PHP eller .NET

Tags:    web-integrator php asp.net

<< < 12 > >>
Hej :)
Jeg er Web-integrator studerende på CMK. Jeg er lige startet på hovedforløbet, og skal derfor vælge retning af programmerings sprog.
Valget står mellem PHP, som jeg har beskæftiget mig med på grundforløbet og efterhånden har en grundlæggende forståelse for & .NET som jeg har ladet mig fortælle vil give de bedste job-muligheder efterfølgende.

Jeg kunne godt tænkte mig at høre jeres meninger:

PHP vs .NET / C# - Plusser og minusser?

Om hvilket sprog der giver de bedste jobmuligheder i fremtiden?

Håber I kan hjælpe.



19 svar postet i denne tråd vises herunder
10 indlæg har modtaget i alt 17 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
@Jesper
Hvis du kender PHP så er der nogle forskelle, men er ikke komplet fra bunden. Dog er måden at udføre ting på anderledes, men der er ting du vil kunne "genbruge", men selvfølgelig ikke noget man bare skifter til og kan alt fra starten :)


Ja det var også det jeg mente, men fik bare skrevet det på en anden måde. sorry, Men @csharper, der nogle ting som man bruger i php som man også bruger i asp.net har jeg høret, men er ikke helt sikker :)


I alle programmeringssprog er der tale om at bruge det "samme". Man laver løkker, opstiller betingelser og udfører operationer på nogle variabler eller collections. Måske er der noget I/O og måske et datalager, på den ene eller anden måde. Men det er også kun i den forstand, at man bruger det samme.

C# (programmeringssproget, ikke .NET frameworket) har en syntaks der ligger meget op af PHP. Ikke fordi at C# er bygget på PHP eller omvendt, men fordi begge sprog er inspirereret af andre sprog fra den samme "gren".

Det er vigtigt at huske, at ASP.NET ikke er et sprog på samme måde som PHP er. ASP.NET er et framework med subframeworks som WebPages, WebForms og MVC. Her kan man vælge at skrive C# eller VB.NET (hvis der ikke er endnu flere muligheder end det), og selv i MVC er der flere sprog forskelle man kan vælge.

.NET er i sig selv meget mere end en måde at lave hjemmesider på. .NET kan efterhånden bruges til næsten alle platforme; jeg har selv lavet desktop, mobil, embedded, og webprogrammering i et og samme sprog: C#. På det punkt, vil ens viden kunne bruges til meget, meget mere end hvis man låser sig fast på PHP. Tilgengæld er du fanget Microsofts spind. I min verden er det et univers, der både har mange gode, men også dårlige sider.

Til gengæld synes jeg, at jeg en overgang fra C# til Java er ekstrem overskuelig. Syntaksen er til forveksling ens og dermed er overgangen fra f.eks. Windows Phone programmering til Android også overskuelig.

Personligt arbejdede jeg med PHP i starten, men da jeg startede på studiet som datamatiker blev det .NET suppleret med lidt Java. Nu er jeg ansat som udvikler hvor vi laver det meste i .NET.

Uden at skulle sige "at sådan er det", så tror jeg at der i forretningslivet er længere mellem jobs hvor man koder PHP fremfor ASP.NET... i hvert fald tankevækkende at jeg har taget en hel uddannelse, hvor PHP bare har været det der andet noget, som vi ikke ser på.



Indlæg senest redigeret d. 15.04.2013 17:38 af Bruger #16372
Nu er det ikk for at blande mig med et lidt andet emne. Jeg læste selv til web-integrator, og var lige startet på grundforløbet, men droppede ud. Manfår ganske enkelt ikke nok kompetencer på det kursus. jeg vil nærmere kalde det et kursus istedet for en uddannelse. De folk der gennemførte uddannelsen var der 0 som fik job, og det var forrige år. Årgangen sidste år = 0 job, og det var altså mange elever vi snakker om. Du kan finde det på dansk skatistik.

