Udvikleren.dk version 2011 på vej - prøv beta versionen nu!

Tags:    udvikleren-info

I snart 3 måneder har jeg arbejdet hårdt på at bringe jer en ny version af Udvikleren.dk, og nu hvor jeg endelig kan vise jer en beta udgave af sitet, er jeg helt sikker på at I vil være enige i at der er tale om en NY version :). Alle de eksisterende koncepter er blevet tænkt efter en ekstra gang og en del af dem er af samme årsag også blevet ændret eller i hvert fald justeret. Det er alt sammen en kombination af tanker jeg har gjort mig igennem det sidste stykke tid og så de input som trofaste brugere af sitet har leveret i diverse diskussioner omkring sitets fremtid.

Den største ændring er uden tvivl at både kategorier og Udvikler Point er forsvundet. Kategorierne er blevet erstattet med tags, hvilket har den store fordel at artikler og forum tråde nu kan høre hjemme mere end et sted, samt at brugerne ikke er tvunget til at holde sig til kategorier der allerede er fastlagt. Det skulle gerne give lidt mere dynamik og endelig sætte en stopper for "Hvorfor er kategori X ikke med på Udvikleren.dk?". Udvikler Point er blevet erstattet med et koncept baseret på Karma. Man får nu ikke længere point for at tilføje indhold, men i stedet får man stemmer fra andre brugere, for det indhold man tilføjer til sitet, fx artikler og svar på forum tråde. Jo mere Karma man har, jo mere tæller ens stemme. Konceptet med et antal point udlovet for en forum tråd er derfor også røget i samme omgang - nu viser brugernes stemmer hvilke svar der er de bedste. Jeres nuværende UP er blevet konverteret til Karma på en måde der tilgodeser dem der har tilføjet artikler og besvaret forum tråde, på en så fair måde som muligt.

En anden ting der har været et stort krav om at ændre, er godkendelse og afvisning af indsendte artikler. På den nye version af Udvikleren.dk er det helt og aldeles overladt til jer brugere. Der vil simpelthen være en dedikeret side hvor alle kan læse artikler der afventer godkendelse, og har man gjort sig fortjent til bare en smule Karma på sitet, har man mulighed for at stemme Ja eller Nej til godkendelsen af artiklen. Igen fungerer det sådan at jo mere Karma man har, jo mere tæller ens stemme. Når en artikel har fået et vist antal stemmer, positive eller negative, vil den automatisk blive godkendt eller afvist. Det er en meget stor ændring i forhold til tidligere, men jeg håber og tror på at vi kan få det til at fungere optimalt sammen.

Ressource-sektionen er forsvundet. Den var svær at vedligeholde og manglede efterhånden den fornødne kvalitet og så tror jeg egentlig heller ikke at den blev brugt så meget mere. Bog-sektionen er desværre også væk indtil videre. Jeg har ledt efter et alternativ, for jeg synes egentlig at det er et godt og passende koncept til et site som Udvikleren.dk, men jeg har endnu ikke fundet en løsning der lever op til mine krav, så indtil videre er den der altså ikke. Det er mit håb at jeg kan få den genetableret på et tidspunkt dog :)

Listen over ændringer er langt større end det her, men ovenstående er dem der i hvert fald fortjener en forklaring. Resten kan I selv kigge efter, ikke mindst fordi at en del af dem ligger i designet og opbygningen af siden.

Jeg vil gerne understrege at det her er beta. Sitet kører på en kopi af den database jeg bruger til udvikling, som er en slags justeret version af den database det nuværende site kører på. I kan derfor poste og teste som det passer jer (inden for rimelighedens grænser), men I bør huske på at ting i tilføjer til sitet ikke vil komme med i den endelige version. Når den kommer online, vil det være på basis af den gamle og live version af Udvikleren.dk, og altså ikke på beta dataene.

