Android App udvikling

Tags:    java android programmering eclipse

Hejsa

Jeg er ny her på siden og også helt grøn indenfor programmering.

Jeg har en idé til en App, som jeg rigtig godt kunne tænke mig at udvikle i første omgang til Android. Jeg er bekendt med at jeg skal/kan bruge SDK, Eclipse osv.

Spørgsmålet er, hvor mange kræfter jeg skal bruge på at sætte mig ind i f.eks. java kodning og hvad der ellers kan være fornuft i.

Jeg vil jo gerne igang hurtigst muligt, men jeg vil også gerne have en forståelse for, hvad jeg kaster mig ud i, så hvilken indgangsvinkel vil i anbefale til en komplet nybegynder som mig?



8 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 22 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Med mindre der er ret advanceret så ville jeg nok gøre følgende.

1. Læs en bog eller nogle artikler
2. Hoppe ud i det og komme igang
3. Tage problemerne løbende fx. med hjælp fra udvikleren.dk
4. ????
5. Profit

Hvis du aldrig har arbejdet med programmering før så skal du også sætte dig ind i java. Du kunne bruge samme metode. Dog afhænger det, hvordan lærer du bedst? Ved at prøve ting og se hvordan de virker eller bare ved at få smidt teorien i hovedet.



Indlæg senest redigeret d. 20.01.2012 11:48 af Bruger #15754
Du skal i hvert fald kunne java for at lave en android app. Så om du vil lære det med Martins artikler eller på en anden måde er lidt op til dig selv, men java skal du i hvert fald lige lære først :)



Jeg kan klart anbefale Martins artikel serie. Så der er ingen tvivl vil jeg lige link til del 1 ud af de 11 dele som findes. http://www.udvikleren.dk/artikler/344/java-programmering-1.-del/



Indlæg senest redigeret d. 20.01.2012 10:17 af Bruger #15754
Det behøver ikke nødvendigvis at være så svært, at komme igang med din første app. Der findes flere programmer, hvori du kan skabe applikationer til både iOS og Android vha. fx. javascript.

Jeg vil helt klart anbefale Appcelerator Titanium, der både har et stærkt stykke software, der er godt backet up af et aktivt og kompetent community. Et alternativ til Titanium kunne være PhoneGap.

Du skal dog være opmærksom på, at sådanne programmer ikke egner sig særlig godt til udvikling af fx. spil - det bliver simpelthen for tungt, og de vil ikke køre særlig optimalt.

Så mit råd til dig er at gøre op med dig selv, hvor tung din app egentlig er, og hvis den er relativt enkel, er det nok mere overskueligt at springe ud i en app udviklet i javascript frem for java, men det afhænger jo naturligvis af dine nuværende kompetencer og præferencer.

Held og lykke med din app :)



Jeg skal til at have undervisning indenfor programmering til Android fra næste måned, og vi skulle anskaffe os Professional Android 2 Application Development, så går ud fra at det er sådan noget du søger :)



Tak for svaret Chris. Jeg har set, der ligger en artikel serie af Martin Rohwedder, som gennemgår Java. Vil det mon være et godt sted at starte?



Jeg var selv fuldstændigt grøn på android app udvikling for et lille års tid siden, men var på et 2 dages kursus og det er absolut en god metode at lære det på.

Jeg bruger Motodev studio for android, som er en eclipse, der er sat specielt op til at lave android apps. Der er rigtig gode redskaber til at lave de grafiske ting, kode snippets til standard task, certifikat hjælp og en android emulator, så du kan se din app blive kørt.

(emulatoren er sløv så jeg vil anbefale at du plugger din mobil til computeren og tester tingene direkte på den - det er plug and play hele vejen)



Først skal du lære Java, helt normalt Java uden for Android hvorefter du bagefter kan begynde at lære de android specifikke funktioner. Jeg kan anbefalde lynda.com's tutorials, har selv brugt dem mange gange, super gode!



t