Ubuntu

Tags:    linux

Hej alle

Jeg har i et stykke tid gået og overvejet hvorvidt jeg skulle downloade ubuntu. Jeg har dog besluttet først at konferere det med nogle der har lidt erfaring.
Hvad er fordele og ulemper, hvad skal man være forberedt på, hvad computeren behøver osv.

Hilsen
Jakob S-L



Grafisk.

Den viser heller ikke noget loading, som den gjorde med live-cd'en, så måske er det loading-skærmen der er gået sort. Dog synes jeg den står længere tid end den burde hvis det var en alm. loading, men det normalt at det tager et stykke tid at starte op med Ubuntu?



ubuntu er ganske givet lidt langsom til opstart. Det er fordi den ikke ved præcis hvad du har i din computer, og derfor prøver sig frem til den har aktiveret det rigtige. Dette er godt for begynderen, fordi denne ikke skal tage sig af at konfigurere den slags detaljer, og kan koncentrere sig om at bruge computeren og lære Linux at kende. Det er skidt for den lidt mere øvede, fordi han/hun gerne bare vil komme igang, og fortælle Linux hvad man har.

At boot-skærmen er gået i sort lyder sært. Prøv eventuelt at stille spørgsmålet på ubuntuforums.org - internationalt ubuntu forum, eller på linuxin.dk - dansk linuxforum for folk der godt kan tage lidt hårde ord, eller lifal.dk - dansk linuxforum for folk der gerne vil have medmenneskelige kommentarer. (hvis de to sidste ikke umiddelbart giver mening, så skyldes det at der på linuxin.dk ofte er flamewars brugerne imellem, mens de er sjældne på lifal.dk)



OK, men den bliver ikke mere langsom når man får mere på computeren vel?

Jeg har også et andet spørgsmål: Kan programmer der kan køre på ubuntu også køre på alle andre linux distroer?

Jeg står også og mangler en C++ compiler(brugte Dev-cpp før) og et ftp-program. Så hvis du skulle kende nogle gode ville jeg gerne vide hvor man kunne få dem.

PS. Jeg har spurgt denne tråd fire sider lang, og jeg vil gerne takke især dig, Per, for din tålmodighed.



CodeBlocks skulle vist også køre på Linux. G++ er vist også rimelig brugt. Det kommer jo egentlig an på om du også skal have IDE.



Indlæg senest redigeret d. 31.10.2007 17:36 af Bruger #10667
Mange tak, Niklas, men man skal desværre være registreret med codeblocks. Jeg ville være mere interesseret i Dev. Ellers tak:)



Mange tak, Niklas, men man skal desværre være registreret med codeblocks. Jeg ville være mere interesseret i Dev. Ellers tak:)


Jeg tror ikke Dev-C++ er understøttet i Linux som sådan, men du kan tjekke her, hvor godt den er understøttet i programmet Wine: http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=2747

Wine er et program der oversætter windows api til Linux api. Det betyder at visse spil, og visse programmer, kan køres i Linux selvom de er lavet til Windows. Tjek på samme side som jeg har linket til, hvis du vil se andre Windows-programmers understøttelse.

Men ellers er der rigeligt med udviklings-programmer. Jeg personligt bruger Eclipse, men den er nok lidt bøvlet at sætte op til C++ for en begynder. Prøv eventuelt KDevelop (findes i Tilføj / Fjern )og se om det er noget for dig.

Og der er iøvrigt så lidt, jeg er glad for at kunne hjælpe. Vi skal bruge flere Linux-folk, så det er vel nærmest min pligt at svare på spørgsmål :)



Hold kæft hvor er det genialt! Jeg taler om tilføj/fjern, hvor man bare kan finde programmer, og ikke skal til at søge på Internettet. Og så er det oven i købet ratet for en:D

Jeg er nu Linux' discipel:D



Hold kæft hvor er det genialt! Jeg taler om tilføj/fjern, hvor man bare kan finde programmer, og ikke skal til at søge på Internettet. Og så er det oven i købet ratet for en:D

Jeg er nu Linux' discipel:D


Hehe, fremragende ;)

Hvis det sker, at du føler Tilføj/Fjern kan for lidt til dine behov, på et tidspunkt, findes der en mere bloated og lidt mindre intuitiv udgave under System -> Administration der hedder Synaptic.



Mht. FTP er der noget du kan anbefale der?



Jeg plejer at bruge den indbyggede FTP-klient i Nautilus (fil-manageren i GNOME).

Du ved, åbne en mappe, trykke på papiret med blyanten på i toppen, så du kan skrive en sti, og skrive ftp.blabla.blu, hvorefter du forbinder.

Men prøv da at søge i Tilføj/Fjern, og se hvad der kommer frem, og hvad der har fået bedst ratings



t