Delphi kommer til Visual Studio

Tags:    it-nyheder

<< < 123 > >>
Der er stadig liv i Pascal-dialekten Delphi, nu med efternavnet Prism, som snart kan benyttes i Visual Studio.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=4277&cst=4



Bertel, jeg syntes du har en meget snaevert syn. Bare fordi du ikke finder Delphi brugbart i dit erhverv er det vel ikke ens betydende med at andre ikke burde bruge sproget. Der er masser af sprog jeg ikke bruger men det betyder vel ikke at jeg ser mig kritisk mod dem og stiller mig paa bagben, hver gang der sker noget nyt i deres respektive miljoer. Du skal se der er nok en grund til at der stadig er mange tilhaengere til sproget Delphi selvom der har vaeret meget stille paa det sidste. Blandt andet af den grund som Per naevner at det er et behageligt sprog at anvende. Bare fordi at Delphi ikke er bedere end C++ eller andre sprog men blot matcher C++ behoever det vel ikke at betyde at sproget ikke burde anvendes - med mindre man har en forgroet tilgang til C/C++. Jeg syntes det er spaendende at der sker noget nyt i Delphi miljoet, om det saa er godt eller skidt maa tiden vise.



Jeg snakker ikke om at nogen ikke "burde bruge" Delphi. Jeg stiller mig heller ikke på bagbenene hver gang der sker noget på Dlphi fronten. Det er helt op til folk selv at vælge hvilke sprog de vil bruge.

Jeg noterede blot i al stilfærdighed at det faktum at der stadig er nogen der gider udvikle Delphi og gider bruge det, tyder på at software verdenen, trods sin unge alder, er ramt af en god del konservativisme.



Bertel, du får det til at lyde som om du er ramt af futurisme. Innovation for innovationens skyld. "Alt nyt er godt" :P

Du har ikke på noget tidspunkt givet alternativer så man kan se hvad du synes er den modsatte ende af vægtskålen.

Delphi er jo også et dårligt eksempel på det du siger. Et 15 år gammelt værktøj? C og C++ er ekstremt meget bedre eksempler på din påstand. De nærmer sig snart de 40 år... Og stadig er de de mest brugte sprog den dag i dag



Det er ikke et spørgsmål om at alt nyt er godt og alt gammelt er dårligt. Det er blot et spørgsmål om at se hvad der bliver brugt og hvorfor.

C og C++, C#, Java er i mine øjne bedre end Delphi, afhængig af hvad man skal lave.



Arbejdede med Delphi da Delphi 7 og 8 udkom. Personligt syntes jeg slet ikke folk kan sammenligne sproget med C++. Delphi har slet ikke de muligheder for kontrol at memory, stacks (over flow) og meget mere, men det er naturligvis heller ikke delphi's ønske. Det er ikke ment som noget dårligt, men bare noget andet. Pointen er bare at Delphi og C++ er meget forskellige sprog, så lad vær med at sammenligne.

Personligt syntes jeg også så småt at Delphi er på vej til døden, selv om den stadig lever. Der udvikles stadig lidt til sproget, men efter min fortolkning ville Borland af med sproget, for ikke at ødelægge deres omdømme, CodeGear så også døden i dem og solgte dem videre til Embarcadeo.

Tror stadig der er liv i sproget, men jeg er ikke i tvivl at dets storhed for længst har været der. I kan bare se på hvor populært Delphi er her på Udvikleren.dk i dag.



<< < 123 > >>
t