Delphi kommer til Visual Studio

Tags:    it-nyheder

<< < 123 > >>
Der er stadig liv i Pascal-dialekten Delphi, nu med efternavnet Prism, som snart kan benyttes i Visual Studio.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=4277&cst=4



Gode gamle Delphi!!! - eller det er maaske for meget sagt for det er vist ikke den "gamle" Delphi der er tale om. Lyder til at det er en modificeret Delphi. Ikke desto mindre kunne det da vaere meget sjovt at lege lidt med.



Meget godt eksempel på at programmerings verden er meget konservativ, trods sin unge alder. Delphi/Pascal har som sprog været outdated i mindst 10 år, men der bliver stadig lavet nye udviklingsværktøjer og sproget har stadig sine trofaste støtter.



Bertel, outdated? Hvad mener du? :)

Jeg synes der er så meget tale om at Delphi/Object Pascal er outdated. Jeg synes det er grinagtigt og sørgeligt på samme tid. Grinagtigt fordi at det ofte kommer fra folk der skriver C++. Sørgeligt fordi at jeg ikke kan komme på nogle bedre alternativer

Come on. Giv mig nu nogle eksempler på hvorfor at det er outdated! Og giv gerne nogle alternativer :)

Edit: Nu hev jeg bare C++ op af hatten som det største mainstream sprog der tangerer Delphi i funktionalitet; kunne være hvad som helst meget brugt sprog



Indlæg senest redigeret d. 28.04.2010 21:44 af Bruger #782
Jeg har i de sidste mange år hørt mange Pascal/Delphi tilhængere hævde at sproget på mange måder er stort set lige så godt som C++, men jeg har ikke hørt noget argument for at det skulle være bedre. Og C++ er et bredt anvendt og standardiseret sprog.

Delphi/Pascal er bestemt ok til at lave GUI på Windows, men det er mere GUI-builderen end sproget i sig selv.



Jeg mener at der officielt en gang er blevet udmeldt at producenten ikke ville længere ville understøtte eller lave software til Delphi (Pascal), men det kan være jeg er forkert på den?



Jeg har i de sidste mange år hørt mange Pascal/Delphi tilhængere hævde at sproget på mange måder er stort set lige så godt som C++, men jeg har ikke hørt noget argument for at det skulle være bedre. Og C++ er et bredt anvendt og standardiseret sprog.

Jeg nævnte nu ikke at C++ på nogen måde var outdated, selvom at håndteringen af templates er dårlig(alt relateret til en template skal være i en fil). Det er jo noget der kommer fra princippet omkring header/source princippet som C++ valgte at tage med sig i bagagen tilbage i 1979. Her adskiller Delphi og FreePascal sig ved at implementere strict typede generics, hvilket jeg selv synes er bedre eftersom traditionelle scoping regler og interface/implementation adskillelse stadig er det samme

Det er rigtigt, du kan ikke misbruge generics i Delphi eller Freepascal, som f.eks i Boost(åh gud, et helvede at debugge en 10 linjers fejlmeddelelse; blot for at finde ud af at du mangler et semicolon i en urelateret fil)

std::string har mange mangler der, i min mening gør den dårligere end en ansistring fra object pascal. ansistring sørger selv for codepage conversion og er generelt mindre kompleks at arbejde med

Virtuelle metoder i klasser er implementeret lidt underligt i C++ synes jeg. Specielt hvis du har tænkt dig at kalde dem fra constructorere eller destructorer

Alt andet er vel på sin vis samme niveau i begge sprog :)

Vi kan evt. tage den i religionskrigsforaet? Det har været så utrolig stille de sidste par år :P


Delphi/Pascal er bestemt ok til at lave GUI på Windows, men det er mere GUI-builderen end sproget i sig selv.

Tja, det kører stadig i det samme gamle persistent streaming. Det er ikke en sprog feature

Jeg mener at der officielt en gang er blevet udmeldt at producenten ikke ville længere ville understøtte eller lave software til Delphi (Pascal), men det kan være jeg er forkert på den?

