Lære ASP.NET

Tags:    asp.net

<< < 12 > >>
Hej

Det er sådan at jeg er nok ved at køre træt i php og derfor kun jeg godt tænke mig at lærer asp.net at kende lidt bedre, jeg lege lidt med det da jeg gik på RTS hvor man fik love til at lege med asp.


Jeg vil gerne prøve give det en chance og få afklart om det er mig eller hvad det er. :)


Da jeg gik på rts fik jeg kun love til at lære lidt med det i 1 dag.


Grund til at jeg gerne vil prøve det er fordi der mange som snakker om det er fedt og nemt og mange kan lave det hele lokale til at start med.

Jeg overvejr ikke nu og her at gå over til asp.net da jeg er utrolig glad for php men jeg er bare nok køret træt i det og bare i det hele taget ikke gider at lege mere med det lige pt :)

Håber du kan fælge mig?


Jeg vil høre om du/i kender nogle steder hvor man still og roligt kan lærer asp.net helt fra bunden af og bare køre still roligt op og af. :)


Hilsen Jesper P




11 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det har du spurgt om før....



Det har du spurgt om før....


Jeg mener bare jeg bare det var noget helt andet Brian omkring hvad der var godt ved asp.net og ligne,

men det kan godt være at det er bare mig men fair nok,

Men tak for svar ellers.






Indlæg senest redigeret d. 17.12.2012 09:01 af Bruger #17136
Du kunne prøve at kigge her - http://www.codeproject.com/Articles/4468/Beginners-Introduction-to-ASP-NET

Ellers kunne du prøve at tjekke http://www.asp.net/ ud, da de også har en del gode ressourcer du kan lære af.

Jeg kan i øvrigt anbefale bogen Beginning ASP.NET 4: In C# and VB



Indlæg senest redigeret d. 17.12.2012 09:07 af Bruger #4487
Hvis jeg var dig ville jeg i stedet rode mig ud i et PHP Framework og lære lidt om det.
Det er en hel anden måde at udvikle på end du har været vandt til med PHP tror jeg :)

Selv benytter jeg dette framework http://laravel.com/, men der er massere af gode frameworks på nettet.

http://www.yiiframework.com/
http://cakephp.org/
http://ellislab.com/codeigniter

Der er massere af udfordring at hente i et framework, og så får du helt sikkert lært en masse nye ting omkring PHP som du ikke var klar over.
Samtidig er jeg sikker på at det er en endnu nemmere indgangsvinkel til ASP.NET, med lidt grundviden om at arbejde i frameworks.



Indlæg senest redigeret d. 17.12.2012 09:11 af Bruger #16319
#martin tak for det link! :) jeg vil kigge still og roligt på det og det er måske et godt stede at start da:)

#Rasmus Nåår du siger Framework hvad er det så helt?. jeg har bare hele tiden forstå det som noget som var færdig og man bare skulle tilpas det efter sit eget forbruge eller ligne i den still :)

Det vil være super hvis du vil forklare mig det på en måde så jeg måske i stede for at gå over til asp.net så "lege" med Framework :)

nok fordi jeg er køret træt i php som sagt!


Håber du/i kan følge mig :)





#martin tak for det link! :) jeg vil kigge still og roligt på det og det er måske et godt stede at start da:)

#Rasmus Nåår du siger Framework hvad er det så helt?. jeg har bare hele tiden forstå det som noget som var færdig og man bare skulle tilpas det efter sit eget forbruge eller ligne i den still :)

Det vil være super hvis du vil forklare mig det på en måde så jeg måske i stede for at gå over til asp.net så "lege" med Framework :)

nok fordi jeg er køret træt i php som sagt!


Håber du/i kan følge mig :)



Et PHP Framework giver en grundlæggende struktur til webapplikationer, som giver flere gode værktøjer under udviklingen.
For det første giver det som regel mindre gentagende kode, da det handler meget om at genbruge.
Mange frameworks har også et database-interface som giver dig mulighed for at skrive mere intuitiv kode til din database, samtidig med din kode er mere korrekt og sikker.
Et eksempel på at oprette en ny bruger i sin database kan skrive sådan her i Laravel.
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Frameworket laver det automatisk om til sikker SQL og sørger for det hele går som det skal.

Det er bare en af de tusindvis af ting som et Framework kan hjælpe med.



