Overvejr at gå over til asp.net

Tags:    asp.net

<< < 12 > >>
hej

det er sådan at jeg høre folk taler meget omkring asp.net og det er kun godt og lign,

men det som jeg sådan ville have afklart det er hvad kan det som php ikke kan ?

Spørgsmål kan asp.net lave sådan som sha1?

kan man lave et godt admin system?

Hvad er fordele ved asp.net frem for php? (hvad ser i som fordele ved det)

er der sådan som array i asp.net?

C# er det ikke ind under asp.net ? eller hvad?


Det kan godt være at jeg spørger om noget mere hen af vejen?





Indlæg senest redigeret d. 07.05.2012 13:49 af Bruger #17136
15 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Jesper,

Du kan, i grove træk, det samme med ASP.NET som du kan med PHP, i hvert fald hvis vi taler til almindelig webbrug. Selvfølgelig er der forskelle, udover syntaksen, men du vil opleve at de fleste ting der kan lade sig gøre med den ene teknologi også kan lade sig gøre med den anden - igen, ud fra en tanke om at du bare vil lave helt almindelige websites.

Hvis jeg var dig ville jeg nok holde mig til PHP lidt endnu. Du har, at dømme ud fra dine posts her på sitet, kæmpet hårdt for at lære det, men du kæmper også stadig med helt basale ting som at gennemskue syntaxfejl og lignende. Det er super at kunne mere end én teknologi, men man bør imo kunne mindst EN af dem rigtigt godt, og det virker ikke som om at du helt er der med PHP endnu. Derudover vil du opleve at rigtigt mange ting gøres på en anden måde med ASP.NET end med PHP - det er ikke lige så let som fx at skifte fra Java til C# (eller omvendt), forudover de syntaktiske forskelle, så er der nogle helt basale principper der fungerer ret anderledes.

Personligt sætter jeg pris på både PHP og ASP.NET og jeg vælger fra gang til gang den teknologi jeg synes der passer bedst til opgaven. Det kan du også komme til, men jeg vil nu alligevel anbefale at bruge lidt mere tid på PHP og blive bedre til det, før du kaster dig over et nyt eventyr :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Indlæg senest redigeret d. 07.05.2012 14:07 af Bruger #1
Alle kan køre træt i en ´teknologi, og så er det selvfølgelig godt at skrifte til en ny teknologi, men nogle gange har du måske også brug for luft, og derefter fortsætte igen. At lære Javascript sideløbende med PHP er slet ingen dum ide, da du kan bruge javascript til mange andre fede ting. Hvis du allerede ved hvordan du validerer i PHP, kan du prøve at lære hvordan dette gøres i javascript også. Du vil opdage at det har en masse fordele at validere på klient siden frem for på serversiden :)



Hej Kasper,

så dit råd er til mig at jeg skal kæmpe lidt mere med php og mysqli før at jeg kaster mig over asp.net?

Jeg kan godt se hvad du mener i det hele taget.

nok grund til at jeg har overvejr det pga mig af min venner de snakker rigtigt meget omkring asp.net og de siger til mig at det er kun godt og ligne. Hvis du kan følge mig?, på en måde føler jeg også at jeg køret træt i php hvis du kender det altså man gerne vil prøve at lærer noget nyt, :)

Hvorfor kan det være at du personligt sætter pris på både asp og php?


Så dit klart bedste råd er at jeg holder mig til php året ud eller hvad?



Hej Jesper,

Jamen ASP.NET er bestemt en både god og rigtig interessant teknologi. Er man fx irriteret på PHP og synes at det er noget møg, jamen så giver det glimrende mening at give ASP.NET et forsøg i stedet. Det lyder dog mere som om du bare er lidt "utidig" :). Der er bestemt intet galt i at hoppe lidt rundt imellem teknologierne, jeg frygter bare at du vil få det ret svært med ASP.NET. Som sagt kæmper du, så vidt jeg kan se, stadig med nogle helt basale ting som selv at kunne se en syntax error og fixe den. Før du har styr på den slags ting, så synes jeg at du skal forblive ved den teknologi som du er startet med og allerede har investeret en del tid i. ASP.NET har, imo, en lidt stejlere indlæringskurve end PHP har.

Jeg sætter pris på både ASP.NET (ikke ASP - vigtig detalje!) og PHP fordi de begge to har noget godt at tilbyde mig på hver deres måde. PHP er simpelt og altid let at komme i gang med, hvor ASP.NET til tider er lidt tungere at danse og komme i gang med. Til gengæld foretrækker jeg klart C# over PHP som sprog og .NET's class library slår imo den meget ustrukturerede liste af PHP funktioner med flere længder. Jeg koder også applikationer med C# (fx WebCoder) og det er bare lækkert at kunne bruge samme sprog og samme library og endda kunne genbruge kode på tværs :)

Hvor længe du skal holde dig til PHP er i den grad op til dig. Er du ved at dø af nysgerrighed over hvad ASP.NET er for noget, jamen så giv det da et forsøg nu, i samspil med en god bog eller web tutorial. Men forvent ikke at du vil kunne gøre alt det du gerne vil fra dag 1 af - det tager tid at lære en ny teknologi, for nogen længere tid end for andre, og at være rimeligt god til en anden teknologi er i hvert fald en af de ting der hjælper dig hurtigt i gang!

