Udvikleren.dk version 2011 på vej - prøv beta versionen nu!

Tags:    udvikleren-info

I snart 3 måneder har jeg arbejdet hårdt på at bringe jer en ny version af Udvikleren.dk, og nu hvor jeg endelig kan vise jer en beta udgave af sitet, er jeg helt sikker på at I vil være enige i at der er tale om en NY version :). Alle de eksisterende koncepter er blevet tænkt efter en ekstra gang og en del af dem er af samme årsag også blevet ændret eller i hvert fald justeret. Det er alt sammen en kombination af tanker jeg har gjort mig igennem det sidste stykke tid og så de input som trofaste brugere af sitet har leveret i diverse diskussioner omkring sitets fremtid.

Den største ændring er uden tvivl at både kategorier og Udvikler Point er forsvundet. Kategorierne er blevet erstattet med tags, hvilket har den store fordel at artikler og forum tråde nu kan høre hjemme mere end et sted, samt at brugerne ikke er tvunget til at holde sig til kategorier der allerede er fastlagt. Det skulle gerne give lidt mere dynamik og endelig sætte en stopper for "Hvorfor er kategori X ikke med på Udvikleren.dk?". Udvikler Point er blevet erstattet med et koncept baseret på Karma. Man får nu ikke længere point for at tilføje indhold, men i stedet får man stemmer fra andre brugere, for det indhold man tilføjer til sitet, fx artikler og svar på forum tråde. Jo mere Karma man har, jo mere tæller ens stemme. Konceptet med et antal point udlovet for en forum tråd er derfor også røget i samme omgang - nu viser brugernes stemmer hvilke svar der er de bedste. Jeres nuværende UP er blevet konverteret til Karma på en måde der tilgodeser dem der har tilføjet artikler og besvaret forum tråde, på en så fair måde som muligt.

En anden ting der har været et stort krav om at ændre, er godkendelse og afvisning af indsendte artikler. På den nye version af Udvikleren.dk er det helt og aldeles overladt til jer brugere. Der vil simpelthen være en dedikeret side hvor alle kan læse artikler der afventer godkendelse, og har man gjort sig fortjent til bare en smule Karma på sitet, har man mulighed for at stemme Ja eller Nej til godkendelsen af artiklen. Igen fungerer det sådan at jo mere Karma man har, jo mere tæller ens stemme. Når en artikel har fået et vist antal stemmer, positive eller negative, vil den automatisk blive godkendt eller afvist. Det er en meget stor ændring i forhold til tidligere, men jeg håber og tror på at vi kan få det til at fungere optimalt sammen.

Ressource-sektionen er forsvundet. Den var svær at vedligeholde og manglede efterhånden den fornødne kvalitet og så tror jeg egentlig heller ikke at den blev brugt så meget mere. Bog-sektionen er desværre også væk indtil videre. Jeg har ledt efter et alternativ, for jeg synes egentlig at det er et godt og passende koncept til et site som Udvikleren.dk, men jeg har endnu ikke fundet en løsning der lever op til mine krav, så indtil videre er den der altså ikke. Det er mit håb at jeg kan få den genetableret på et tidspunkt dog :)

Listen over ændringer er langt større end det her, men ovenstående er dem der i hvert fald fortjener en forklaring. Resten kan I selv kigge efter, ikke mindst fordi at en del af dem ligger i designet og opbygningen af siden.

Jeg vil gerne understrege at det her er beta. Sitet kører på en kopi af den database jeg bruger til udvikling, som er en slags justeret version af den database det nuværende site kører på. I kan derfor poste og teste som det passer jer (inden for rimelighedens grænser), men I bør huske på at ting i tilføjer til sitet ikke vil komme med i den endelige version. Når den kommer online, vil det være på basis af den gamle og live version af Udvikleren.dk, og altså ikke på beta dataene.