Tag nogle høj niveau fag istedet for og søg ind på datalogi på KUA eller AU. Det rykker.


kommer jo an på hvor engageret man er som elev, man må bruge sin fritid på at læse andet web relateret, man kan ikke bare møde op i skolen og løse opgaverne og så forvente man kan få job efter..

jeg kender flere der har den udd og er i web arb.
har selv taget den udd, ja der var ikke meget udfording (men fik et godt netværk via den skole) vi blev tit på skolen til klokken 19 indtil vi blev smidt ud, og lavet på nogle projekter vi selv havde gang i.

problemet er der er mange der kommer for at få SU og ikke ønsker at lave noget, sådan er det med udd der ikke har nogen krav.

et godt sted at starte hvis man vil lære web, men forvent ikke der er job bagefter med mindre du gør en indsats.

har selv verdens bedste job, og ville nok ikke have det hvis jeg ikke havde taget web-integrator, er glad for jeg ikke brugte min tid på andre fag, og bruge min tid på web istedet.





hvis du syndes PHP var svært ville jeg nok forsætte med det, nu har jeg ikke selv prøvet at kode i C# inden for web, men jeg ved at dem der tager C# på Web-integrator generelt får en lavere karatere hvis man sammenlinger med dem der valgte PHP, kunne tyde på de syndes det er svært at starte med.

job tja der er vel flest job inden for ASP, men jeg har aldrig gået uden job og jeg koder PHP, så kommer nok an på ens netværk.

men jeg syndes ikke man skal vælge sprog ud fra jobmarkedet, fordi du ved ikke hvad der in i fremtiden anyways, og hvis du er god, kan du få job uanset sprog.



Jeg koder selv i begge dele, og mener derfor at der kan være meget at lære ved at skifte programmeringssprog. Måden at arbejde med teknologien på er markant anderledes i .Net end i PHP. Ikke at det ene er bedre end det andet, men det vil give en bredere viden at kende noget til begge dele. Ved at lære begge dele kan du bla. finde ud af om du bedst kan lide de kommercielle (og ofte mere "enterprisy") udviklingsmiljøer eller dem der er baseret på open source.



Hvis jeg var dig ville jeg vælge C#, fordi så ville jeg have begge dele med i bagagen. C# tror jeg også på sigt giver de bedste enterprise muligheder. Modsat så er der ikke så mange muligheder for CMS'er, blogs etc. som med PHP, så det har meget at gøre med om du vil have mange muligheder du kan bygge videre på, eller udvalget er lidt mindre men måske mere ensartede i opbygning og stil.
Fordelen ved at have været igennem begge er at du kan relatere og se nogle problemområder fra andre sider.

Hvis man snakker modeller så er der ret mange der mener at ASP.NET er mere "ren" end PHP i sin opbygning og brug af modeller, hvor nogle mener PHP er objektorienteret men mere som et forsøg på at få objekter ind i gammel ASP.

Men uanset hvad så er det jo faktisk en fordel at have været igennem begge fordi du så kan søge begge typer job, og stærkere erfaring kan man altid få med de forskellige sprog.



Nu er det ikk for at blande mig med et lidt andet emne. Jeg læste selv til web-integrator, og var lige startet på grundforløbet, men droppede ud. Manfår ganske enkelt ikke nok kompetencer på det kursus. jeg vil nærmere kalde det et kursus istedet for en uddannelse. De folk der gennemførte uddannelsen var der 0 som fik job, og det var forrige år. Årgangen sidste år = 0 job, og det var altså mange elever vi snakker om. Du kan finde det på dansk skatistik.

Tag nogle høj niveau fag istedet for og søg ind på datalogi på KUA eller AU. Det rykker.



Ellers er der datamatiker hvis du ikke vil have en så højniveau uddannelse eller så langvarig. Datamatiker er meget løsningsorienteret så det er meget jordnært med programmering, frem for meget teoretiske ting. Hvis du ved du ønsker mere webprogrammering kan du tage en overbygning med noget webudvikling oveni bagefter hvis du ønsker det :)



Enig csharper. Som sagt det er ikke for at være nedladende, men synes du skal overveje om det er spild af tid. Datamatiker er absolut også rigtig fint.



C# har den fordel, at du både kan bruge det på web, desktop, phone mm. Men til gengæld er du mere eller mindre låst fast på Microsoft.



Jeg har arbejdet både med PHP og .NET

Og det jeg har fundet mest brugbart, er .net og så gå efter at arbejde i Umbraco CMS. Dog syntes jeg at det er meget nemmere at få dummies hjælp til PHP end .NET



<< < 12 > >>
t