To unge webdesignere, som har brug for din hjælp

Tags:    feedback

<< < 123 > >>
Hej
Jeg har sammen med en kammerat startet virksomheden UG-design, hvor vi laver hjemmesider, vores hjemmeside er lige gået i luften, og vi vil derfor gerne spørge hvad i synes om vores side, altså hvad i godt kan lide, og især hvad vi kunne gøre anderledes?

Vores side: UG-design

På forhånd tak

Hilsen
Uffe Lauge Christensen
Ug-design.dk



22 svar postet i denne tråd vises herunder
17 indlæg har modtaget i alt 32 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
En ting jeg bemærkede er at menuen flytter sig når man trykker på "Kontakt" :) Og så ville jeg personligt selv vælge et andet billede end det i har med sommerfuglen - Det står ikke helt skarpt, hvilket jeg synes ser "uprofessionelt" ud :)



Som webdesigner, skal ens eget design se rigtigt godt ud, for ellers tiltrækker man ikke nogle kunder. Det er her i nok skal arbejde lidt mere med at få det generelle design op og køre i den stil i synes fungerer så det ser lidt professionelt ud.

Logo
Personligt synes jeg det er lidt kedeligt, og forventer mere liv, farver, grafisk flair der imponerer mig hvor jeg ikke tænker det logo kunne jeg selv have lavet, og hvorfor skal jeg så ansætte dem til at lave det jeg selv kunne lave?

Menu
For mig er der her designforvirring, for jeres logo er stilrent i moderne stil, men teksten på menu-punkterne passer ikke sammen fordi menupunkterne er mere gotisk stilmæssigt og ikke så stilrene lige linier.
Desuden kan man markere et menupunkt (der kommer rød streg under), men man kan ikke vælge menupunktet? Igen virker ikke professionelt som om der er styr på det.

Banner
Hvorfor er det at der her ikke sker noget automatisk for at imponere den besøgende? Den skal da slide selv og ikke når jeg selv vil imponeres.
I skriver også i fungerer på mobil, så der ville jeg sørge for at fremvise referencer eller noget lavet som fungerer til mobil.

Enestående priser
Man kan klikke på læs mere, og kommer til en side med noget indhold, men kan ikke finde ud af hvordan jeg kan komme til den i menu'en uden at trykke det ene sted. Er det meningen det skal være gemt væk og kun kunne findes derfra, og ikke fra en oversigt et sted?

Unik hjemmeside
Denne sender dig til samme side som før, men uden et link til et sted på siden. Forvirrer mig som besøgende.
Derudover skriver i "I modsætning til andre opbygger vi vores hjemmesider fra bunden hvilket giver os mere kreativ frihed til at imødekomme dine behov.". Så dem der benytter et CMS eller IDE til hjælp gør det ikke lige så godt som jer? Personligt synes jeg deres sider sælger bedre for mig, så dette virker ikke på mig. Som forbruger ville jeg blot tænke at i bliver dyrere og langsommere fordi alt skal laves i hånden.

Innovativt webdesign
Jeg kommer til en side der hedder "om_os.php", men kan ikke se hvordan det viser innovativt webdesign, eller forstå hvorfor jeg ender der.
Hvis dette skal fungere, ville jeg lave en bedre opstilling af beskrivelserne af jer med

Gustav Idun Sloth
Grafisk nørd - 16 år
Jeg hedder Gustav og er 16 år gammel. Jeg bor i Hjørring og studerer på byens gymnasium. Lige siden jeg var helt lille har jeg altid beskæftiget mig med grafik og webdesign. Som 9-årig udgav jeg min personlige hjemmeside, gustavidunsloth.dk, og har senere arbejdet på mange andre projekter, heriblandt spilportalen freewaregames.dk.

Og måske en lidt mere spændende tekst til at beskrive jer, mere kort om hvad i brænder for omkring webudvikling. Og freewaregames.dk, bør vel være et link?

Referencer
To referencer som ikke just imponerer. Fx Gustavs private side linker ikke til den, men til "#", selvom der er en url du kan ramme, og når man så selv går dertil så er nederste del lavet som et billede?

Responsivt design
Der står ikke noget om hvor i har lært det fra, hvad i har prøvet af, hvilke teorier i kender eller frameworks i bruger til det?
Specielt taget i betragtning af jeres alder, er der behov for "beviser" i form at stærke fede referencer, eller underbygning i at i har læst på lektien med teorier, læring og hvad i ellers gør for at det bliver responsivt.

Har i testet hvordan jeres side ser ud på en mobil eller tablet? Både android, windows phone, apple?

Forløbet fra start til slut
I skriver:
"Det eneste du reelt set skal gøre er at give os nok materiale til at udfylde siden med indhold. Her kan vi også tilbyde vejledning for at dit indhold skal fremstå så professionelt som muligt."
Hvis i ikke kan få jeres eget indhold til at se professionelt ud, hvordan skal i så gøre det for andre?

