Skal vi ikke lige få en god karmakultur med det samme?

Tags:    karma udvikleren.dk

<< < 123 > >>
Nu kan vi i foreksempel denne tråd: http://www.udvikleren.dk/forum/33903/hjaelp-min-hjemmeside-er-ikke-kommet-paa-google/ se hvordan karmasystemet bliver fejlbrugt.

Personen der dér har fået -15 karma har på ingen måde fortjent den salve. Det er fair, at man måske ikke synes hans forslag er det bedste, men der må være et mådehold med den dårlige karma ikke desto mindre.

I tråde med gode forslag har jeg endnu ikke set nogen få mere end +5 karma for et svar. Noget siger mig, at folk har nemmere ved at stå sammen om at stemme nogen ned, end de har ved at stå sammen for at klappe de dygtige på skulderen. Det er en dårlig indstilling, og en jeg synes vi skal rette op på med det samme.

Så gutter, vær fair med jeres karmauddeling, ellers bliver karmasystemet utroværdigt :)



Øg hvornår man kan stemme negativt til 70-100 karma og/eller gør sådan at man kun nedstemmer med halvt så lille kraft som man kan stemme op...

Kunne også være at folk ville give karma mere retfærdigt, hvis man på folks profil kan se hvor mange point de har stemt op, og hvor mange gang de har stemt ned...



Indlæg senest redigeret d. 25.03.2011 20:34 af Bruger #5097
Et eksempel hvor jeg synes at I godt kunne have været lidt mere gavmilde med karmaen er i den her tråd fra i går:

http://www.udvikleren.dk/forum/34229/c%23-problem-i-folderbrowserdialog/

Brian accepterede de to svar i den i går, og tråden har dermed været på forsiden i snart et døgn, og alligevel er der ingen andre der har været inde og stemme, hverken på mit eget eller ebb's indlæg. Jeg lægger naturligvis mærke til det fordi at det er et af mine indlæg der ingen stemmer har fået, for havde det tilhørt en anden person, jamen så havde jeg jo allerede stemt det op :). Jeg håber at I lige vil lægge den ekstra energi i at besøge de forskellige tråde der huserer på forsiden og stemme hvis der ellers er et indlæg som I mener fortjener det. En god indikator for det er naturligvis om forfatteren har accepteret et eller flere svar, indholdet af de svar, samt forfatterens kommentar til dem :)

Udover det synes jeg at det går rigtigt godt. At dømme ud fra barometeret ude til højre, så bliver der givet og modtaget en del karma, så det synes jeg er fedt. Lad os gøre det endnu bedre :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Indlæg senest redigeret d. 28.04.2011 09:12 af Bruger #1
Jeg tror måske bare det er lidt svært at lægge så meget tid i, at læse andres til tider lange og specfikke indlæg. Jeg var godt inde og kigge på tråden, men bare lige for at se. Jeg kan intet C# og det har heller ingen stor interesse for mig, så da jeg så længden af svarene, sprang jeg bare ud på forsiden igen. Det kan måske være den samme trend andre følger - altså at svaret på spørgsmålet ikke er så sjovt at læse som at selv oprette et svar. Så folk kigger måske bare ind for at se "Er der nogen der har svaret eller skal jeg lige se om jeg kan svare" og så ud igen.

Det er måske bare mig - hvem ved. Jeg har dog ingen ideer til forbedringer og det er heller ingen klage af noget - jeg ville bare lige pointere hvordan jeg kigger tingene igennem.



Synes det er misforstået koncept, at jeg som intet har at gøre med den nævnte tråd, skal gå ind og stemme.
Det handler udelukkende om at den bruger som stiller spørgsmålet kan acceptere det svar han får.

Hvis andre så tilfældigvis kommer forbi og synes svaret er relavant, så kan de stemme som de lyster - er ikke påkrævet!



Gnu: Hele grunden til at folk med høj karma tæller for flere stemmer, er at vi skal stemme generelt. Hvis vi kun skal stemme på indlæg i vores egne tråde, så kommer vores gode karma aldrig nogen til gode -- det er sjældent jeg ser mig selv stille spørgsmål herinde, for eksempel.



Mads, jeg forstår din pointe, men som sagt er der flere måder at danne sig et hurtigt overblik over hvilke svar der er en stemme værdig. Er man i tvivl bør man naturligvis undlade at stemme, men ovenstående tråd er imo et ret godt eksempel på en tråd der kan scannes på et par sekunder, hvor efter man kan være med til at give karma til dem der har lagt arbejde i et godt svar. Som det ses ude til højre er det noget jeg selv dyrker i stor stil :)

Michael, der er jeg så uenig med dig. For mig handler det om belønning til dem der leverer et godt og gennemarbejdet svar, så andre kan se hvad de er gode til. Jeg har desværre sjældent tiden til selv at levere et langt og godt svar, men mange andre har, bl.a. dig selv, og det mener jeg at ens Karma tal skal reflektere. Derudover kan det være gavnligt at så mange som muligt stemmer, i en tråd hvor der er mange svar og adskillige gode svar - noget ovenstående tråd til gengæld ikke falder ind under :). Jeg mener bestemt ikke at der skal være stemme-tvang, men jeg mener til gengæld at det er til gavn for sitet, og dermed os allesammen, at vi stemmer de gode indlæg op og dermed belønner dem der lægger et godt stykke arbejde.

Mvh.

Kasper (TSW)



Syntes overhovedet ikke vi skal have et "stem ned" knap. Kan næsten ikke forestille mig at et indlæg kan være så dårlig at man fortjener minus karma!

Det er dårlig karma at have en "stem ned" knap! Som skabt til flamewars, og det er ikke noget som jeg syntes skal brede sig på udvikleren.dk



Indlæg senest redigeret d. 28.04.2011 11:32 af Bruger #5097
Theis, indtil videre virker det som om at folk bruger "Stem ned" ganske sjældent. Jeg har set det brugt et par steder, hvor jeg egentlig synes at det har været retfærdigt nok, fordi en person har lagt et absolut minimum af indsats i at svare andre der har forsøgt at hjælpe dem. Får man stor hjælp og svarer med "det virker ikke!!!11", så synes jeg faktisk at det er okay at give et minus. Derudover kan det være praktisk til at trække svar ned der allerede har fået en del positive stemmer, hvis der er kommet et svar der er betydeligt bedre.

Mvh.

Kasper (TSW)



Er et godt svar ikke en del af at levere svaret hurtigt så brugeren kan komme videre? At give minus bare fordi der er kommet et nyere og bedre svar er da så forkert - brugere har stemt det første svar op fordi det løste problemet.



Både og, vil jeg sige, MB. Det kommer naturligvis meget an på situationen. En del af formålet med stemmerne er jo netop at få highlighted hvilket svar der er bedst og har et indlæg fået 12 i positiv karma, så er der intet galt i at det får et par minus stemmer for at få et bedre svar højere op - den der skrev det oprindelige, gode svar, vil jo stadig trække sig ud af tråden med plus på karma-kontoen i sådan en situation :)

Mvh.

Kasper (TSW)



<< < 123 > >>
t