Tønder vælger OpenOffice til 1.500 pc'er

Tags:    it-nyheder

<< < 123 > >>
Kommune har fundet en årlig besparelse på knap en halv million kroner til Microsoft Office-licenser alene i skoleforvaltningen.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=2005



Godt initiativ!
Om få år er det forhåbentligt slut med at bruge købeprogrammer til undervisning og i det offentlige.



Man kan også spare penge hved at skifte computeren ud med en skrive maskine, og bruge papyrus igen. Ærligtalt, så trode jeg at man ville fremskridt og ikke tilbageskridt, og det undre mig meget at det offentlige vil bruge Open Office for at spare penge.

Som om der ikke er IT problemer nok i det offentlige. En forkert og ikke særlig gennemtænkt beslutning, minder lidt om Statens Amanda projekt.

Er nogen til pen, blæk og håndskrift?



Indlæg senest redigeret d. 03.03.2008 23:54 af Bruger #11375
At bruge Open Office er bestemt ikke noget tilbageskridt.
Jeg har brugt Open Office længe, og har langt færre problemer med det end jeg havde med Microsoft Office.



Smukt smukt smuks.
Ja, det bliver et dyrt engangsbeløb, men syntes også at man skulle installere Edubuntu på computere som kun har formål som søgemaskine og arbejde med tekstbehandling. Ser kun argument i at man benyter Windows til computere med specielle opgaver, hvor det enten bliver for dyrt at omskifte (på grund af programmer med mere).

Men smukt. Virkelig.

Btw. Martin. Jeg forstår slet ikke at du kan finde på at sammenligne openOffice med forældet teknologier. OpenOffice er da absolut ikke forældet, og følger da lige så meget med udviklingen som med Word. Efter min mening er openOffice også det eneste alternativ til Office-pakken.



Indlæg senest redigeret d. 04.03.2008 00:20 af Bruger #5097
At bruge Open Office er bestemt ikke noget tilbageskridt.
Jeg har brugt Open Office længe, og har langt færre problemer med det end jeg havde med Microsoft Office.


Det er jo så et holdnings spørgsmål, og bemærk venligst at ÅRSAGEN til at Tønder skifter til OpenOffice IKKE er utilfredshed med Microsoft Office, men ren økonomi.

Men jeg er også 99.9% sikker på at man kommer til at skifte tilbage til Ms Office igen, af den simple grund at langt de fleste slut-brugere og alm. ikke-IT-techies foretrækker at bruge kommerciel software. Det hved de hvad er, hvordan man bruger, og har tillid til.

Og med hensyn til problemer? En af grundene til at jeg netop gik væk fra Open Office var NEMLIG problemer.

Til Shafh:

Af den simple grund at jeg er langt fra tilfreds med Open Office som helhed, og jeg har selv brugt Open Office i en del år sammen med Linux, inden at jeg gik over til Ms Office 2007 - hvor jeg kun er bliver possitivt overrasket.

Hvilken software man vælger er jo en individuel vurdering. Misforstå mig ikke, personligt er jeg bare langt fra tilfreds med Open Office, og anbefaler heller ikke brugen af det neptop pga. dårlige erfaringer med softwaren.

Hvis man ser på indeholdet af Open Office, hvad kontor pakken indeholder, så er man jo, bortset fra nogle enkelte produkter, lig Ms Office.



Indlæg senest redigeret d. 04.03.2008 01:18 af Bruger #11375
@Martin

Jeg må sige at jeg finder det svært at tro at du overhovedet har nogen erfaring med open office. Som med alt anden software, vil der naturligvis altid være problemer, og det gælder også for microsofts officepakke, men det er nu engang sådan at verdenen hænger sammen.

Godt initiativ, så mangler vi bare et altarnativ til vista.



Det der først og fremmest undrer mig er: har Tønder kommune virkelig så mange computere? oO

Det der dernæst undrer mig er, hvordan Martin dog kan sammenligne Open Office med skrivemaskiner. Bortset fra at skrivemaskiner ROCKS ( ;) ), så er det da så latterlig en sammenligning som man kan finde.

Open Office er helt udmærket software. Bevares, den har et par mangler som MS Office ikke har, og omvendt. Derudover bør du lige vide, at Sun, kommercielt firma, er hovedhjernen bag Open Office, og IBM har for nyligt ansat en ordenlig masse udviklere til at arbejde på Open Office fuld tid. Derudover er der adskillige firmaer og selvstændige konsulenter der tilbyder kommerciel support på Open Office.

Så lad være at prøve at skyde Open Office i skoene på fritidsprogrammører der ikke ved hvad de laver.



@Martin

Jeg må sige at jeg finder det svært at tro at du overhovedet har nogen erfaring med open office.


Fordi at man er utilfreds med produktet, har dårlige erfaringer med det og vælger noget andet så er det fordi at man ikke har erfaring med det?

