@Jesper
Hvis du kender PHP så er der nogle forskelle, men er ikke komplet fra bunden. Dog er måden at udføre ting på anderledes, men der er ting du vil kunne "genbruge", men selvfølgelig ikke noget man bare skifter til og kan alt fra starten 
Ja det var også det jeg mente, men fik bare skrevet det på en anden måde. sorry, Men @csharper, der nogle ting som man bruger i php som man også bruger i asp.net har jeg høret, men er ikke helt sikker
I alle programmeringssprog er der tale om at bruge det "samme". Man laver løkker, opstiller betingelser og udfører operationer på nogle variabler eller collections. Måske er der noget I/O og måske et datalager, på den ene eller anden måde. Men det er også kun i den forstand, at man bruger det samme.
C# (programmeringssproget, ikke .NET frameworket) har en syntaks der ligger meget op af PHP. Ikke fordi at C# er bygget på PHP eller omvendt, men fordi begge sprog er inspirereret af andre sprog fra den samme "gren".
Det er vigtigt at huske, at ASP.NET ikke er et sprog på samme måde som PHP er. ASP.NET er et framework med subframeworks som WebPages, WebForms og MVC. Her kan man vælge at skrive C# eller VB.NET (hvis der ikke er endnu flere muligheder end det), og selv i MVC er der flere sprog forskelle man kan vælge.
.NET er i sig selv meget mere end en måde at lave hjemmesider på. .NET kan efterhånden bruges til næsten alle platforme; jeg har selv lavet desktop, mobil, embedded, og webprogrammering i et og samme sprog: C#. På det punkt, vil ens viden kunne bruges til meget, meget mere end hvis man låser sig fast på PHP. Tilgengæld er du fanget Microsofts spind. I min verden er det et univers, der både har mange gode, men også dårlige sider.
Til gengæld synes jeg, at jeg en overgang fra C# til Java er ekstrem overskuelig. Syntaksen er til forveksling ens og dermed er overgangen fra f.eks. Windows Phone programmering til Android også overskuelig.
Personligt arbejdede jeg med PHP i starten, men da jeg startede på studiet som datamatiker blev det .NET suppleret med lidt Java. Nu er jeg ansat som udvikler hvor vi laver det meste i .NET.
Uden at skulle sige "at sådan er det", så tror jeg at der i forretningslivet er længere mellem jobs hvor man koder PHP fremfor ASP.NET... i hvert fald tankevækkende at jeg har taget en hel uddannelse, hvor PHP bare har været det der andet noget, som vi ikke ser på.
Indlæg senest redigeret d. 15.04.2013 17:38 af Bruger #16372