Fordi det er beta er alt bestemt heller ikke færdigt eller fastlagt endnu. Der er stadig plads til ændringer, og derfor håber jeg at I vil komme med en masse feedback. Jeg vil dog bede jer om at gøre det på den eksisterende version af Udvikleren.dk, så alle kan følge med og jeres indlæg ikke ryger når beta databasen bliver genetableret. I vil sikkert løbe ind i ting der ikke virker, men sådan er det med beta versioner. Fortæl mig om tingene her i denne tråd, så skal jeg nok kigge på det :)

Jeg vil også lige nævne at jeg fra tid til anden muligvis vil lukke beta sitet ned, fx for at opdatere det i forhold til min lokale udviklings version eller lignende. Bare så I er forberedt på det :)

Til sidst er der vist ikke andet tilbage end at give jer en URL så I kan tage et kig, så hop ind på den midlertidige URL http://2011.udvikleren.net/ - kig jer omkring og vend tilbage og fortæl hvad I synes. Jeg håber I kan lide hvad I ser :)

Feedback modtages gerne i denne tråd eller i "Kommentarer til Udvikleren.dk"-forummet (http://www.udvikleren.dk/Forum.aspx/17/)

Lad mig høre hvad I synes!


Mvh.

Kasper (TSW)



Indlæg senest redigeret d. 02.03.2011 15:29 af Bruger #1
Jeg tror jeg fandt ud af systemet med tags... Det virker som en god ide, men risikerer man ikke at der kommer alt for mange forskellige tags, der dækker ca. det samme?

Oversigten over tags, kan nok også meget let gå hen og blive lidt uoverskuelig.



Enig med de andre i IT-nyhedstråde bør separeres fra resten, men ellers en tilsyneladende utroligt lækker side, som (der bliver nævnt) føles rigtig behagelig at bruge! Thumbs up! :)

Lige nogle få ting jeg lagde mærke til:
* Den øverste nyhedsboks har ikke en fast højde, som jeg finder som en lille torn i øjet når man skifter mellem nyhederne, og også ville blive et problem hvis du implementerede noget "automatisk" skift mellem dem.

* Der står (som nævnt før) *stadig* at jeg mangler at se en tråd, altså en "uset" tråd, men den bliver ikke vist?! (Og det er apropos lidt uoverskueligt at få vist samtlige tråde jeg er subscribed til, når jeg egentlig kun vil se de aktuelle.)

* Det ville være lækkert med lidt effekter når man trykker "pil ned" ved "Forum". Bare sådan scroll-down, slide in ting..

* Paging på "artikler" siden. (Eller den smarte lille pil :) )

Men bortset fra disse (relativt ubetydelge) mangler, synes jeg det ser rigtig godt ud, og ønsker dig (og os) held og lykke med den fremtidige udvikling! :) Jeg glæder mig!



Hey gutter,

Tak for al jeres feedback, det er super fedt med så mange reaktioner. Jeg vil lige skynde mig at påpege at IT-nyheder på forum oversigten er en lille ting som jeg bare ikke nåede at fixe inden jeg lagde det op til beta - det har hele tiden været planen at de ikke skal være der, ligesom vi har det på den nuværende version af sitet, så det skal nok blive fixet :)

Designet er noget som altid bliver diskuteret når der kommer en ny version af Udvikleren: Nogen vil have en fast bredde, andre vil have en side der tilpasser sig brugerens browser bredde. Nogen vil have et diskret logo, andre vil have et med masser af farver. Nogen vil have lyse farver, nogen vil have mørke farver. Nogen vil have almindelig tekst over det hele, andre vil gerne have fremhævet de vigtigste ting, og så er der dem der mener at de vist nok har set de farver brugt på et andet website. Come on gutter, det er fuldstændig umuligt at lave noget som alle synes er super-duper, og det med farver der vist nok er brugt på et andet website er jo lidt pjattet i en tid hvor vi alle besøger så mange forskellige websites i løbet af en dag - naturligvis vil der være farver der er brugt andre steder også. Den grønne farve er hverken taget fra Microsoft eller Version2, det er ganske enkelt bare fordi jeg synes det er en flot farve. Der er også den sædvanlige lyseblå rundt omkring, som jeg har brugt de sidste mange år, både på Udvikleren og andre sites, igen bare fordi jeg synes det er en flot farve og fordi den passer godt til de relativt diskrete farver jeg ellers ynder at bruge på et website (grå/sølv, hvid og sort). Der er vist endnu ingen der har taget patent på en farve, og gudskelov for det, så lad os hellere diskutere indhold og funktionalitet :)