Jeg kan for densags skyld oplyse dig om at jeg har brugt Star Office/Open Office på Linux inden at skiftede til Windows og Ms Office. Som jeg også skrev tidligere, så er det nu en DEL år siden at gik væk fra Open Office.

En af de ting som er meget interresant nu om dage er at hvis man ikke er Pro alt hvad der er Open Source så er det forkert. Fordi det er Open Source gør altså ikke at det endelige produkt er godt. Sun eller ej.

Der er masser af godt Open Source software, jeg er bare ikke enig i at Open Office er et af disse gode produkter. I dag er det i øvrigt fuldstændig ligegyldigt hvilken Office Suite man bruger, eftersom der findes så man plugins, convertere, osv. som giver interoperabilitet.

Det har ikke noget at gøre med at pege finger, men hvorfor i alverden skulle man fremhæve noget i en positiv retning hvis man ikke personligt meer at tingene er værd at fremhæve positivt.

Felix, omkring Vista. Godt så! :-)
hvis du gerne vil støtte op om et alternativ til Windows, som ligger i samme arkitektur: http://www.reactos.com :-) Du skulle ta' og prøve det hvis du har en pc som du ikke rigtig bruger til noget.

Reactos er Open Source og kan bruges meget meget vidt.

Til Per:
Jeg kan kun sige at jeg er godt klar over de ting du fremhæver. Jeg kan også bare sige at jeg ikke er enig i fremhævelsen af Open Office. Som sagt, personlige erfaringer.

Det næste, omkring at IBM har programmører til fuld tid at arbejde med Open Office, vil jeg sige at det er nyt for mig, og at hvis det er tilfældet så bliver det interresant at følge og se hvor meget mere skub der kommer i Open Office. Open Officer er jo det gamle Star Office og daværende propritary software. Det ændre dog ikke min dårlige erfaring, og jeg vil da også sige til jer det bruger Open Office at hvis det virker så brug løs. :-)

Omkring hvorfor Tønder vælger at skifte:
Set ud fra et økonomisk spørgsmål kan jeg kan godt fortå at man vælger at skifte, det er så noget helt andet end hvad man vælger at skifte til.
Det hænger i meget høj grad sammen med at kommunerne er så præsset økonomisk at man vælger at spare penge der hvor man kan. Jeg tror vi alle sammen kan være enige om at alt til trods, så er Microsoft ikke ligefrem en billig software løsning, og eftersom kommunerne er så presset økonomisk som de er, så er IT et område man vil ned prioritere kraftigt, ligesom med alt anden form for administration.

Jeg tror også at man vil se meget mere af dette skifte over de næste år, da det kan være med til at give specielt de små kommuner, lidt mere luft i økonomien.

I Furesø kommune, hvor jeg bor, har man f.eks ikke haft nogen IT administration siden Februar 2007 - sparet væk. Istedet for har man brugt CSC til at servicere.





Indlæg senest redigeret d. 04.03.2008 13:05 af Bruger #11375
Du har muligvis haft nogle ikke helt så gode erfaringer med Open Office, men er de virkelig så dårlige som du påstår? Du beskriver nærmest programpakken som en dampende bunke lort. Hvis det vitterligt er en DEL år siden du skiftede, som du selv siger, hvordan kan du så føle dig kompetent til at udtale dig om hvor dum en beslutning det er, idag?

Open Office mangler polish, ja, men det fungerer *fint* og kan meget, meget mere, og er meget mere stabilt, end man kan kræve af et gratis, frit program. Det vil være *helt* tilstrækkeligt til formålet. Bare fordi det ikke har den sidste glans og pragt, betyder det ikke at det er så ubrugeligt som du så gerne vil have det til at se ud.

Derudover har Open Office en vigtig feature, som ingen Microsoft Office har haft til dato: support for ODF. Alene dette burde afgøre diskussionen.



"Som jeg også skrev tidligere, så er det nu en DEL år siden at gik væk fra Open Office."
Det så jeg ikke at du skrev, men du burde måske overveje om du så er kvalificeret til at bedømme open office? (no harm intented)

Selv bruger jeg open office og har gjort det længe. Faktisk Kan jeg kun huske at jeg har installeret det én eneste gang og aldrig opgraderet og bevares, der er nogle små bugs og irritations momenter, men når jeg nu ikke kan tage mig sammen til at opgradere, så kan jeg vel heller ikke tillade mig at brokke mig over det?

"Felix, hvis du gerne vil støtte op om et alternativ til Windows, som ligger i samme arkitektur: http://www.reactos.com :-) Du skulle ta' og prøve det hvis du har en pc som du ikke rigtig bruger til noget."

Hehe, du skulle bare vide. ;)
For at sige det på en anden måde så har jeg været logget på, nonstop, på osdev.org måneder, måske endda år, hvilket siger noget om min interesse for emnet. Besøg siden hvis du også finder den slags interessant.



<< < 123 > >>
t