PHP eller .NET

Tags:    web-integrator php asp.net

<< < 12 > >>
Hej :)
Jeg er Web-integrator studerende på CMK. Jeg er lige startet på hovedforløbet, og skal derfor vælge retning af programmerings sprog.
Valget står mellem PHP, som jeg har beskæftiget mig med på grundforløbet og efterhånden har en grundlæggende forståelse for & .NET som jeg har ladet mig fortælle vil give de bedste job-muligheder efterfølgende.

Jeg kunne godt tænkte mig at høre jeres meninger:

PHP vs .NET / C# - Plusser og minusser?

Om hvilket sprog der giver de bedste jobmuligheder i fremtiden?

Håber I kan hjælpe.



19 svar postet i denne tråd vises herunder
10 indlæg har modtaget i alt 17 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
@Jesper
Hvis du kender PHP så er der nogle forskelle, men er ikke komplet fra bunden. Dog er måden at udføre ting på anderledes, men der er ting du vil kunne "genbruge", men selvfølgelig ikke noget man bare skifter til og kan alt fra starten :)


Ja det var også det jeg mente, men fik bare skrevet det på en anden måde. sorry, Men @csharper, der nogle ting som man bruger i php som man også bruger i asp.net har jeg høret, men er ikke helt sikker :)


I alle programmeringssprog er der tale om at bruge det "samme". Man laver løkker, opstiller betingelser og udfører operationer på nogle variabler eller collections. Måske er der noget I/O og måske et datalager, på den ene eller anden måde. Men det er også kun i den forstand, at man bruger det samme.

C# (programmeringssproget, ikke .NET frameworket) har en syntaks der ligger meget op af PHP. Ikke fordi at C# er bygget på PHP eller omvendt, men fordi begge sprog er inspirereret af andre sprog fra den samme "gren".

Det er vigtigt at huske, at ASP.NET ikke er et sprog på samme måde som PHP er. ASP.NET er et framework med subframeworks som WebPages, WebForms og MVC. Her kan man vælge at skrive C# eller VB.NET (hvis der ikke er endnu flere muligheder end det), og selv i MVC er der flere sprog forskelle man kan vælge.