Tønder vælger OpenOffice til 1.500 pc'er

Tags:    it-nyheder

<< < 123 > >>
Kommune har fundet en årlig besparelse på knap en halv million kroner til Microsoft Office-licenser alene i skoleforvaltningen.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=2005




Du har muligvis haft nogle ikke helt så gode erfaringer med Open Office, men er de virkelig så dårlige som du påstår? Du beskriver nærmest programpakken som en dampende bunke lort. Hvis det vitterligt er en DEL år siden du skiftede, som du selv siger, hvordan kan du så føle dig kompetent til at udtale dig om hvor dum en beslutning det er, idag?


Som jeg sage, min personlige erfaring omkring Open Office, ja. Star Office havde jeg aldrig problemer med, og Open Office er baseret på Star Office. En del år er vel... en 2-3 år siden efterhånden.

Fordi jeg ikke bruger Open Office selv i min daglig dag er ikke ens betydene med at jeg ikke følger med i hvad der er der foregår med softwaren; Open Office ligger i øvrigt på min Ubuntu. Jeg har i øvrigt ikke sagt at Open Office er en bunke lort, jeg har sagt at jeg selv har haft problemer med at få tingene til at fungerer ordenligt, og på den baggrund er jeg ikke vildt begejstret for Open Office. Der med ikke sagt at andre har samme dårlige erfaring og at andre også har haft problemer.


Open Office mangler polish, ja, men det fungerer *fint* og kan meget, meget mere, og er meget mere stabilt, end man kan kræve af et gratis, frit program. Det vil være *helt* tilstrækkeligt til formålet. Bare fordi det ikke har den sidste glans og pragt, betyder det ikke at det er så ubrugeligt som du så gerne vil have det til at se ud.


Jeg har nu heller ikke sagt at jeg gerne vil ha at Open Office er direkte ubrugligt. Jeg vil bare ikke selv bruge Open Office.

Som sagt, så er Open Office baseret på Star Office og Star Office fungerer absolut fint. Foreskellen på Star Office og Open Office er Licencet og den gruppe af udviklere som står bag, hvor Sun er udgiveren, bla.

Polish. Polish er sådan set under ordenet, polish kan man lave hen af vejen. Det er betyder noget for mig er stabilitet. Jeg er sådan set fuldstændig ligeglad med om det er gratis software eller koster penge, jeg skær det over samme kam og jeg lader mig overhoved ikka falde på halen over at der sider nogen mennesker og laver det gratis, eller om de tjener penge på det. Kriterierne er de samme. Hvis nogen kommer og fortæller mig at jeg burde bruge et stykke software og det er ustabilitet så får de det i nakken igen. Så skal man lade være med at sende det på market hvis det ikke fungerer.

Som jeg sagde tidligere, så er der meget godt Open Source software på markedet specielt fra de storer kommercielle producenter, der er også meget som ikke fungerer, der er også meget som har kæmpe potentiale til at bliver til noget stort.


Derudover har Open Office en vigtig feature, som ingen Microsoft Office har haft til dato: support for ODF. Alene dette burde afgøre diskussionen.


ODF er et dejligt og yderst brugbart fil format, og man kan downloade tons vis af plugins til det formål at få Ms Office til at arbejde sammen med ODF. Kan godt være at Open Office har ODF som standard, met ser jeg nu ikke som noget specielt. OFD er et fil format, åbent fil format, ikke noget specielt i det.

Ligeledes for Microsoft som jo med deres Office 2007, som mange sikkeret er bekendt med, har lanceret OOXML som på det seneste har fået støtte fra mange ODF pionere, bla. At Microsoft ikke har valgt at supportere ODF i deres tidligere Office releases er jo et valg de har truffet, forkert valg efter min mening, men stadigvæk deres valg. Man kan jo så kun glæde sig over Novell har lavet et plugin til netop Open Office, så at Open Office i fremtiden kommer med fuld understøttelse af OOXML.


Felix:

"Som jeg også skrev tidligere, så er det nu en DEL år siden at gik væk fra Open Office."
Det så jeg ikke at du skrev, men du burde måske overveje om du så er kvalificeret til at bedømme open office? (no harm intented)

Selv bruger jeg open office og har gjort det længe. Faktisk Kan jeg kun huske at jeg har installeret det én eneste gang og aldrig opgraderet og bevares, der er nogle små bugs og irritations momenter, men når jeg nu ikke kan tage mig sammen til at opgradere, så kan jeg vel heller ikke tillade mig at brokke mig over det?


Omkring at være kvalificeret til at bedømme, så vil jeg sige at jeg naturligt følger med i den generelle udvikling der foregår, men jeg bruger ikke Open Office i min hverdag. Så jo, måske nok et go note.


"Felix, hvis du gerne vil støtte op om et alternativ til Windows, som ligger i samme arkitektur: http://www.reactos.com :-) Du skulle ta' og prøve det hvis du har en pc som du ikke rigtig bruger til noget."

Hehe, du skulle bare vide. ;)
For at sige det på en anden måde så har jeg været logget på, nonstop, på osdev.org måneder, måske endda år, hvilket siger noget om min interesse for emnet. Besøg siden hvis du også finder den slags interessant.


Du vil måske gerne arbejde i det lag hvor man programmere Operativ Systemer ;-)

Der er ikke noget så dejligt som software udvikling. Og med hensyn til Vista, vil jeg sige at jeg selv bruger Vista på min laptop og jeg er endnu ikke støt på problemer overhoved, tilgengæld så kender jeg til mange som har problemer men det er også mest pga af dårlige eller manglene drivere og lidt forældet hardware.