Fordi det er beta er alt bestemt heller ikke færdigt eller fastlagt endnu. Der er stadig plads til ændringer, og derfor håber jeg at I vil komme med en masse feedback. Jeg vil dog bede jer om at gøre det på den eksisterende version af Udvikleren.dk, så alle kan følge med og jeres indlæg ikke ryger når beta databasen bliver genetableret. I vil sikkert løbe ind i ting der ikke virker, men sådan er det med beta versioner. Fortæl mig om tingene her i denne tråd, så skal jeg nok kigge på det :)

Jeg vil også lige nævne at jeg fra tid til anden muligvis vil lukke beta sitet ned, fx for at opdatere det i forhold til min lokale udviklings version eller lignende. Bare så I er forberedt på det :)

Til sidst er der vist ikke andet tilbage end at give jer en URL så I kan tage et kig, så hop ind på den midlertidige URL http://2011.udvikleren.net/ - kig jer omkring og vend tilbage og fortæl hvad I synes. Jeg håber I kan lide hvad I ser :)

Feedback modtages gerne i denne tråd eller i "Kommentarer til Udvikleren.dk"-forummet (http://www.udvikleren.dk/Forum.aspx/17/)

Lad mig høre hvad I synes!


Mvh.

Kasper (TSW)



Indlæg senest redigeret d. 02.03.2011 15:29 af Bruger #1
Er lidt nysgerrig med det karma system.

Er der en upper limit på karmas effekt? Altså kan ne 15 år gammel (brugermæssigt) guru nedstemme 25 andre brugere fordi han har en dårlig dag (eller bare 'dag')?

Umiddelbart kunne jeg ikke finde et eksempel der besvarer dette spørgsmål (måske fordi det offentlig link lige er kommet op), men kan man se hvem der har nedstemt en artikel/?. Spørger bare fordi, selvom de fleste kan forholde sig objektiv på et eller andet niveau, ville det være træls hvis det rundede sig ud i at, 'de 2 nedstem min artikel, så jeg nedstemmer deres'. Tror anonymitet der vil være en god måde at sørge for at de forkerte ting også 'retfærdigt' bliver stemt ned.

Men syntes sku det ser godt ud og det virker helt klart 'nyt', selv om jeg må indrømme venstre side af skærmen ser lidt tomt ud pt..

Keep up the work :D

EDIT:
Tog lige en tilfældig artikel: http://2011.udvikleren.net/artikler/348/java-programmering-5.-del/ . Billedet hænger lidt udover til sidst; måske kunne man lave at når man holdt musen over billedet hoppede det i fuld størrelse. Er ikke webdesigner så kan dogvære der er 1000 åbenlyse årsager til man ikke bør gøre sådan.



Indlæg senest redigeret d. 02.03.2011 16:31 af Bruger #14645
Skidegodt. Forandring fryder :-)

Det er godt at udvikler points er væk. Noobs, som har flest spørgsmål og mindst mulighed for at optjene, løb tør for points, og dem, som svarer på alt har sjældent brug for points, så karma lyder som en god løsning.

Men den der mouse over "effekt" på nyhederne til højre må væk eller gøres meget mere flydende...den gør fysisk ondt lige nu.

At blande nyheder og forumtråde er efter min mening forkert. Det bliver sværere at finde frem til spørgsmålene fra brugerne...det synes jeg er lidt synd.

Istedet for at have de fem sorteringer i brugerlisten, så ville det give mening at man kunne klikke på titlen i tabellens kolonne, ligesom i alm. programmer.


Bare min mening :-)

Godt arbejde!



Det er da en pæn side :). Har lige skrevet en kort liste over dens mest indlysende fejl og mangler:

Hvad er forskellen på en artikel der er godkendt endnu og en der er godkendt. Bliver det umugligt at stemme på den?

Når jeg har stemt på en artikel bør du fjerne stemme pilene så jeg ikke kan trykke på dem og få alarmen.

Billedet der er i min profil og som bruges i poster antager jeg er valgt af udvikleren. Hvis det er baseret på karma burde der være en liste så man kan se hvilket billed passer til hvilket karme niveau.

Når jeg et logget ind står der Nørden @ xxxx, xxxx er mit karma. Kan ikke se det er relevant og i hvertfald ville jeg ikke bruge et @ tegn som adskiller.

Indbakken er tom, men det er den ikke på den nuværende udvikler side.

Enig med nyhederne i forumtråde er forkert. Jeg ved godt at hver nyhed har en tråd i vores nuværende forum også, men du lister der ikke i nyest tråde i forum listen på hovedsiden.

Der mangler alts og titler på stjerne ikonet og på ikonet ved siden af i forum tråds baren.

Pilen der peger ned i forum bare gør bare forum listen længere, hvad med at få den til at scrolle forum listen i stedet.

Skriver man noget i søgetekst feltet og klikker enter gør den noget, men det er ikke en søgning, man skal klikke på forstørrelses glasset, som i øvrigt mangler en alt og titel.

