Udvikleren.dk version 2011 på vej - prøv beta versionen nu!

Tags:    udvikleren-info

I snart 3 måneder har jeg arbejdet hårdt på at bringe jer en ny version af Udvikleren.dk, og nu hvor jeg endelig kan vise jer en beta udgave af sitet, er jeg helt sikker på at I vil være enige i at der er tale om en NY version :). Alle de eksisterende koncepter er blevet tænkt efter en ekstra gang og en del af dem er af samme årsag også blevet ændret eller i hvert fald justeret. Det er alt sammen en kombination af tanker jeg har gjort mig igennem det sidste stykke tid og så de input som trofaste brugere af sitet har leveret i diverse diskussioner omkring sitets fremtid.

Den største ændring er uden tvivl at både kategorier og Udvikler Point er forsvundet. Kategorierne er blevet erstattet med tags, hvilket har den store fordel at artikler og forum tråde nu kan høre hjemme mere end et sted, samt at brugerne ikke er tvunget til at holde sig til kategorier der allerede er fastlagt. Det skulle gerne give lidt mere dynamik og endelig sætte en stopper for "Hvorfor er kategori X ikke med på Udvikleren.dk?". Udvikler Point er blevet erstattet med et koncept baseret på Karma. Man får nu ikke længere point for at tilføje indhold, men i stedet får man stemmer fra andre brugere, for det indhold man tilføjer til sitet, fx artikler og svar på forum tråde. Jo mere Karma man har, jo mere tæller ens stemme. Konceptet med et antal point udlovet for en forum tråd er derfor også røget i samme omgang - nu viser brugernes stemmer hvilke svar der er de bedste. Jeres nuværende UP er blevet konverteret til Karma på en måde der tilgodeser dem der har tilføjet artikler og besvaret forum tråde, på en så fair måde som muligt.

En anden ting der har været et stort krav om at ændre, er godkendelse og afvisning af indsendte artikler. På den nye version af Udvikleren.dk er det helt og aldeles overladt til jer brugere. Der vil simpelthen være en dedikeret side hvor alle kan læse artikler der afventer godkendelse, og har man gjort sig fortjent til bare en smule Karma på sitet, har man mulighed for at stemme Ja eller Nej til godkendelsen af artiklen. Igen fungerer det sådan at jo mere Karma man har, jo mere tæller ens stemme. Når en artikel har fået et vist antal stemmer, positive eller negative, vil den automatisk blive godkendt eller afvist. Det er en meget stor ændring i forhold til tidligere, men jeg håber og tror på at vi kan få det til at fungere optimalt sammen.

Ressource-sektionen er forsvundet. Den var svær at vedligeholde og manglede efterhånden den fornødne kvalitet og så tror jeg egentlig heller ikke at den blev brugt så meget mere. Bog-sektionen er desværre også væk indtil videre. Jeg har ledt efter et alternativ, for jeg synes egentlig at det er et godt og passende koncept til et site som Udvikleren.dk, men jeg har endnu ikke fundet en løsning der lever op til mine krav, så indtil videre er den der altså ikke. Det er mit håb at jeg kan få den genetableret på et tidspunkt dog :)

Listen over ændringer er langt større end det her, men ovenstående er dem der i hvert fald fortjener en forklaring. Resten kan I selv kigge efter, ikke mindst fordi at en del af dem ligger i designet og opbygningen af siden.

Jeg vil gerne understrege at det her er beta. Sitet kører på en kopi af den database jeg bruger til udvikling, som er en slags justeret version af den database det nuværende site kører på. I kan derfor poste og teste som det passer jer (inden for rimelighedens grænser), men I bør huske på at ting i tilføjer til sitet ikke vil komme med i den endelige version. Når den kommer online, vil det være på basis af den gamle og live version af Udvikleren.dk, og altså ikke på beta dataene.

Fordi det er beta er alt bestemt heller ikke færdigt eller fastlagt endnu. Der er stadig plads til ændringer, og derfor håber jeg at I vil komme med en masse feedback. Jeg vil dog bede jer om at gøre det på den eksisterende version af Udvikleren.dk, så alle kan følge med og jeres indlæg ikke ryger når beta databasen bliver genetableret. I vil sikkert løbe ind i ting der ikke virker, men sådan er det med beta versioner. Fortæl mig om tingene her i denne tråd, så skal jeg nok kigge på det :)

Jeg vil også lige nævne at jeg fra tid til anden muligvis vil lukke beta sitet ned, fx for at opdatere det i forhold til min lokale udviklings version eller lignende. Bare så I er forberedt på det :)

Til sidst er der vist ikke andet tilbage end at give jer en URL så I kan tage et kig, så hop ind på den midlertidige URL http://2011.udvikleren.net/ - kig jer omkring og vend tilbage og fortæl hvad I synes. Jeg håber I kan lide hvad I ser :)

Feedback modtages gerne i denne tråd eller i "Kommentarer til Udvikleren.dk"-forummet (http://www.udvikleren.dk/Forum.aspx/17/)

Lad mig høre hvad I synes!


