Delphi kommer til Visual Studio

Tags:    it-nyheder

<< < 123 > >>
Der er stadig liv i Pascal-dialekten Delphi, nu med efternavnet Prism, som snart kan benyttes i Visual Studio.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=4277&cst=4



Det er sjovt som Bertel altid har vaeret efter Delphi. Jeg mindes engang, hvor vi diskuterede stort set det samme, hvor du ikke engang var klar over at man kunne bruge pointers i Delphi paa samme maade som i C++. Saa jeg ved ikke hvem der er mest konservativ, de folk der bruger Delphi eller de C++ folk der syntes det er vigtigt at nedgoere andre sprog. Jeg bruger selv C++ og syntes at C++ og Delphi er utrolig ens. Der er dog ting man ikke kan goere med C++ som man kan med Delphi og muligvis omvendt, men forskellen er dog minimal. Bertel har du nogensinde brugt Delphi eller har du din viden omkring Delphi fra andre programmoere?



Hvis Prism bliver en del af Visual Studio, så må man da formode at der er et behov for det. Og så længe der er et behov, så lever sproget da endnu.

Det er for nemt at sige C# eller C++ er bedre end Delphi. Når man sammenligner forskellige programmeringssprog, så er der ufattelig mange faktorer der spiller ind. Alt i alt bunder det ud i den enkeltes behov, forudsætninger og at vælge det rigtige værktøj til opgaven.



Søren, jeg har ikke den store dybe kendskab til detaljerne i Delphi/Pascal. Jeg er dog overbevist om at sproget (ikke IDE'en eller RAD delen) er fuldstændig outdated og har været det i over 10 år.

Spørgsmålet er hvad det er sproget kan, som andre sprog ikke kan bedre. Som Kim skriver, hvis man laver .net, hvorfor så bruge Delphi/Pascal i stedet for det naturlige valg C#? Hvis man vil lave kode til små embeddede mikroprocessorer, hvorfor så ikke vælge C eller C++, lige som de fleste andre?

Og jeg forstår ikke at man kan mene at C++ og Delphi er "utrolig ens", så må Basic, C++, C#, PHP og Python også være "Utrolig ens".



Siden du ikke har den dybe kendskab til sproget er det ikke saa lidt farligt at begynde at kloge dig i hvad sproget kan og hvad den ikke kan?



Søren, selv om sproget skulle være verdens bedste sprog, ville jeg aldrig bruge det, det er ganske enkelt ikke udbredt nok på de områder hvor jeg arbejder, til at der ville være nogen grund til at bruge det.

Og jeg ved tilstrækkeligt om Delphi/Pascal til at vide at det ikke er verdens bedste sprog, til noget som helst.



og hvorfor er det saa vigtigt for dig at fortaelle alle mulige at det ikke verdens bedste sprog? som det er naevnt foer der findes ikke et saadan sprog!



Jeg undrer mig bare over at et sprog der i mere end 10 år har været overflødigt og outdated stadig har så mange tilhængere og at der stadig er nogen der finder på at lave nye varianter af sproget.



Jeg undrer mig bare over at et sprog der i mere end 10 år har været overflødigt og outdated stadig har så mange tilhængere og at der stadig er nogen der finder på at lave nye varianter af sproget.

Du har netop tilstået at du ikke ved noget om sproget, og stadig siger du at du ved at det er så outdated at det ikke kan bruges til noget

Edit: Fuldemands snak fjernet



Indlæg senest redigeret d. 30.04.2010 06:50 af Bruger #782
Jeg har aldrig sagt eller skrevet at Delphi ikke kan bruges til noget. Jeg har skrevet at der sådan set ikke er nogen grund til at bruge Delphi sproget, der findes andre løsninger der er bedre.

Det handler ikke så meget om tekniske detaljer i sproget, det drejer sig primært om ting som hvor det kan bruges, hvor meget det bliver brugt, hvilke værktøjer man kan få, hvilke 3. parts biblioteker der findes osv. Selve sproget er vel sådan set brugbart, men kan ikke noget som andre sprog ikke kan bedre.



Jeg har aldrig sagt eller skrevet at Delphi ikke kan bruges til noget. Jeg har skrevet at der sådan set ikke er nogen grund til at bruge Delphi sproget, der findes andre løsninger der er bedre.

Det handler ikke så meget om tekniske detaljer i sproget, det drejer sig primært om ting som hvor det kan bruges, hvor meget det bliver brugt, hvilke værktøjer man kan få, hvilke 3. parts biblioteker der findes osv. Selve sproget er vel sådan set brugbart, men kan ikke noget som andre sprog ikke kan bedre.

Umiddelbart er jeg enig. Dog må jeg indrømme at jeg finder "moderne" Pascal-dialekters syntax mere intuitiv end C med varianter, og at en "let" syntax vejer meget i overvejelserne.

Dog synes jeg generelt folk mangler det perspektiv på sagen at Delphi ikke er lig med Pascal. Delphi er "bare" en dialekt af Pascal opbygget omkring Borland's IDE af samme navn. Selve Pascal-sproget har været til stede fra tidernes morgen, og vil nok forblive i branchen cirka ligeså længe som C vil -- at Delphi som miljø og som Pascal-dialekt efterhånden er død, er så en anden side af sagen.

Personligt kan jeg godt lide engang imellem, for adspredelsens skyld, at hacke lidt Object Pascal via Free Pascal compileren -- men jeg er ikke sikker på hvor meget jeg ville bruge sproget til større/mere seriøse ting.





<< < 123 > >>
t