SEO - hvordan fungerer det?

Tags:    seo wordpress google

<< < 12 > >>
Hej Udviklere

I må meget gerne sige at det er et dumt spørgsmål, men jeg er lidt uviden omkring alt hvad der hedder SEO. Jeg har læst en masse snart om emnet og har set nogle Tutorials, men jeg er blevet lidt i tvivl om noget.

- Er det den side med mest trafik, eller den side der er bedst søgemasine-optimeret der rangerer højest. Min WORDPRESS-side er lige startet op igår så der har ikke været nogen trafik på, men skal jeg bare koncentrerer mig om at få en masse trafik på, eller bare fortsætte med SEO, hvis min side skal rangere højere i google???



Indlæg senest redigeret d. 19.09.2013 17:53 af Bruger #17516
20 svar postet i denne tråd vises herunder
12 indlæg har modtaget i alt 64 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det er ikke helt korrekt at man bare skal smide links ind overalt. Google er ret klog og forsøger at give relevante søgeresultater, så du skal finde ud af, hvad din side kan levere, og så sørge for, at når folk søger på et relevant søgeord, så vil Google mene, at netop din side vil være værd at besøge.

Hvis du sælger hunde (bare for at tage et eksempel), så vil den være relevant for folk, som søger efter kæledyr eller hunderacer.

Hvordan vil Google så vurdere, at din side er relevant?

Bl.a. ved at se på indholdet. Handler din side om hunde, så skriv en masse om hunde, og hold det til det...lad være med at have en undersektion som handler om dine interesser for programmering, få så vil Google opdage, at du har blandet tingene sammen, og så mister du points.

Det samme hvis du på en eller anden måde har fået edb-priser.dk til at lænke til din side. Hvad fanden har edb-priser med hunde at gøre?
Absolut intet, så noget er helt galt...vil Google tænke...og den vil derfor ikke levere et link til din side, når nogen søger efter hunde.

Google har opbygget et register over, hvilke ord, som på én eller anden måde er relaterede, så hund/halsbånd/kødben og så videre, bliver ofte nævnt sammen...de må have noget med hinanden at gøre. Derfor må der gerne være sektioner på din side som handler om de ord. Men hvis der pludselig er en sektion om Michelin dæk, så er der igen noget galt. Og hvis du også lænker til Michelin, så er det ligeså galt. De har nemlig intet med hunde at gøre.

Så for at sige det kort, så få din side til at holde sig til emnet, lænk til relevante andre sider, og få kun relevante andre sider til at lænke til dig.



Nu er det en gammel tråd, men jeg vil nu alligevel bidrage med lidt hjælp til alle andre, der søger gode kilder til information om søgemaskineoptimering.

Som udgangspunkt er der ikke 1 ting man skal fokusere på, da Googles algoritme ser på omkring 200 forskellige signaler fra -og omkring et website.

Den fremgangsmåde jeg anvender, ser nogenlunde således ud:

- Analyse (hvad er nuværende status)
- Søgeordsanalyse (hvilke søgeord anvender de potentielle kunder)
- Onpage SEO optimering (læs eventuelt om søgemaskineoptimering )
- Linkbuilding med varierede anker tekster fra emnerelaterede kilder
- Udbygning af content, så emnet afdækkes bedre
m.m.

Til at analysere et website kan følgende online tool anvendes:

- Siteliner.com (Tjek Duplicate content, Pagerank fordeling m.m.)
- Sitebeam.net god generel analyse
- Majesticseo.com (få overblik over backlinks)
- Cuterank.com (tjek nuværende placeringer)
- Google Adwords søgeordsplanlægning (find søgeord)
- Ubersuggest (find varianter af danske søgeord)


Til Wordpress:

- SEO by Yoast
- Include sites RSS


Typiske fejl mht onpage SEO:

- For lidt tekst på siderne
- Flere H1 overskrifter pr side
- For bred Pagerank fordeling
- Duplicate content
- Søgeords kannibalisme (samme søgeord på flere undersider)
- Ingen valg af www / non-www
- Ingen titler og beskrivelser
- Få links
- Links med ens titler og ankers


Håber det kan gie lidt blod på tanden





Der står en del om SEO på det her link og de artikler der er skrevet:
http://webdesign.tutsplus.com/sessions/seo-fundamentals-for-web-designers/



Bliv mellem herind: Google+



Nej trafik vil ikke hjælpe dig i din søgen efter berømthed. Du skal istedet sørge for, at dele din side så mange steder som muligt, da det er når Google falder over et link til din side på en andens side, at den begynder at indekserer dig i dens system. Hvis Google aldrig falder over et link til din side, hvordan skal Google så vide den eksisterer? Jo flere der referer til din side jo større chance er der for, at du kommer højt på Google. Dertil skal du selvfølgelig optimere dine meta-tags, din beskrivelse osv, som er med til at få lige præcis din side frem, i forhold til andres.