Bertel, du siger at designet er kedeligt og identitetsløst, jeg synes det er stilrent og elegant. Havde jeg sat mere knald på det hele, så er jeg overbevist om at I havde fortalt mig at den slags virkelig ikke hørte hjemme på et seriøst website om et seriøst emne. Det ER svært at gøre alle lykkelige, men jeg kan godt nøjes med "tilfredse" :)

Derudover har I en masse gode kommentarer og forslag, som jeg vil svare detaljeret på i løbet af de næste par dage :). Som de ægte udviklere I er, fokuserer i straks på problemerne, men hvad med det positive? Det er svært at vide hvad man har gjort rigtigt (og det håber jeg da at jeg også har?), hvis man kun får af vide hvor man har ramt forkert :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Indlæg senest redigeret d. 02.03.2011 23:42 af Bruger #1
Kasper, det er ikke fordi jeg vil have en masse pang farver og glimmer, men bare lidt der giver siden en identitet, så man kan se hvor man er. Det er nok lidt en trend inden for web, i starten brugte alle sider, alle de features de kunne komme til at bruge, i dag går det mere og mere imod det minimalistiske. Det er en meget naturlig udvikling, men det gør det lidt kedeligt.

Nej, man kan ikke gøre alle glade, men jeg kan kun fortælle hvad der skal til, for at gøre mig glad.

Jeg fik en email fra et indlæg på siden, det virkede dog ikke, men det er sikkert fordi det er en beta, så den sender mig til www.udvikleren.dk og ikke 2011.udvikleren.net



Hey. Fanme god ide med karma. :)
Omkring siden er jeg super tilfreds med Tag ideen.

Har dog lige et par punkter. Nogen af dem er du nok klar over, men du får lige alle mine tanker:

- Super lækkert med en masse flotte ikoner.

- Siden ser ikke helt ordenligt ud i Firefox

- Nyhedsboksen på forsiden er meget roddete. Sørg for at få mere luft mellem tekst og billeder. Hos mig er der er der et billede for meget, så den præcis ikke kan være på en række. I boksen "0 kommentarer" kan "kommentarer" ikke stå i hele boksen".

- Skide dejligt med en masse ajax, som sørger for at siden ikke skal loades så tit. Lad det endelig blive i den endelige version.

- Mouse-over effekten på nyheds-boksne i højre siden er lidt forvirrende, når man køre musen lynhurtigt over den. Kan man lave en lidt mere langsom effekt, så øjet kan følge med.

- Syntes desværre siden i større grad ligner en nyhedsside eller en blog. Vil rigtig gerne have en forside-ligene forside.

- Logoet er virkelig anonymt. Og samtidig med at jeg designet ikke er sådan helt nyopfundet, kan det godt virke lidt som et template. Prøv at lave et lidt mere unikt og bemærkelsesværdigt logo, og generelt gør siden lidt mere anderledes end strømmen.

- Skide godt man selv kan vælge sprog i kodebokserne.

- Lækkert man kan vedhæfte filer til artikel. Men kunne være rart hvis den også godkendt .tar.bzd format. (gav i øvrigt fejl ved upload)

- "Send mig en e-mail ved nye svar" bør som standart være sat fra. Eller bør man under indstillinger som standart kunne sætte fra

- Syntes det er nederen og ligegyldigt at man kan se Lokation på online brugere.

- Under tags ville det være filt fedt hvis man kunne vælge flere tags i filteren. Så man eksempelvis kunne komme ind på en side med ting der indeholder "linux" og "mysql"-tags

- Stemmeboksen inde på en artikel er ikke helt let at finde, og ser man den er det ikke helt let at se hvad man kan bruge den til. Kunne man få et stemme-ikon eller en lille beskrivelse ville det være nice.



