type lagermedier jo også ret skrøbelige og det bliver kun værer jo mere data man pakker ned på disken. Til sidst vil et enkelt støvkorn kunne være skyld i at disken ikke kan læses ordenligt.



Hvad skete der egentlig med de holografiske diske? Altså diskene, hvor de lavede det sådan, at indholdet blev lagret tredimensionelt(= du kan have flere rækker af data delt på "hylder", hvis I kan forestille jer det) i stedet for todimensionelt, som man gør med alm. lasermedier i dag?

Så vidt jeg husker, var den første forsøgsdisk på 1TB.






de diske vi har idag er vel i en eller ande forstand 3d efter som der bliver lagret i flere lag. Det du taler om har jeg dog aldrig hørt om.



Neb Felix Nielsen. Harddisk og ram er og vil jo bare stadig, og vil altid være, meget mere dyere end disc's. Tror nok også at vi nok mere på at et nyt alternativ vil komme frem. Men ind til videre, hvorfor så ikke blive ved med at udvikle dem så meget så vi kan få det kompromeret mest.

Med hvis nu at man kan få lov at slette alle sine bakup cd'er og i stedet så bare have en. Så kan man måske være mere tilbøjelig til at accepterer at sku opbevarer to kopier.



<< < 12 > >>
t