Chatbeskeder underbygger teori om seks leds adskillelse

Tags:    it-nyheder

<< < 12 > >>
Et studie af trafikken på Microsofts Messenger chattjeneste ser ud til at støtte teorien om, at alle mennesker er forbundet gennem seks led af bekendtskaber.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=2409



Microsoft har analyseret 30 milliarder chatbeskeder sendt mellem 180 millioner brugere af selskabets Messenger beskedtjeneste.

...Jamen længe leve privatlivets fred? Jeg er ikke sikker på at Microsofts privacy policy nævner noget om at de forbeholder sig retten til det der.



Du mener ikke at det er indlysende at de ved hvem folk har på deres kontaktlister? Jeg kan virkelig ikke se hvordan det berører mit privatliv at de kører nogen forespørgsler der viser hvor mange led de skal igennem for at finde en specifik person, ud fra min kontaktliste - jeg er ret sikker på at jeg stadig bare er en relativ ligegyldig person i en meget stor database :)

Mvh.

Kasper (TSW)







Indlæg senest redigeret d. 29.09.2008 11:40 af Bruger #13985
>Åh jo, jeg kan huske fra jeg selv brugte skidtet, at jeg blev spurgt om de måtte indsame den slags informationer, og de gør de stadig. De fleste siger bare ja, uden at læse hvad der står. Vi kender jo Microsoft og deres metoder, så det undrer ikke nogen at de prøver at snørre folk til den slags her.

Hvordan er det at snørre folk hvis de spørger om lov? Hvis du bliver spurgt om noget og du ikke ved hvad det indebærer, så sætter du dig vel enten ind i det eller svarer nej tak, for at være på den sikre side?

>Jeg kan kun grine lidt ved tanken om at de læser alt det trash talk som messenger bliver brugt til. Som at vi endelig har haft chancen, uden at vide det, for at spilde en masse af deres tid

Ja for pokker da - de læser uden tvivl hvert eneste ord der bliver skrevet på Messenger, det er jeg heller ikke et sekund i tvivl om. Vi ved jo også alle hvor mange MS relevante samtaler der bliver ført på Messenger!

Mvh.

Kasper (TSW)



>Åh jo, jeg kan huske fra jeg selv brugte skidtet, at jeg blev spurgt om de måtte indsame den slags informationer, og de gør de stadig. De fleste siger bare ja, uden at læse hvad der står. Vi kender jo Microsoft og deres metoder, så det undrer ikke nogen at de prøver at snørre folk til den slags her.

Hvordan er det at snørre folk hvis de spørger om lov? Hvis du bliver spurgt om noget og du ikke ved hvad det indebærer, så sætter du dig vel enten ind i det eller svarer nej tak, for at være på den sikre side?

>Jeg kan kun grine lidt ved tanken om at de læser alt det trash talk som messenger bliver brugt til. Som at vi endelig har haft chancen, uden at vide det, for at spilde en masse af deres tid

Ja for pokker da - de læser uden tvivl hvert eneste ord der bliver skrevet på Messenger, det er jeg heller ikke et sekund i tvivl om. Vi ved jo også alle hvor mange MS relevante samtaler der bliver ført på Messenger!

Finten er jo at det ikke er kontaktpersonslisterne, men selve chatbeskederne de har analyseret. At analysere listerne ville have været fint - og nok i dette tilfælde.



Ja det står der rent faktisk. Jeg gik ud fra at de bare havde brugt listerne, netop fordi at det, som du også er inde på, burde være nok. Det ændrer dog ikke synderligt på min holdning. Når jeg skriver på Messenger VED jeg at mine beskeder ryger forbi en MS server - at de laver statistik baseret på den eller whatever, rører mig ikke rigtigt. Smider de dem online til offentligt skue kan det dog godt være jeg bliver lidt muggen :P

Mvh.

Kasper (TSW)







Indlæg senest redigeret d. 29.09.2008 11:40 af Bruger #13985
>Kasper -> Det er ikke alle som du og jeg, der læser hvad der står på skærmen. De trykker bare.

Jep, der er også mange der går over vejen uden at se sig for - er det så billisterne der skal have hele skylden, når folk bliver kørt ned fordi billisterne ikke havde en chance for at bremse? Og igen: De fleste går nok ikke i graven over at Microsoft har analyseret deres beskeder for at fremme deres produkt eller indsamle intern statistik. Er man bange for den slags, så sidder man jo allerede og læser EULA'er og andre beskeder der popper op 100% igennem, ikke sandt? :)

>Og så tror jeg Per svarede fint på det andet, om at der faktisk står at de læser i selve chatbeskederne. Hvor meget og hvordan, det ved vi selvfølgelig ikke, men man kunne forestille sig at de har et system ud fra hvilke de læser fra; har du en ven som florerer længere ude på venners og deres kontaktliste osv., så er det måske der de slår til.

Nu ER der jo altså stadig forskel på om de har folk der sidder og læser beskederne, eller om de bare har noget software der analyserer dem igennem for specifikke ting, for at få en oversigt over hvem der kender hvem. Godt nok har Microsoft mange ansatte, men jeg vil nu alligevel sætte mine penge på at det er software der kigger beskederne igennem og ikke rigtige mennesker ;)



Mvh.

Kasper (TSW)







Indlæg senest redigeret d. 29.09.2008 11:40 af Bruger #13985

Nu ER der jo altså stadig forskel på om de har folk der sidder og læser beskederne, eller om de bare har noget software der analyserer dem igennem for specifikke ting, for at få en oversigt over hvem der kender hvem. Godt nok har Microsoft mange ansatte, men jeg vil nu alligevel sætte mine penge på at det er software der kigger beskederne igennem og ikke rigtige mennesker ;)

Jamen det har du såmend ret i. Men jeg håber også, du kan give mig ret i, at det ville være, om ikke andet så i det mindste, en smule ubehageligt at tænke på, hvis det rent faktisk var mennesker der sad og læste dine såvel som mine beskeder.

Du har sandsynligvis ret i din antagelse, at det er maskiner der har stået for netop denne analyse. Men jeg synes stadig det er vigtigt at være opmærksom på disse ting. Hvis forbrugeren sover i timen bliver den snydt før eller senere :)



<< < 12 > >>
t