Indlæg senest redigeret d. 03.03.2011 00:42 af Bruger #5097
Hey gutter,

Så har jeg lidt svar til nogen af alle de ting I har skrevet, men først vil jeg lige nævne at jeg har fixet det så forum tråde for IT nyheder nu ikke længere vises på forsiden :)

>Er der en upper limit på karmas effekt? Altså kan ne 15 år gammel (brugermæssigt) guru nedstemme 25 andre brugere fordi han har en dårlig dag (eller bare 'dag')?

I princippet ja, dog har jeg indtil videre kodet en limit på 10 stemmer pr. dag ind. Det er muligt at den skal ændres så man kan stemme flere gange hvis det er positivt og færre gange hvis det er negativt, men det må vi lige kigge på.

>Umiddelbart kunne jeg ikke finde et eksempel der besvarer dette spørgsmål (måske fordi det offentlig link lige er kommet op), men kan man se hvem der har nedstemt en artikel/?.

Nej det kan man ikke, bl.a. af de årsager du nævner. Jeg tror det er bedst at holde anonymt, så slipper vi også for uvenskab og diskussioner ala "Hvad var der galt med min artikel/mit indlæg?!?"

>Men syntes sku det ser godt ud og det virker helt klart 'nyt', selv om jeg må indrømme venstre side af skærmen ser lidt tomt ud pt..

Designet er denne gang i fast bredde på lige under 1.000 pixels, så hvis du har en højere opløsning (og det har du jo nok!), så vil venstre side forblive tom :)

>Keep up the work

Tak!

>Tog lige en tilfældig artikel: http://2011.udvikleren.net/artikler/348/java-programmering-5.-del/ . Billedet hænger lidt udover til sidst; måske kunne man lave at når man holdt musen over billedet hoppede det i fuld størrelse.

Jeg har selv overvejet noget lignende og jeg vil kigge på det i løbet af beta perioden, for at se om der ikke er en brugbar løsning :)


Mvh.

Kasper (TSW)



>Skidegodt. Forandring fryder :-)

Tak Robert :)

>Det er godt at udvikler points er væk. Noobs, som har flest spørgsmål og mindst mulighed for at optjene, løb tør for points, og dem, som svarer på alt har sjældent brug for points, så karma lyder som en god løsning.

Ja det var netop et af de problemer jeg håbede på at løse med Karma systemet.

>Men den der mouse over "effekt" på nyhederne til højre må væk eller gøres meget mere flydende...den gør fysisk ondt lige nu.

Nu ved jeg ikke hvilken browser/computer du sidder med, men i alle de 4 browsers jeg har testet med på min 2 år gamle Vista maskine kører det nu altså helt flydende :)

>Istedet for at have de fem sorteringer i brugerlisten, så ville det give mening at man kunne klikke på titlen i tabellens kolonne, ligesom i alm. programmer.

Tjah, det overvejede jeg også, men jeg synes egentlig at det er meget hyggeligt med de dedikerede knapper. Dem er man også rimeligt sikker på at folk kan finde :)

Mvh.

Kasper (TSW)



>Det er da en pæn side

Tak :)

>Hvad er forskellen på en artikel der er godkendt endnu og en der er godkendt. Bliver det umugligt at stemme på den?

Forskellen er at artikler der ER godkendt rent faktisk vises rundt omkring på sitet, hvor artikler der endnu ikke er godkendt kun vises på den dertil indrettede side. Der kan stemmes på begge dele, men når du stemmer på en ikke-godkendt artikel stemmer du på om den skal godkendes eller ej - stemmer du på en færdig artikel, stemmer du på om du synes den er god eller ej :)

>Når jeg har stemt på en artikel bør du fjerne stemme pilene så jeg ikke kan trykke på dem og få alarmen.

Det vil jeg kigge på.

>Billedet der er i min profil og som bruges i poster antager jeg er valgt af udvikleren. Hvis det er baseret på karma burde der være en liste så man kan se hvilket billed passer til hvilket karme niveau.