Gode råd
Al begyndelse er svær, har selv stået som jer, blot uden tanken om at lave noget for nogen for syntes ikke jeg kunne tage penge for det for mente ikke det var godt nok.
Hvis jeg var jer, ville jeg arbejde på at lave nogle koncepter og koncept-sider til at lege/lære og bruge som referencer. Fx en side omkring et spil, til en sandwich-bar, en kandidat til folketinget, en for marsvinfodder.
Det giver jer indsigt i mange forskellige aspekter der skal tænkes på, i lærer en masse, og får flere referencer som forhåbentligt kan bruges til noget.

Kig rundt på andre som laver det i gerne vil, se på siderne de har lavet - se fonte, effekter, farver og farvekombinationer, opstilling af elementer, linier og simplistisk design. Se på hvilke farver bruges der sammen, hvilke fonte, opstilling med ting over og under hinanden, hvordan laves der effekter, placering i menu'er og menu struktur, effekter med billeder og hvad gør siderne fede? Enten simple eller vilde, farver eller få farvetoner?
Se hvad der virker og undersøg det, forstå det, brug det selv i nogle testprojekter som i kan bruge som reference, og lad os så se hvordan i udvikler jer.

Overvej om i ikke skal lave jeres side om med noget andet mere spændende design, eventuelt tage dele fra andre fede sider og få inspiration og lære lidt der.



Hej...

Jeg kan ikke helt forstå alt den kritik i har fået....
Hvis man på Google søger på "web design" og kigger på de professional web designeres hjemmesider, så er jeres hjemmeside bedre end de fleste.

Ja der er nogle fejl på jeres side, men det er der også på de fleste andre "web designeres" hjemmesider.



I forhold til det med at menuen ikke virker, så oplever jeg det ikke i min browser, men på iPhone skal jeg trykke to gange på et menupunkt for at komme til det. I første omgang kommer den røde streg bare, og så bagefter kommer man til siden.



Hej

Jeg synes helt klart at i skulle kigge her:

http://themeforest.net/category/site-templates

Det kunne være at i bare skulle kig på at lave CMS system til kunder,



Hej

Jeg synes helt klart at i skulle kigge her:

http://themeforest.net/category/site-templates

Det kunne være at i bare skulle kig på at lave CMS system til kunder,



Hvis de er designere, så syntes jeg det er direkte dumt at lave deres site baseret på et købe theme.





Hjemmesiden i sig selv er skam fint nok, men der mangler lige det ekstra for at løfte den til den næste niveau. Hvis jeg ikke tager helt fejl så er ingen af jer grafikere, dette er jeres svaghed. Hjemmesiden er lidt plan og kedelig at se på.

At i opbygger hjemmesiderne fra bunden er fint, men hvad med cms? utrolig mange kunder ønsker at kunne rette i hjemmesiden, har kunnen til at lave en cms system til dem?

Under "Om os" giver en ikke særlig informativ information om jer selv, i kunne lige så godt skrive at i kan godt lide is og pølser. Skriv hvad jeres kompetencer er og hvad i kan tilbyde kunderne med jeres erfaring og viden.



Tusind tak for alle svar. Vi har i fællesskab kigget lidt på tingene og har rettet en masse af de småfejl, som er blevet nævnt herinde.

Siden burde nu være valid efter wc3-standarderne med undtagelse af linket til Google Fonts, som vi ikke vil pille ved.

Mange af jer nævnte fejl vedrørende grammatik og stavning. Vi har kigget siden igennem og fandt udover smutteren med 'professionel' også et par andre stavefejl. Ellers så alting dog ganske solidt ud i vores øjne når det handlede om det sproglige. Det ville være en stor hjælp hvis i ville pointere de grammatiske og formuleringsrelaterede fejl i snakker om for os.

Vi har fjernet javascript fra <head>-sektionen og fjernet de værste udviklingskommentarer. Indtil videre har vi valgt at beholde den smule inline javascript, der var på vores side. Rent arkitekturmæssigt er det måske ikke det mest hensigtsmæssige, men eftersom hjemmesiden er ganske lille og det meste af funktionaliteten i forvejen står skrevet i et andet script, som vi ønsker at isolere til genbrug, har vi altså valgt at beholde det indtil videre.

Når tiden kommer vil vi kigge på minify og combine, men eftersom vores side er ganske letvægtig tror vi ikke det bliver noget problem foreløbigt. Du må dog gerne modbevise os i dette, da vi langt fra er eksperter hvad angår hastighedsoptimering.

Man kan nu klikke på vores logo, hvilket vil bringe brugeren tilbage til startsiden.

Vi har besluttet at redesigne sidens layout, for at skabe et mere tidssvarende indtryk. Vores målgruppe er dog primært ældre mennesker, så lige nu burde dette ikke udgøre det største problem.

Igen, mange tak for al feedback - det sætter vi stor pris på. Vi håber at i vender tilbage med svar på de spørgsmål vi har stillet.

Venlig hilsen
Gustav Idun Sloth
ug-design.dk



Hvor mange private mennesker på 50+ har brug for en hjemmeside er det første jeg vil spørge mig selv om?
Dernæst hvor mange private vil have brug for en hjemmeside?