Indlæg senest redigeret d. 04.03.2008 14:28 af Bruger #11375
Det er et sted fint, at se de skifter over til OpenOffice og personligt bruger jeg selv MS-Office.

Jeg kan sagtens se det i et økonomisk perspektiv, at man skifter til Opensource. Når man laver et sådan en stor omvæltning, så må man også gå ud fra, at det bliver planlagt rigtig godt. På vores skole brugte man også MS-Office, men så valgte man af hensyn til økonomien at skifte til OpenOffice, fordi man ville spare. Nu ligger det så bare uheldigvis sådan, at nu har de endnu engang valgt at installere ms-office igen, så det de troede de havde sparet var blevet dyere, fordi de måtte bruge tid på at udrulle ms office igen.

Hvis (eller når) de får det til at køre, så er det om man kan konkludere om de egentlige har sparet penge eller bare spildt tiden i stedet.



Men Martin. Min kritik enlig mest bare på at du sammenlignede Open Office med "old gammel" teknik som skrivemaskinen og papyrus. Det er jo latterligt. Det kan godt være du ikke lide Open Office. Men det er da direkte latterligt at lave den sammenligning.
Men bruger da også MS Office - især da jeg har skaffet mig en cracket version.



Men Martin. Min kritik enlig mest bare på at du sammenlignede Open Office med "old gammel" teknik som skrivemaskinen og papyrus. Det er jo latterligt. Det kan godt være du ikke lide Open Office. Men det er da direkte latterligt at lave den sammenligning.
Men bruger da også MS Office - især da jeg har skaffet mig en cracket version.


Til den "prise" så er der jo heller ikke noget galt. ;-)

Nej, der er måske også en lidt hård måde at udlægge tingene på. Men når man sider med noget som ikke virker, så er frustrationerne over at det, det man husker og bider mærke i.



Indlæg senest redigeret d. 04.03.2008 22:29 af Bruger #11375
Men bruger da også MS Office - især da jeg har skaffet mig en cracket version.


Mega off-topic: Shafh, jeg begynder da så småt at forstå hvorfor du er så bange for overvågning, hvis du mener at det er nødvendigt at fortælle at du bruger pirat software på et offentligt forum ;)

Mvh.

Kasper (TSW)



Indlæg senest redigeret d. 05.03.2008 10:53 af Bruger #1
Jeg synes mere problemet med den offentlige sektor er at der ikke er en overordnet plan, jeg er ligeglad med om den hedder MS Office eller OpenOffice. Problemet er at der er så stor forskel på de programmer og platforme man bruger at det på tværs af de forskellige institutioner i det offentlige at det er svært at kommunikere sammen. Se for eksempel de elektroniske patientjournaler, de er alle sammen baseret på forskellige platforme og produkter, hvilket betyder at de virker fint inden for den enkelte kommune/region, men der kan ikke kommunikeres (eller det er vanskeligt) på tværs af regioner/kommuner. Jeg savner at man ser på det lidt mere overordnet og så laver en mere overordnet plan for alle kommuner/regioner samtidig, så tingene bliver ensrettet, jeg er ligeglad med om det er linux/OpenOffice eller MS/Word.. bare man har tænkt over konsekvenserne ved kun at implementere det nogle enkelte steder og i nogle enkelte regioner. Og så hellere vurderer den service man udbyder til brugere (såvel borgere som ansatte)



Men bruger da også MS Office - især da jeg har skaffet mig en cracket version.

Hvorfor have besværet med at stjæle MS Office, når man kan få Open Office helt gratis og lovligt?



Netop. Jeg havde også en ikkehelt legal version af ms office på et tidspunkt, men så opdage jeg at open office eksisterede og at det faktisk var fuldt på højde med ms office og så skiftede jeg naturligvis.

Jeg kører nu med !(helt legal) version af windows xp. Jeg er egentlig ganske tilfred, men har stadig været meget fristed til at skifte til linux/BSD, den eneste grun til at jeg ikke har gjort det er at der er visse komplikationer mht. ting som fx. direct x, software (mest spil) som kun bliver produceret til windows. Drivere til den nyeste hardware, etc. etc...

Konklusionen er at microsoft, hvad enten man bryder sig om dem eller ej, har flare ganske udemærkede produkter, men at der også er mange af dem der har lige så gode gratis alternativer.



Kasper:
Ah, jeg tænker altså ikke på mine at beskytte mit eget forbrug af ulovligt software når jeg snakker om om overvågning. Skulle min frygt for overvågning i for eksempel metroen skyldes at jeg har planer om et terrorangreb eller hvad - hvis jeg må benytter dig af din tankegang. Ah selvfølgelig er det ikke det, og du benytter dig jo også selv af ulovligt software. Det gør alle, og kan godt være det varierer lidt hvor meget man har, men man har. I bund og grund er vi derfor jo alle kriminelle, hvis jeg må tillade mig at perspektiverer til enhedslistens diskussion for et år siden.

Og nu er det jo heller ikke fordi jeg har ekstreme mængder af ulovligt software. Jeg vil naturligvis jo gerne være så meget lovlig som muligt. Og især software til kommercielt brug. Pt. Mister Microsoft heller ikke få mange penge på mig. Benyttede jeg mig ikke af en ulovlig version, ville alternativet være Open Office, og derfor ville der efter min mening ikke ekstremt meget galt i at jeg bruger det. Ud over det juridiske.

Men off topic



"Ah selvfølgelig er det ikke det, og du benytter dig jo også selv af ulovligt software."

Det var da noget af en beskyldning - hvad pokker baserer du den på?

Mvh.

Kasper (TSW)



<< < 123 > >>
t