#martin tak for det link! :) jeg vil kigge still og roligt på det og det er måske et godt stede at start da:)

#Rasmus Nåår du siger Framework hvad er det så helt?. jeg har bare hele tiden forstå det som noget som var færdig og man bare skulle tilpas det efter sit eget forbruge eller ligne i den still :)

Det vil være super hvis du vil forklare mig det på en måde så jeg måske i stede for at gå over til asp.net så "lege" med Framework :)

nok fordi jeg er køret træt i php som sagt!


Håber du/i kan følge mig :)



Et PHP Framework giver en grundlæggende struktur til webapplikationer, som giver flere gode værktøjer under udviklingen.
For det første giver det som regel mindre gentagende kode, da det handler meget om at genbruge.
Mange frameworks har også et database-interface som giver dig mulighed for at skrive mere intuitiv kode til din database, samtidig med din kode er mere korrekt og sikker.
Et eksempel på at oprette en ny bruger i sin database kan skrive sådan her i Laravel.
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Frameworket laver det automatisk om til sikker SQL og sørger for det hele går som det skal.

Det er bare en af de tusindvis af ting som et Framework kan hjælpe med.


Det lyder til at det ikke er så dårligt igen!. :)

Jeg vil lige prøve at kigge på det en af din link som du give mig virker ikke :)

Hvilke af de siger du har givet mig kan du godt lide?




Det lyder til at det ikke er så dårligt igen!. :)

Jeg vil lige prøve at kigge på det en af din link som du give mig virker ikke :)

Hvilke af de siger du har givet mig kan du godt lide?


Laravel benytter jeg selv og er rigtig glad for.
Jeg har dog ikke prøvet de andre store frameworks ret meget, så kan ikke sige om det er nemmere at gå i gang med et af dem først.

En af de ting som kendetegner mange af de kendte Frameworks er det der hedder MVC princippet, som betyder Model View Controller.
Det bygger i bund og grund på at man deler sin kode op i de 3 dele.

Models som er de objekter man arbejder med i sit system, kan blandt andet være Brugere, Opslag og Kommentarer hvis man benytter det.

Views som er selve den HTML der skal vises på de forskellige sider.

Controllers som tager imod Requests når man besøger din side, derefter behandler Models, Views og databasetilgang og sender det tilbage til browseren for at vise det.

Hvis du beslutter dig for at prøve Laravel er der her en bunke tutorials der kan hjælpe dig i gang.
http://daylerees.com/category/laravel-tutorials/





Indlæg senest redigeret d. 17.12.2012 10:06 af Bruger #16319

Det lyder til at det ikke er så dårligt igen!. :)

Jeg vil lige prøve at kigge på det en af din link som du give mig virker ikke :)

Hvilke af de siger du har givet mig kan du godt lide?


Laravel benytter jeg selv og er rigtig glad for.
Jeg har dog ikke prøvet de andre store frameworks ret meget, så kan ikke sige om det er nemmere at gå i gang med et af dem først.

En af de ting som kendetegner mange af de kendte Frameworks er det der hedder MVC princippet, som betyder Model View Controller.
Det bygger i bund og grund på at man deler sin kode op i de 3 dele.

Models som er de objekter man arbejder med i sit system, kan blandt andet være Brugere, Opslag og Kommentarer hvis man benytter det.

Views som er selve den HTML der skal vises på de forskellige sider.

Controllers som tager imod Requests når man besøger din side, derefter behandler Models, Views og databasetilgang og sender det tilbage til browseren for at vise det.

Hvis du beslutter dig for at prøve Laravel er der her en bunke tutorials der kan hjælpe dig i gang.
http://daylerees.com/category/laravel-tutorials/



Ude fra det link som du har sendt/givet så ser det utroligt "sjovt! ud" og jeg tror virkelig mange kan lave noget fedt ud af det :)



frameworks har ofte også den gode egenskab at de er lavet på baggrund af en masse forskellige design patterns, som man så ikke selv behøver at bekymre sig om. F.eks. benytter langt de fleste PHP frameworks sig af design paradigmet angående MVC, og giver dig en grundlæggende struktur til dette. Desuden tilbyder de som det også er sagt en masse værktøjer, som du som udvikler kan benytte dig af hvis du har behov for dette.

Jeg er enig i at det er en god ide ikke kun at kunne et programmeringssprog grundlæggende, men også benytte værktøjer der samarbejder med dette sprog, eller endda er bygget i det, og her er frameworks et godt sted at starte.



<< < 12 > >>
t