Mvh.

Kasper (TSW)



Indlæg senest redigeret d. 02.03.2011 15:29 af Bruger #1
Jeg har desværre ikke haft tid til at læse hele tråden, så det kan være jeg gentager nogen, men here it goes:

1: Når man trykker på "LOGIN" så forsvinder "<x> online" hvilket ikke giver mening da de ikke er relaterede (Og i øvrigt synes jeg <x> online skal smides i bunden eller et andet sted hen da den tager alt for meget unødvendig fokus)

"IT nyheder" til højre er en god ide, men måden det bliver åbnet på er desværre for klodset.

Det jeg ville have forventet var at den ville åbne når jeg holdte musen henover og derefter lukke når jeg fjerner den igen.

At den altid er åben irriter mig.

Desuden så synes jeg heller ikke "IT nyheder" er relevant når alle nyhederne alligevel er over "Nyeste forumtråde"

Det er fedt de nyeste artikler er på forsiden, men det er måske lidt dumt når der ikke kommer artikler hver dag som tråde.

Noget "Bedste artikler" er måske bedre?



Michael:

>@Kasper http://en.wikipedia.org/wiki/File:Windows_XP_Olive_Green.png

Ah ja den farve! At de opfandt den er måske så meget sagt, og derudover så synes jeg altså at der er ret mange toner og nuancer imellem den og så den jeg bruger på det nye site :)

Robert:

>Prøv at kigge på jQuery accordian menu: http://docs.jquery.com/UI/Accordion Når man trykker på et item, så overtager den den gamles plads efterhånden som den gamle forsvinder. Alt under menuen står stille.
Det er meget mere behageligt at se på.

Jeps, men de har så også den luksus at de kan lade alle bokse være lige store. Det kunne vi i princippet også gøre her, men så ville jeg være nødt til at reservere mere plads end der var brug for. Anyway, jeg har tweaket den lidt mere endnu, så den lukker det gamle item og åbner det nye samtidig, og så har jeg skruet ned for hastigheden. Jeg tør næsten ikke spørge, men er det bedre nu? :)

Jeg har i øvrigt eksperimenteret lidt med at links i "Dine tråde"-popup'en nu peger på den rigtige side, inkl. en parameter der scroller dig ned til det første ulæste indlæg. Jeg har kun lige fået testet det hurtigt, men lad mig høre hvis det ikke virker ordentligt :)

Saebekassebil:

>EDIT: Har endelig fundet den ulæste tråd! Her i "det gamle udvikleren.dk" har den ikke vist mig den, men i "det nye" gjorde den.... Jeg ser allerede fremskridt!

Haha super :)

Martin:

>Jeg synes det ser rigtigt godt ud. Mit første indtryk er rigtigt god. Jeg har endnu ikke gået sitet i dybden, men det der falder mig på er den dropdown menu hvor man tilgår sine settings ikke ruller sammen hvis du klikker uden for sitets "wrapper".

Tak for de pæne ord. Jeg har forsøgt at fixe det sådan så menuen forsvinder når man klikker andre steder end på selve menuen :)

Mvh.

Kasper (TSW)



>Nej, man kan ikke gøre alle glade, men jeg kan kun fortælle hvad der skal til, for at gøre mig glad.

Jamen det synes jeg egentlig ikke at du har gjort endnu.


Jeg er ikke grafikker, så jeg kan ikke tegne det for dig. Du nævner selv hovedet med "udvikleren", det var i mine øjne et oplagt sted at starte.
Jeg er heller ikke vild med "tags" boksene, teksten er lidt for firkantet og anonym, man burde i det mindste give dem en anelse farve.
På de sorte bokse der har en "grøn" streg for neden, kunne man for min skyld gerne gøre den grønne streg tydeligere. Måske skulle man være genbruge den grønne farve flere steder.

Overordnet set drejer det sig i mine øjne om at give siden en identitet, så man ved man er på udvikleren.dk, og det gør man ved at have et nogenlunde konsekvent design og ved at have nogle letgenkendelige elementer der går igen over alt.

Men det er blot fløden på kagen, det vigtigste er selvfølgelig at siden virker.



Jeg tør næsten ikke spørge, men er det bedre nu? :)


Sådan sgu. Godt arbejde. Det er meget bedre.

Jeg har i øvrigt eksperimenteret lidt med at links i "Dine tråde"-popup'en nu peger på den rigtige side, inkl. en parameter der scroller dig ned til det første ulæste indlæg. Jeg har kun lige fået testet det hurtigt, men lad mig høre hvis det ikke virker ordentligt :)


Jeg har ingen ulæste på det nye, men det lyder som det, jeg ønskede mig.