I søgesiden kan man ikke skifte side i søgeresultatet.

I dropdown boxen når man er logget ind står der "Dine forum tråde", det er bare ikke mine tråde, men andres tråde som jeg følger med i.

Hvis man klikker på "Dine forum tråde" åbner den et vindue hvis titel er et nummer.

"Dine forum tråde" tråde vinduet er trådene listet med sidst opdatateret først. Så for at se om der er nyligt opdateret skal man helt til bunden af vinduet.


UdvBot har tilsyneladende lavede flest posts så den ligger nummer 1 på listen over brugere med flest posts.


Et lidt syret forslag autokonvertere tabs i kodeblokke i forum posts til 2~3 spaces og sæt baggrunden af et såden space.

Foum posts udvider sig ikke til kode blokkens indhold. Ville det ikke være muligt at lave det så tekst blokke havde en fast vidde, mens kodeblokke udvider sig selv i bredden.

Hvis du insistere på at have "Stil spørgsmål" i menubjælken er det menu punkt vel vigtigere end resten og burde være først. Personligt er jeg ikke sikker på det er indlysende at det er der man skal trykke for at oprette en forum tråd.







Ser godt ud. Kan ikke lide at it-nyheder er sammen med det andet. Ellers ser det fint ud.



Man kan stadig ikke lave C/C++ kodebokse. Kode bokse har altid scroll-barer, selv om der ikke er brug for dem.

Jeg undrer mig lidt over at den ikke skalerer med bredden af browser vinduet, forum trådene har altid samme bredde. Det er dog et fremskridt at boksen man skriver i, er lige så bred som den boks hvori resultatet skrives.

Jeg ser frem til at kunne få email, når der er nye post i en tråd. Kan man også få det, uden at skulle poste et svar først?

Når der både er en C# og en C#.net, burde der måske også være en c++.net?

Designet er funktionelt og enkelt, men kedeligt og identitetsløst.

Men ellers forfriskende med noget nyt!



Najs Kasper!! Det jeg bed mest mærke i var at man kommer på en ny side når man trykker på et tag. Hvorfor ikke vise det samme sted?
Stedet føles mere moden at manøvrere rundt i!!



Forresten. Det kunne være fedt hvis man kunne se et preview af det man postede, på samme tid med at man skrev. Hvorfor skal man egentlig trykke på spørgsmålstegnet for at se hvordan man skriver fx bold eller andet? Kan det ikke stå til venstre eller højre for boksen man skriver i?



Synes generelt at siden ser meget godt ud, dog lidt forvirrende med brugen af "tags". Jeg kan sagtens se ideen i det, og synes også konceptet er fint nok, men hvis man klikker på "tags" i menuen synes jeg den "tagcloud" (eller hvad du nu vil kalde den) er meget uoverskuelig.
Kan godt være det er fordi jeg har været vandt til det "gamle" udvikleren i mange år, men skal i hvert fald også lige få hovedet rundt om hvordan sådan noget som artikelafstemninger virker og hvad karma er for noget.
Derudover lagde jeg mærke til at der i toppen af min profil står nogle tal - det ene kan jeg se er noget karma halløj, men det andet kan jeg absolut ikke se mig ud af hvad er for noget ;-)

Eller er det lækkert med noget nyt :b



At bruge tags eller nøgleord bliver den nye måde at drive fora på. Når folk er blevet uddannet til at benytte dem så bliver det den nye form.

At bruge nøgleord giver så nogle helt nye ting man skal tage stilling til:
1. Hvordan mindsker man antallet af nøgleord uden at forringe antal visninger.
2. Hvordan undgår man at "grupperingen" bliver fuldstændig uoverskuelig.
3. Hvad sker der når man får flere afskygninger af samme nøgleord, f.eks: VB.NET, VBNET, VB NET osv.
4. Og hvordan hjælper man brugerne til at benytte de rigtige nøgleord.

Vil der være behov for at tilføje tags til besvarelser, hvis nu man at en tråd tager en helt anden retning end hvad man lagde ud med?


Jeg er langt fra fan af den der "olivengrønne" farve som Microsoft opfandt.
Den overflod af bold fonttyper hænger ikke helt sammen med det meget stilrene logo.



Fedt at se der sker noget Kasper! :D

Vedr. farverne så synes jeg dog de minder meget om version2.dk's farver - måske endda lidt for meget.

Jeg gennemgår lige siden snarest og kommer med mere feedback.



t