Det tror jeg ikke er sandt. De sælger det stadig og udvikler i aller største grad på det



Indlæg senest redigeret d. 28.04.2010 22:51 af Bruger #782
C++ er velsignet med rene data typer, som int og char array, og man kan bruge disse med templates, på en effektiv måde. Prisen er at man skal putte templates i en header fil (eller en fil der bliver inkluderet der hvor templaten skal bruges). Det er i mine øjne en meget lille pris. C++ standarden åbner op for templates der ikke behøver at blive inkluderet, men der er stort set ingen der har implementeret det, simpelthen fordi behovet ikke eksisterer. Der er ikke problemer med scoping ved templates, men man kan ikke rigtigt adskille implementation og interface.

Boost misbruger ikke templates.

Det kan være svært at finde fejl i templates i C++. I den nyeste C++ standard forsøgte man at gøre noget ved det, men det nåede netop ikke med.

Man kan altid ønske sig flere (eller færre) features i et sprog. Nogen har brug for en ansi-string andre vil gerne have GUI features. Jeg har f.eks. programmeret i 20 år og har ikke haft noget videre behov for ansi-strenge.

C++ er lavet så det kan køre på meget små processorer, derfor har man skåret features ned til et absolut minimum, f.eks. på bekostning af AnsiString. Det synes jeg klart er en fordel.

Virtuelle funktioner er lavet til at kunne være effektive i C++. Det betyder at virtuelle funktioner ikke automatisk kaldes fra constructorer og at man skal implementere pure virtuelle destructorer. Det er meget små restriktioner, som jeg let kan leve med.

Tilbage står at C++ kan bruges til ufattelig mange ting hvor Pascal/Delphi kommer til kort. Det er der ikke noget nyt i. Det undrer mig stadig at der er nogen der ser et "behov" for Delphi.



Jeg tror vi kan blive enige om at C++ og Object Pascal funktionelt set er stort set ens. Jeg er rimelig sikker på at du kan finde en funktionel ekvivalent af alle C++ features i OP.

Delphi er rimelig sigtet på visuel applikations udvikling, så dets RTL er rimelig tilpasset det. Men andre Object Pascal compilere er utrolig fleksible. FreePascal compileren kan compile til de fleste udbredte desktop og embedded mikroprocessorere

Behovet for Delphi var der jo, og det er der vel stadig? Et IDE til at designe visuelle programmer i? Hvad har man idag? VB, MFC(eh?), .Net, diverse widgetset designere, og Delphi(eller Lazarus). Er der nogle store nogen jeg har glemt?

.Net fronten er jo rimelig meget det samme som delphi. Måden hvorpå du designede stuff, databinding, etc.



Som jeg startede med at sige, så findes der en niche for Delphi, GUI design på Windows. Det der undrer mig er at man stædigt fastholder at sproget skal være Pascal, for Pascal kan i mine øjne intet som C++ ikke kan bedre. Sproget har de sidste 20 år haltet efter C++, man har hele tiden forsøgt at forbedre Delphi/Pascal sproget så det er næsten lige så godt som C++.

Det er muligt at "Object Pascal" er fleksibel og kan køre på embeddede mikroprocessorer, det ændrer jo bare ikke ved at det sprog der bliver brugt i virkeligheden er C++ (og i højere og højere grad C#).



Jeg arbejder til daglig med Delphi og har gjort det i en del år. Jeg synes bestemt både sproget, IDEet og miljøet er outdated. Bevares, der er meget der kan laves i Delphi, men jeg føler mig ikke lige så effektiv i Delphi som i andre sprog, selvom jeg har arbejdet med Delphi længst tid.

Hvis vi snakker om klassisk Delphi (Win32) så er min holdning at livet er for kort til pointerbaserede programmeringssprog. Selvfølgelig med mindre performance er et stort issue, og så bruger man jo nok C i stedet. Jeg har forsøgt at udvikle testdriven i Delphi, men det har vist sig at være meget tungt og besværligt.
Når det kommer til .Net, hvorfor skulle man så vælge Delphisproget frem for C#? Jeg har svært ved at se hvilke fordele Delphi har over C# og C# har et langt større community bag sig, hvilket altid er godt.




<< < 123 > >>
t