Det ville f.eks. være en god ide, at smide et link i din signatur, da du med det laver en reference til din side hver gang du skrive et svar. Del den så meget du kan, så længe du ikke spammer med den, da Google er klog nok til, at opdage det.

Held og lykke med din side, jeg håber jeg kunne være lidt til hjælps.

Venlig hilsen,
SolidGeek



Hej Udviklere

I må meget gerne sige at det er et dumt spørgsmål, men jeg er lidt uviden omkring alt hvad der hedder SEO. Jeg har læst en masse snart om emnet og har set nogle Tutorials, men jeg er blevet lidt i tvivl om noget.

- Er det den side med mest trafik, eller den side der er bedst søgemasine-optimeret der rangerer højest. Min WORDPRESS-side er lige startet op igår så der har ikke været nogen trafik på, men skal jeg bare koncentrerer mig om at få en masse trafik på, eller bare fortsætte med SEO, hvis min side skal rangere højere i google???


Et godt sted at starte kunne være at se de her 3 klip :)

http://dk.grosen.com/blog/seo-foredrag-version-to-video-1-af-3.html



Der er MASSER af blogs der skriver om SEO.

De fleste råd disse giver er:

1. Lav super godt unikt indhold, andre gider linke til.
2. Sørg for at bruge alle tegn i dine title tag og meta tags.
3. Sørg for at få relevante og gode links.
4. Hav en god intern linkstruktur.
+ 100 andre ting...

Jeg ville nok gå mest op i indholdet og sørge for at lave nogle gode title og meta tags. Samt bruge Google keyword tool og webmaster tool for at se hvordan din side klare sig i søgeresultaterne.



Indlæg senest redigeret d. 14.04.2014 20:17 af Bruger #16502
Hej Udviklere

I må meget gerne sige at det er et dumt spørgsmål, men jeg er lidt uviden omkring alt hvad der hedder SEO. Jeg har læst en masse snart om emnet og har set nogle Tutorials, men jeg er blevet lidt i tvivl om noget.

- Er det den side med mest trafik, eller den side der er bedst søgemasine-optimeret der rangerer højest. Min WORDPRESS-side er lige startet op igår så der har ikke været nogen trafik på, men skal jeg bare koncentrerer mig om at få en masse trafik på, eller bare fortsætte med SEO, hvis min side skal rangere højere i google???


Hejsa

Trafik har intet at gøre med dine placeringer. Google rangerer ud fra to overordnede parametre. Relevans og Autoritet.

Hvis du har en Wordpress side vil jeg anbefale dig at installere SEO pluginet fra Yoast. Det kan hjælpe dig med at håndtere mange af den onsite SEO muligheder du har på siden. Ud over det så skal du som nævnt i kommentarerne herover ud og samle indgående links og anbefalinger ind til dine side. Det kan du gøre ved at få andre til at skrive om dig, ved at udvikle indhold og brugbart data andre vil linke til eller ved selv at opsøge linksene.

Jeg har på min blog lavet et indlæg, der netop guider dig igennem SEO fra A til Z med links ud til relevante sider, blogs, artikler, bøger og whitepapers om SEO. Du finder SEO guiden her - Den er jeg overbevist om, at du vil finde rigtig brugbar



Jeg har ikke styr på SEO, men kan da fortælle dig at skabe en masse traffik ikke vil hjælpe.

Google og andre søgemaskiner kan jo ikke se hvor meget trafik du har, de kan se det hvis der klikkes på et link der er fra deres søgemaskine.


Har du Google Analytics på sitet, vil trafik have indflydelse på sidens rangering.

Primært måles der ikke på volumen, men på bounceraten.

Mon ikke det samme sker, med Bings webmaster tools?



Der er to dele i at søgemaskineoptimere og skabe trafik til en hjemmeside. On-page delen og off-page.

On-page: Det første du bør gøre med din WordPress blog er at få den optimeret til søgemaskinerne. Som tidligere forslået er Yoast SEO et rigtig godt plugin at starte med. Der ud over kan det anbefales at købe et godt søgemaskineoptimeret WordPress tema som f.eks. Genesis.

Der er en masse elementer i at få din blog sat op bedst muligt til søgemaskinerne, men med WordPress, Yoast SEO og genesis er du allerede godt op vej.

Som nævnt kigger Google på over 200 forskellige parameter for at bestemme hvor din hjemmeside skal placeres i søgeresultaterne. Google kigger både på din side og alt det der ligger uden for din side.


Off-page: Her gælder det stadig om at få nogle gode links til din hjemmeside fra andre relevante autoriter.
En af de ting som Google kigger mere og mere på er hvor aktiv du er på de sociale medier. Google+, Twitter, Facebook, YouTube etc. er også ting som Google bruger til at bestemme dine placeringer i søgeresultaterne.

Hvor mange besøgeende der er på din side har ikke noget at gøre med dine placeringer i Google. Google ønsker at give brugerne de mest relevante søgeresultater, de sider der har mest trafik er ikke nødvendigvis de mest relevante.





<< < 12 > >>
t