Som jeg skrev tidligere så tror jeg i har et potentiale, lige nu sigter i blot efter noget der hurtigt dør ud.
Medmindre den person i henvender jer til er en eller anden kunstnerisk person, der gerne skulle have et billede udad til, så har jeg svært ved at se hvem i påtænker at gribe fat i.

De fleste ældre vil bruge en email, de færreste vil betale penge for den, så hvorfor have et webhotel eller blot kun et mailhotel hvor de skal betale for det?

Har i evt i jeres design haft med i overvejelserne at nogle af dem fra jeres målgruppe kan have svært ved at læse på en skærm, eller at se?


Vi vil ikke indskrænke os til udelukkende at omfatte privatpersoner. Der er mange små virksomheder og foreninger i vores lokale omegn, der helt bestemt mangler en hjemmeside - men som er tilbageholdende hvad angår det digitale, højst sandsynligt pga. indehavernes alder, eller simpelthen fordi de ikke er vant til at bruge computere.

Du har ret med hensyn til læsevanskeligheder på en skærm. Det havde vi overhovedet ikke tænkt over. Dog bruger vi en skriftstørrelse, der er en anelse større end de fleste andre hjemmesider.

Men ja, planen er at redesigne siden så den får et mere tidssvarende look, mens vi stadig bibeholder simpliciteten. Dette vil forhåbentligt også øge bredden af vores målgruppe.

Tusind tak for dit svar.






Hej igen, mange tak for jeres feedback.

Michael Larsen:

Ja, det er nok spørgsmål vi kommer til at stille os selv hele livet uanset hvad vi arbejder med. Forhåbentligt vil et nyt design gøre det mere klart for kunden, hvorfor de burde vælge os.

Michael Boye Olsen:

Der er lidt mystisk, men vi kigger på det. Med hensyn til sommerfuglen kan jeg godt se hvad du mener - vi er trods alt ikke de bedste fotografer. Det er nok en af de ting vi vil forsøge at rette op på, når vi skal lave vores redesign af siden.

Csharper:

Meget dybdegående kritik - mange tak for det!

Logo:
Vores målgruppe ville nok ikke selv kunne have lavet det, men jer ser hvad du mener. Dog vil jeg mene, at det er forholdsvist normalt at have et logo bestående af tekst. Det bliver nok ikke vores højeste prioritet, men når lejligheden viser sig, skal vi nok få kigget på det.

Menu:
Jeg følger dig angående designforvirringen på menuen. Hvis vi finder en anden skrifttype til menuen, tror jeg at det vil skabe et bedre helhedsbillede.
Men hensyn til at man ikke kan vælge menupunkterne, er jeg ikke sikker på, at jeg forstår hvad du mener. Vi kan lave en lettere rød streg under det valgte menufelt, hvis det er det du mener.

Banner:
Der har du helt ret. Vores dias burde slide selv - det skal ordnes.
Vores eneste projekt med responsivt design er vores egen side (noget som der selvfølgelig arbejdes på). Desuden mangler startsiden stadig en smule fine-tuning hvad angår mindre størrelser - det er igen noget vi arbejder på.

Enestående priser:
Det vi linker til kan tilgås via siden muligheder. Vi vil overveje hvordan vi kan gøre det mere tydeligt.

Unik hjemmeside:
Professionelle sider lavet i Wordpress og lign. er jo stort set også opbygget fra bunden hvad angår design. Vi hentyder mest til webdesignere som bruger webværktøjer som det fra One.com, eller som simpelthen bare udfylder templates.

Innovativt webdesign:

Du har ret. Vi kigger på det.

Responsivt design:
Vi arbejder på det.

Forløbet fra start til slut:
Sådan som det er formuleret hentyder indhold her mest til tekst og evt. billeder (her kender vi en fotograf som kan hjælpe lidt). Det er selvfølgelig fair hvis du ikke synes vores tekster fremstår professionelle, men vi synes personligt at de er ret solide. Flere har nu nævnt grammatiske fejl, men vi kan altså ikke finde dem; vi ville derfor sætte stor pris på det hvis i kunne udpege nogle.

Gode råd:
Her har vi nok haft en lidt anden opfattelse end dig, da du stod i vores situation. Vi mener at man bør besejre nogle drager her i livet, og at dette kun kan gøres ved at overskride sine egne forestillinger og grænser.

Mht. referenceopbygning så er vi i fuld gang. Her er noget af det vi arbejder på. Vær dog opmærksom på at det langt fra er færdigt, og at det derfor er spækket med fejl. Det burde dog give en generel ide om hvad vi egentligt foretager os.

http://ug-design.dk/dragelogen_test/

http://gustavidunsloth.dk/gustavidunsloth_test/


Som jeg nævnte tidligere har vi besluttet at redesigne siden, så den får et mere tidssvarende look. Vi er store fans af en designfilosofi kaldet flat-design, som er meget moderne for tiden - her har vi researchet en del og kigget på en masse eksempler så vores fremtidige design kan blive så fedt som muligt.

Det endte med at blive en længere mur af tekst. I skal igen have tonsvis af tak for jeres hjælpsomhed.





<< < 123 > >>
t