Faktisk er det bare en gravatar. Det virker som om de er populære lige nu, og en del har dem faktisk allerede, kan jeg se. Har man ikke en, genereres der blot et tilfældigt billede, som jeg synes passer ganske godt ind i resten af sitet :)

>Når jeg et logget ind står der Nørden @ xxxx, xxxx er mit karma. Kan ikke se det er relevant og i hvertfald ville jeg ikke bruge et @ tegn som adskiller.

Det er da i høj grad relevant? Karma angiver hvor meget du kan på siden og hvor godt folk synes om dine ting - det er da til hver en tid interessant, vil jeg mene. Hvilket tegn der skal adskille det kan vi da godt diskutere, hvis du synes :)

>Indbakken er tom, men det er den ikke på den nuværende udvikler side.

Jeg konverterer jeres mails over til det nye format når den endelige version er klar :)

>Der mangler alts og titler på stjerne ikonet og på ikonet ved siden af i forum tråds baren.

Skulle være fixet nu :)

>Pilen der peger ned i forum bare gør bare forum listen længere, hvad med at få den til at scrolle forum listen i stedet.

Hvis du er på et sted hvor du kan se pilen, og det er man jo som regel for at kunne klikke på den, så er det vel netop de første forum tråde der kommer frem, som man gerne vil se til at starte med? Jeg synes ikke det giver mening at scrolle nogen steder i det tilfælde :)

>Skriver man noget i søgetekst feltet og klikker enter gør den noget, men det er ikke en søgning, man skal klikke på forstørrelses glasset, som i øvrigt mangler en alt og titel.

Ah ja, det burde være fixet nu :)

I søgesiden kan man ikke skifte side i søgeresultatet.

My bad, det burde være fixet nu :)

>I dropdown boxen når man er logget ind står der "Dine forum tråde", det er bare ikke mine tråde, men andres tråde som jeg følger med i.

Hehe ja det er rigtigt. Skal det hellere hedde "Udvalgte forum tråde" igen eller hvad?

>Hvis man klikker på "Dine forum tråde" åbner den et vindue hvis titel er et nummer.

Fixet.

>"Dine forum tråde" tråde vinduet er trådene listet med sidst opdatateret først. Så for at se om der er nyligt opdateret skal man helt til bunden af vinduet.

Den sorteres først og fremmest efter antallet af nye indlæg i en tråd, men det er en god ide sekundært at sortere efter hvornår der sidst er postet i tråden. Det skulle være fixet nu :)

>UdvBot har tilsyneladende lavede flest posts så den ligger nummer 1 på listen over brugere med flest posts.

Jamen det er jo som udgangspunkt også sandt, da den står som forfatter på alle IT nyheds indlæg :P

>Et lidt syret forslag autokonvertere tabs i kodeblokke i forum posts til 2~3 spaces og sæt baggrunden af et såden space.

Jeg er ikke helt med?

>Foum posts udvider sig ikke til kode blokkens indhold. Ville det ikke være muligt at lave det så tekst blokke havde en fast vidde, mens kodeblokke udvider sig selv i bredden.

Igen er jeg vist desværre ikke helt med på hvad du mener?

>Hvis du insistere på at have "Stil spørgsmål" i menubjælken er det menu punkt vel vigtigere end resten og burde være først. Personligt er jeg ikke sikker på det er indlysende at det er der man skal trykke for at oprette en forum tråd.

Jeg synes det er fedt at have det med i menuen fordi at mange nye brugere kommer til netop med det formål. Jeg synes også at placeringen er rigtig, men jeg kunne godt tænke mig også at have et link til det andre steder, fx på forum tråde, jeg har blot ikke rigtigt kunne finde en ordentlig placering. Har I forslag modtages de gerne :)


Mvh.

Kasper (TSW)



>Man kan stadig ikke lave C/C++ kodebokse.

Det skulle man faktisk kunne nu. Test dem lige og se om de lever op til kravene :)

>Kode bokse har altid scroll-barer, selv om der ikke er brug for dem.