Nu vil jeg så holde op med at brokke mig og bare glæde mig til det endelige skift :-) Og nu er det jo snart weekend...HINT HINT



Hey Kasper.
Omkring at siden ser underlig ud hos mig.

Jeg bruger Firefox 3.6.14 på Ubuntu 10.10.
Har også set siden i Chromium 9.0.5XX. Her er to screenshots at siden:

http://peecee.dk/upload/view/293655
http://peecee.dk/upload/view/293656

Bemærk hvordan søge-feltet ligger lidt nede. Og bemærk hvordan billederne på nyheds-feltet præcis fylder to rækker (det er vel ikke meningen)...


Omkring logo, vil jeg helt sikker godt kunne eksperimenterer med noget. Men lader hver pga. tid. Men syntes virkelig den er anonym. Intet i logoet indikerer eller understøtter efter min mening hvad udvikleren handler om. Kan du følge mig?

Omkring forside, syntes jeg den skal være mere forside-agtig ved ikke at være alt for forum-agtig men nærmere oversigt-agtig. Hvis jeg var ny besøgende på udvikleren.dk (altså en der ikke har logget ind) kunne jeg måske godt tænke mig på forsiden at se noget tekst omkring hvad udvikleren.dk enlig er for en side. Eventuelt en stor link til "bliv bruger".

For os der bruger siden dagligt, ville det måske være meget relevant at kunne konfigurerer siden så den blev mere personlig. Eks. vælge tags ud som du gerne vil følge (eller rettere fravælge). Således at ASP-indlæg ikke vises, på min forside, hvis jeg ikke programmerer i ASP.


Men glæder mig virkelig til siden kommer op. Syntes den nye hjemmeside virker ekstrem effektiv at bruge, i forhold til det man ønsker at finde



I øvrigt, kan jeg enorm godt lide afstemningsboksen på den nuværende side. Den skaber lidt socialt og aktivitet på siden. Håber stadig den kommer med.



I øvrigt, kan jeg enorm godt lide afstemningsboksen på den nuværende side. Den skaber lidt socialt og aktivitet på siden. Håber stadig den kommer med.



Angående tabs forslaget:

Nogle udviklere skriver kode med tabs indrykning, det ser fint ud i deres IDE'er, men bliver, hvis man spørg mig, rimeligt ulæsligt i en browser. Se nedenstådende
Fold kodeboks ind/udKode 


mit forslag var at autoreplace alle tabs i kode med en blok af to tre spaces, eventuelt med en baggrundsfarve så man kan se der er tab replaced. Vist med underscore nedenunder da jeg ikke kan sætte farver i en post.
Fold kodeboks ind/udKode 



Min pointe med at scrolle forum posten i stedet for bare at forlænge dem var netop for at undgå at jeg selv skulle scrolle. I din næverende udgave skal jeg selv scrolle ned når jeg trykker på pilen:


I din udgave trykker jeg pilen i forumtråde:
Fold kodeboks ind/udKode 



Får jeg pilen i forumtråde:
Fold kodeboks ind/udKode 


Mit forslag er at eftersom jeg har trykke pilen har jeg næppe interesse i de tråde der vises, men kun de næste og derfor kan du scrolle trådende. (Du kan selvfølge også bare replace dem) Så jeg får:
Fold kodeboks ind/udKode 





Nørd, sidste forslag er umiddelbart en dum idé... hvad hvis jeg igen vil se de forrige? Så skal jeg opdatere siden? Hvor blev nu det emne nu af? Og hvis nu den ligger lige på nippet til at falde ned som nr. 6, har jeg så klikket tilbage, for igen at skulle klikke på pilen?

"Less thinking makes more usable sites" :)

Ellers automatisk udvid antallet, når man scroller mod bunden af siden. ;)



Første forslag, umiddelbart en god idé, at markere det med en baggrundsfarve virker mindre smart. Det skaber mere forvirring end det gør gavn. Ligeledes kan koden blive fuldkommen uoverskuelig hvis forfatteren af koden bruger et mix af spaces og tabs. Så tror jeg det vil være bedre at lære folk at indrykning er et must. :)



Baggrundsfarven var netop for at gøre det synligt hvilke mellemrum der faktisk var tabs i den viste kode i tilfælde af at mix af tabs og spaces bruges.

Angående forslaget om at scroll, kunne man jo lægge en top pil ind, men iøvrigt er der vel intet i vejen med at have begge muligheder og gøre det til et brugervalg, hvilken der foretrækkes.



Indlæg senest redigeret d. 05.03.2011 19:53 af Bruger #5620
t