Mvh.

Kasper (TSW)



Hej Kasper

Du siger lige nogle ting som gøre at jeg tror bare at jeg beholder mig over på php siden sådan at den måde du skriver det måde,

det er nok fordi jeg er ved at død over noget problemer med mysqli i, men det er bare sådan at der er ikke så mange som kender noget til mysqli da jeg har hørte det er meget nemt og meget bedre i sikkerheden eller hvad?

Har du nogle idee til mig hvis jeg er ved at køre træt i noget i mysqli? eller ligne??


Takker for de god ord som er med til at tag mit valg hvor jeg tror at jeg beholder min side på php og laver hjemmesider den veje! :)


Det her tag jeg til mig og vil forbedre det på en måde hvis man kan sige det sådan
stadig med nogle helt basale ting som selv at kunne se en syntax error og fixe den. Før du har styr på den slags ting, så synes jeg at du skal forblive ved den teknologi som du er startet med


Mange af de ting som du skriver der vil jeg give dig ret og så tænker jeg over det når jeg skriver tilbage til dig og synes bare ind i mig selv at jeg skal behold mig på php siden!!



Indlæg senest redigeret d. 07.05.2012 15:00 af Bruger #17136
Jeg vil erklære mig enig med Kasper - og samtidig måske endda direkte fraråde dig at skifte til ASP.NET på nuværende tidspunkt når nu du har brugt så meget tid på at komme bare lidt i gang med PHP. Lidt firkantet set så er klassisk ASP og PHP relativt simpelt både at komme i gang med og også at få hjælp til, for langt de fleste trivielle opgaver (fx udskriv en liste af data) løses på en og samme måde hver gang så alle udviklere kan yde hjælp til det. Sådan forholder det sig ikke helt med ASP.NET - tager man på kursus i ASP.NET lærer du en masse drag'n'drop i Visual Studio, men i den virkelig verden kan man ikke rigtig bruge det til noget og så er man ikke nået meget længere og samtidig så findes der en masse kontroller (fx laver du ikke foreach-løkker i markupkoden for at udskrive en liste af data - man vil i stedet benytte en kontrol), der kan det samme på kryds og tværs og som hver især kan bruges på mange forskellige måder og selvom dette giver noget fleksibilitet gør det også at man selv skal overskue en del mere for at foretage det rigtige kontrol valg men det gør også at hver spørgsmål man måtte stå med sortere mange potentielle hjælpere væk da formentlig kun et fåtal har stået i samme udfordring.

Med det på ingen måde sagt at ASP.NET skal afskrives - det er et meget stærkt værktøj og kommer man rigtigt i gang med det er skiftet til fx udvikling af windowsprogrammer relativt lille.

Hvis det er dataene, der er problemet kunne det måske være værd at overveje at kigge på en såkaldt ORM i stedet for at skifte sprog (selvom ASP.NET har en god indbygget mulighed for det gennem Entity Framework) - med et ORM bliver din database omdannet til objekter du kan arbejde med på en måde så du ikke selv skal skrive SQL. Hvad der findes til PHP må jeg desværre lade være usagt.



med et ORM bliver din database omdannet til objekter du kan arbejde med på en måde så du ikke selv skal skrive SQL. Hvad der findes til PHP må jeg desværre lade være usagt.
Til PHP findes bl.a. et ORM framework der hedder Doctrine :)



Hej Jesper.

Hvis du føler du har brug for noget nyt at gå i gang med angående PHP, vil jeg lige smide et link til dette vidunderlige framework.
Laravel

Det er et såkaldt "new kid on the block" som er forholdsvist nemt at komme igang med. Jeg kastede mig selv over det for kort tid siden efter at have prøvet et utal af forskellige PHP Frameworks, og jeg bliver stadig overrasket over hvor lækkert det er at arbejde i hver dag :)



Hej Jesper.

Hvis du føler du har brug for noget nyt at gå i gang med angående PHP, vil jeg lige smide et link til dette vidunderlige framework.
Laravel

Det er et såkaldt "new kid on the block" som er forholdsvist nemt at komme igang med. Jeg kastede mig selv over det for kort tid siden efter at have prøvet et utal af forskellige PHP Frameworks, og jeg bliver stadig overrasket over hvor lækkert det er at arbejde i hver dag :)


Med alt respekt (skrevet i den bedste mening), så tror jeg ikke at Jesper er klar til det endnu.



Med alt respekt (skrevet i den bedste mening), så tror jeg ikke at Jesper er klar til det endnu.


Jeg har selvfølgelig ikke lige set hvad han kan, eller hvad han har ellers har haft at spørgsmål herinde.
Men hvis dette er tilfældet Jesper vil jeg helt klart også råde dig til at blive ved PHP og ikke skifte til ASP.
PHP har så meget mere at byde på endnu for dig.



<< < 12 > >>
t