Det er nok i virkeligheden et levn fra tidligere tider og ikke mindst browsere. Jeg har ændret lidt i CSS'en, så lad os se om det ikke fungerer fint uden overflow propertien :)

>Jeg undrer mig lidt over at den ikke skalerer med bredden af browser vinduet, forum trådene har altid samme bredde.

Det er ganske enkelt fordi det nye design har en fast bredde :)

>Jeg ser frem til at kunne få email, når der er nye post i en tråd. Kan man også få det, uden at skulle poste et svar først?

Ikke lige nu, men hvis det er noget I gerne vil have, vil jeg kigge på at tilføje det :)

>Når der både er en C# og en C#.net, burde der måske også være en c++.net?

Det er op til brugerne - tags er 100% dynamiske og oprettet i det sekund en af jer bruger det.

>Jeg tror jeg fandt ud af systemet med tags... Det virker som en god ide, men risikerer man ikke at der kommer alt for mange forskellige tags, der dækker ca. det samme?

Jo man risikerer en masse ved at give brugerne den frihed. Som du kan se er der en rimeligt udførlig forklaring på hvordan man skal tagge sine ting, som en hel masse brugere uden tvivl vil springe let og elegant henover ;). Bliver det et problem, så vil mit første initiativ nok være at lade brugere med en vis mængde karma re-tagge ting og på den måde holde en god orden, hvis der ellers er stemning for det :)

>Oversigten over tags, kan nok også meget let gå hen og blive lidt uoverskuelig.

Bestemt, men man kan rimeligt let filtrere i den og den er sorteret efter hvilke tags der er brugt mest, så langt hen af vejen vil man jo kunne holde sig til de øverste 20-30 tags :)

>Nej, man kan ikke gøre alle glade, men jeg kan kun fortælle hvad der skal til, for at gøre mig glad.

Jamen det synes jeg egentlig ikke at du har gjort endnu. Du vil ikke have pang farver, men du mener at de nuværende er kedelige og identitetsløse. Hvad kunne du tænke dig at der blev gjort ved det? Det eneste jeg personligt kunne finde på at pege på, er logoet, og skulle der sidde nogen derude som kunne lave et flottere alternativ, som stadig passer ind, så ville det da være super!

>Jeg fik en email fra et indlæg på siden, det virkede dog ikke, men det er sikkert fordi det er en beta, så den sender mig til www.udvikleren.dk og ikke 2011.udvikleren.net

Jeps, lige præcis :)

Mvh.

Kasper (TSW)



>Najs Kasper!! Det jeg bed mest mærke i var at man kommer på en ny side når man trykker på et tag. Hvorfor ikke vise det samme sted?

Altså, der er en underside for hvert tag, for at man som bruger kan få en oversigt over tagget, og for at søgemaskinerne kan se alle informationerne. Hvad er det helt præcist du mener skal vises på samme side og hvordan? :)

>Stedet føles mere moden at manøvrere rundt
i!!

Tak, det er jeg glad for at høre, jeg har tænkt en del over det :)

>Forresten. Det kunne være fedt hvis man kunne se et preview af det man postede, på samme tid med at man skrev.

Jeg er egentlig enig, men kunne ikke helt se hvor det skulle vises henne for at blive rigtigt godt. I hvert fald vil man rimeligt hurtigt opleve at ens indlæg er så langt at man ikke kan se det man skriver i bunden, samtidig med at man skriver. Men måske er det ikke så vigtigt at det skal forhindre funktionen i at blive til?

>Hvorfor skal man egentlig trykke på spørgsmålstegnet for at se hvordan man skriver fx bold eller andet? Kan det ikke stå til venstre eller højre for boksen man skriver i?

Det er der jo så ikke plads til, da et krav fra mange var at boksen blev lige så bred som siden. Hjælpe knappen er også mest ment som information - normalt vil man jo gøre teksten fed ved at skrive tagget, trykke på B knappen eller bruge genvejen :)


Mvh.

Kasper (TSW)



t