Bærbar til datamatiker studie.

Tags:    hardware

Hejsa.

Mangler en bærbar til mit nye studie. Har Googlet lidt, men kan kun finde nogle gamle tråde.

Så vidt jeg kan læse mig til skal jeg gå efter noget der:

- har nok ram (4gb er vel nok)
- ca 15" skærm
- ok opløsning

Er numerisk tastatur et must?

Gider ikke bruge mere end højst nødvendigt da jeg altid vil bruge min stationære når jeg er hjemme alligevel.

Hvad siger i?

Vh Anders



10 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Vil gå imod strømmen og sige du skal minimum have 4GB ram. Gerne 6.

En Visual Studio (måske to), en SQL Server, en browser på 100MB plus (nogle sider lave bare memory leak ang mads i javascript og så kan du godt ende på meget mhukommelsesforbrug på 4 faner).
Din SQL Server kan godt sluge en pæn del, og hvis fx du i Visual Studio skal køre Unit Tests så gemmer VS nogle data i dine ram og så kan det godt blive irriterende at skulle lukke og starte din visual studio en gang om dagen i den periode i har med det eller i det projekt i har det med. Kommer selvfølgelig an på mængden og omfangen af dine Unit Tests (den indbyggede i VS), og vil højest sandsynligvis ikke være så slemt fordi jeres projekter ikke bliver så store eller med 100+ unit tests, men man skal vide sådanne ting når man skal bruge sin maskine hele dagen.

Det numeriske tastatur behøver du ikke for så meget tal skal du heller ikke rode med - du er ikke numerolog eller bankmand :P

Skærmen er som sagt også noget der er vigtigt. Specielt kontrastforholdet, for ellers kan farver og skarpheden begynde at irritere dig når du sidder så mange timer foran en skærm. Du kan sagtens klare dig med det mindre, men den smule vil du hurtigt fortryde ikke at have brugt.
Endnu vigtigere er at du prøver tastaturet af! Det er ALFA OG OMEGA!
Her skal du se hvordan du skriver når du skriver hurtigt, hvordan følelsen af tasterne er, om de sidder for tæt, er for hårde eller for bløde når du trykker på dem, eller om en eller flere rækker bare ligesom er rykket en tast til siden. Der er ikke noget værre end et lortetastatur så det skal bare prøves af for det er langt langt værre end skærmen.

Noget andet jeg også synes er vigtigt er batteritid. I skolen vil du højest sandsynligvis også have strøm til den hele tiden, men hvis du skal lave lidt i bussen eller toget på vej hjem er det irriterende at du kan arbejde en time og så skal du måske sidde der hvor du skal skifte og så er den død. Tænk på at med dit forbrug vil du jo nok ikke få den fulde batteritid fordi du vil trække nogle flere ting samtidigt som vil sluge mere strøm.

Ved dine tests ude i butikkerne så husk at åbne mange faner til krævende sider der er tunge og med godt med javascript, for at forsøge at presse den lidt og se hvor voldsomt blæseren starter på.
Hvis du er uheldig så ville du opleve at når du har arbejdet i en halv time vil din blæser skrue op med 30-40% (hvis software / blæser er indstillet dårligt) og så bliver 5-6-7-8 timer med sådan en altså virkeligt irriterende.
Læs eventuelt også gerne lidt på nettet om de 2-3 du er mest interesseret i og se om du kan finde nogle ting der vil irritere dig ved så mange timer foran den.



Hej Anders

Jeg vil anbefale 8gb ram, ikke fordi 4gb er for lidt, men ram er billige og når du kør en SQL server, minimum 1 instans af Visual Studio osv, så er det bare dumt at gå ned på udstyr :p

Opløsning, selvfølgelig bør du ikke tage den mindste opløsning, noget i stil med 1600 x 900, eller højere.

Men i sidste ende vil jeg dog anbefale dig at gå ned i El Giganten eller lignende og se på de forskellige og finde en bærbar med en skærm som du syntes er behagelig at læse på.
Selvom du vil bruge den stationær når du er hjemme (gjorde jeg også da jeg læste), så vil du stadig bruge en del timer på din bærbar.

Nu ved jeg ikke hvad du planlægger at bruge din bærbar til, hvor jeg arbejder har vi erfaret at intel's I5 CPU sagtens kan gå, men I7, på trods af at den er dyre, så er den bare lidt mere "snappy".



Indlæg senest redigeret d. 27.12.2012 19:21 af Bruger #16979
Hej Martin.

Den skal kun bruges til studiet og de programmer der nu hører sig til dette. Måske et spil lol af og til ;)

Hvad med det numeriske tastatur?

Er en i5 cpu ikke rimelig overkill til studiebrug? Gider som sagt ikke spendere mere end nødvendigt :)

Mvh Anders



Numerisk tastatur er rart, men medmindre du går højt op i det, så kan du sagtens klare dig uden.

Igen, jeg prøvede at bruge en atom, osv da jeg læste, og selvom jeg kun brugte den i skolen, så blev jeg træt af den "sløve" oplevelse.

Og jeg ved ikke prislejet er, men du kan få en I5 til mellem 5000 og 6000.



Tak for det hjælpen :)



kravene da jeg skulle starte var følgende

512 MB RAM
1 GHz CPU
15" Skærm

Det var ikke det helt vilde de krævede. Jeg brugte Netbeans da vi programmerede i Java og også eclipse

og jeg tror de programmer vil køre fint med de krav. Min havde dog lidt mere, men som sagt behøver du ikke det vilde for at studere eller programmere studie projekter.



Er helt enige med Martin, minimum kravene er ikke store for at køre alle systemerne.

Men hvis du er bare lidt som mig, så vil du og gerne have en flydende oplevelse når du bruger din bærbare, uanset hvor meget du skal bruge den :)



Personligt har jeg lige en tilføjelse til de ting der allerede er skrevet.

Når charper nu nævner tastaturet, som jeg også selv synes er utrolig vigtigt, kan touchpadden også nævnes. Selvfølgelig vil du for det meste have en mus tilsluttet, men der er også tidspunkter (transport f.eks.) hvor man bare vil bruge touchpadden, og personligt synes jeg det er skide irriterende hvis tasterne er for hårde eller klikker når du trykker på dem.

Alt afhængigt af hvad du kan lide vil jeg sige 15-17" skærm. 17" kan dog blive liiige en tand for stor, men det afhænger også lidt af hvor du befinder dig. Nogle foretrækker også en lille diskret 13", det kan man bedst selv vurdere.

Held og lykke med købet! :)



Jeg har de sidste 2½ år (that's right, færdig om en måned!) på studiet med en Lenovo Edge 13", med 1,6 ghz og 4 gb ram. Havde ingen problemer mht. MSSQL+VS2010+IIS osv.

Den var en anelse sløv med ubuntu og så vmware med Win7 og ovenstående men det fungerede.

Java synes jeg dog ikke kørte helt fantastisk på den og særligt Eclipse med Android emulator var hårdt for den... men hey, hvad kan man forvente?

Det vigtigste imo er opløsningen. Ikke under 1366x768, den er til at leve med. Derudover er tastaturet selvfølgelig vigtigt - kan anbefale Lenovo Edge for tastaturet - Lenovo koster dog lige lidt ekstra som regel.



Har selv den Lenovo jeg kan sige god for både med tastatur og strøm.
Det er heller ikke for sjov de oftest bliver brugt i erhvervslivet.
Har altid haft på arbejde og nu fået en personligt og det fungerer bare.



t