Ubuntu

Tags:    linux

Hej alle

Jeg har i et stykke tid gået og overvejet hvorvidt jeg skulle downloade ubuntu. Jeg har dog besluttet først at konferere det med nogle der har lidt erfaring.
Hvad er fordele og ulemper, hvad skal man være forberedt på, hvad computeren behøver osv.

Hilsen
Jakob S-L



Nu er Ubuntu ikke den eneste brugervenlige Linux-distribution derude. Jeg vil anbefale dig at læse denne guide: http://godtigang.linuxin.dk der handler om hvorfor, hvad og hvordan.



Det vigtige at vide om ubuntu er at det bygger på gnome-miljø, hvilket gør at ubuntu ser sådan her ud: http://www.dailyflashid.org/gallery/ubuntu.jpg

Det er smag og behag om det er godt eller dårligt. Et godt alternativet skal du vært fald bare kende og det er KDE som findes til mange andre distributioner (eks. openSUSE).

Ubuntu er efter min mening et rigtig godt valg til begyndere. Den har et driveropdateringsprogram som gør at den selv finder drivere og installerer - ganske unikt.
Og så er der i øvrigt virkelig gang i udviklingen at systemet hos udviklerne, så der vil med sikkerhed komme mange opdateringer til ubuntu i fremtiden.
Men udover det er der ikke så meget at sige om den.

Det skal dog lige siges at ubuntu ikke har haft meget vægt på at være meget brugervenlig. Gnome er jo kendt på at være meget overskuelig. Mens KDE jo bygger meget på brugervenlighed. Det passer hvis du spørger mig :)



Indlæg senest redigeret d. 28.10.2007 15:57 af Bruger #5097
Jeg må indrømme jeg nu er lidt forvirret.

Altså Ubuntu bygger på en Linuxkerne, og ligeså alle de ca. 100 andre styresystemer. Der er forskel på alle disse mht. brugervenlighed, funktioner, opbygning, layout osv., så man skal vælge hvilken en man bedst kan lide.

I så fald at man vælger forkert, hvad så? kan man så hurtigt få et nyt uden at formatere hardisken og installere Linux på ny, eller skal man begynde helt forfra?

Mht. valg af styresystem er jeg meget åben for tilbud.

Mange venlige hilsner
Jakob S-L

Edit: Og alle de styresystemer og programmer man kan få er lavet af tilfældige linux brugere, der går ind for open source, og ikke Linux



Indlæg senest redigeret d. 28.10.2007 16:19 af Bruger #11748
Prøv dig frem. Download en Debian, en Ubuntu, en Kubuntu og en openSUSE, og se hvad der er bedst.
Jeg er gået fra en openSUSE til en Gentoo til en Debian og lige nu er jeg ved at afprøve en Ubuntu og Kubuntu (dog på en test computer) da min favorit er Debian.



Prøv dig frem. Download en Debian, en Ubuntu, en Kubuntu og en openSUSE, og se hvad der er bedst.
Jeg er gået fra en openSUSE til en Gentoo til en Debian og lige nu er jeg ved at afprøve en Ubuntu og Kubuntu (dog på en test computer) da min favorit er Debian.


Jeg må gå ud fra at det så ikke tager meget tid og resurcer at skifte?



Prøv dig frem. Download en Debian, en Ubuntu, en Kubuntu og en openSUSE, og se hvad der er bedst.
Jeg er gået fra en openSUSE til en Gentoo til en Debian og lige nu er jeg ved at afprøve en Ubuntu og Kubuntu (dog på en test computer) da min favorit er Debian.


Jeg må gå ud fra at det så ikke tager meget tid og resurcer at skifte?


Det kommer meget an på hvad du skifter fra og til. Forskellige distributioner har forskellige mål, og tager dermed forskellig tid og ressourcer at installere / fjerne.

en openSUSE er oftest tungere og større end Ubuntu, og derfor må der iberegnes en smule mere tid til installationen af den, end af Ubuntu, og så fremdeles. Men altialt er der ikke tale om alverden - samtlige de linuxdistributioner der er nævnt her, kræver mindre installationstid og færre systemressourcer, end Vista gør.



Det tager forholdsvis kort tid for mig at sætte et debian system op. Det Kubuntu system jeg er ved at installere nu, tager lidt længere tid.
Men som Per Sikker Hansen siger, så er forskellen altså ikke alverden.



Angående computeren, er der nogle specielle krav, og hvor kan man i så fald finde dem?



Altså jeg har en Debian, med KDE kørende på en IBM r40 med 256 ram og en 1.3 P3 M processor.
Linux kræver ikke alverden.



Jeg vil gerne sige tusind tak til jer alle. Så snart jeg har fået gemt de vigtigste filer fra min computer på min eksterne hardisk, vil jeg prøve at downloade ubuntu, OpenSUSE eller Debian.

Jeg er stadig MEGET åben overfor andre forslag, samt nyttig viden omkring emnet.

Mange taknemlige hilsner
Jakob S-L



t