Flere Forfattere til samme website

Tags:    html svn cms

<< < 12 > >>
Hej udviklere,

Jeg sad lidt og tænkte over, hvad ville den bedste struktur for at arbejde flere personer på den samme hjemmeside enligt være ? :)

Når man programmere, benytter man sig jo typisk af et versions styringssystem, som svn eller git. Men gør det sig også gældende for hjemmesider ? Eller skal der nogle helt andre forholdsregler til ?



20 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 21 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Man kan vel også bruge Microsofts TFS?
Kender ikke så meget til det, men har hørt godt om dét! :)



Selvom du arbejder solo på et projekt er det rart med versionsstyring. Det er ikke begrænset til almindelig softwareudvikling eller webudvikling - jeg brugte det også når jeg skrev opgaver i skolen.

Når du skal vælge et versionsstyrings værktøj, så vil jeg anbefale at du starter med git. Det er det hurtigste, det mest udbredte (i hvert fald i de lag vi bevæger os i) og så er det nok også det nemmeste at lære.



Jeg er enig med Gustav i, at det er en god idé at versionere alt! Jeg har smidt alle konfigurationsfiler til mine computere ind i en Subversion server, så hvis jeg kommer til at ødelægge noget, så kan jeg altid bare rulle tilbage.

Og så har jeg en masse scripts og andet, som jeg deler på tværs af hjem og arbejde. De ligger i samme versionsstyrings server.

Jeg er så ikke enig i, at Git skulle være nemmere at lære end Subversion, men det er måske en smagssag. Tror heller ikke at Git er mere udbredt end Subversion, som altså har rigtig mange år på bagen og var (er?) defacto standard på Sourceforge og mange andre project hosting sites.



tja, git er defacto på github ... og det er sku også ret populært



Github er bare ret nyt (i forhold til Sourceforge og de andre mastodonter).
Men anyway, som software udvikler bør man alligevel kende til et par stykker, og at have både Subversion og Git på CV'et er næppe nogen ulempe.

Personligt synes jeg at den distribuerede model er unødvendig og tilføjer for megen kompleksitet.



@Robert, du har nok ret i at subversion er mere udbredt, i kraft af den lange historie. Men hvis du kigger på hvor væksten er i versionsstyringsværktøjer, så er det ikke subversion der rykker - det er git.

Den største fordel ved git i forhold til subversion er hvor hurtigt og let det er at arbejde med, især i forhold til branches. Der er ingen operationer i git som ikke er udført på et split sekund.

Desuden er det så nemt at samle op og forstå. :-)

Jeg har dog aldrig brugt git på windows, og jeg kunne forestille mig at det ikke føles lige så elegant og nemt når man ikke får lov til at bruge en terminal som interface...

Jeg har desværre ikke kunne finde nogen undersøgelser der bekræfter min påstand - men jeg vil skyde på at minimum 4 af 5 nye projekter startes med git.



Indlæg senest redigeret d. 16.12.2012 16:32 af Bruger #17015
@csharper, merging er så nemt i git at det med flere asynkrone versioner af samme repo er et non-issue. Angående svn-integration til visual studio, så kan git lave integration til alle editors - det er bare et spørgsmål om at bruge git status kommandoen ;)

Fordelen ved git er at det er så dead-simple. Klassiske versionsstyrings værktøjer er besværlige at arbejde med og svære at lære at bruge - git er ingen af delene. ;)



Fordelen ved Subversion er at det er dead-simple. Distribuerede versionssystemer er mere komplekse at arbejde med og svære at lære at bruge - Subversion er ingen af delene.



Efter at have prøvet både Subversion go git, føler jeg at svn er den nemmeste og bedste at arbejde med. Har blandt andet haft et projekt, der endte med at ryge i skralde spanden, fordi at versions systemmet var bygget op over git, og der var ingen i projektet, der kendte nok til git.



Hva' fanden er der galt i at holde styr på sine versioner med et stykke papir og en blyant? Version 1 ligger i bunke 1 og version 2 ligger i bunke 2. I bunke 3 ligger version 2.5, der er en sammensmeltning af bunke 2 og halvdelen af bunke 1.

Det er da dead-simple!

Skal man nu til bruge systemer for at holde styr på systemer? Hvem holder så styr på de systemer?

Nej tak. Jeg ta'r en blyant og et stykke papir, det er ikke svært at lære at bruge, og det er dead-simple!

;)



<< < 12 > >>
t