Ubuntu

Tags:    linux

Hej alle

Jeg har i et stykke tid gået og overvejet hvorvidt jeg skulle downloade ubuntu. Jeg har dog besluttet først at konferere det med nogle der har lidt erfaring.
Hvad er fordele og ulemper, hvad skal man være forberedt på, hvad computeren behøver osv.

Hilsen
Jakob S-L



Det kan skyldes at din BIOS er sat til at boote fra harddisken før CD.

Gå ind i BIOS under opstart, og vælg boot order, og få den til at boote fra CD først.

Hvis den allerede er sat til det, så har du brændt CD'en forkert. Hvordan har du gjort det?



Hvor ligger Bios?



Når du booter, så er der en skærm LIGE i starten, der tæller ram, fortæller dig en masse sludder osv.

Den siger fx at du skal trykke DEL for at enter Setup, eller noget i den stil. Tryk på DEL eller forsøg hurtigt med alle F-tasterne - en af dem burde give dig den blå BIOS. Find den der hedder Boot Order.



Jeg koere ubuntu nu, men jeg har widescreen, saa skaermoploesningen passer ikke. I oevrigt er den ikke paa dansk. hvor kan man aendre alt dette. den laeser ogsaa tastaturet anderledes, saa alle tegn ligger nogle andre steder. Vil det ogsaa vaere saadan hvis jeg installere det



Nej, for under installationen skal du vælge land og keyboard-layout mm.

Skærmopløsningen kan du endvidere fikse når du har installeret det.



Så er det fordi du ikke har instillet din bios til at boote på dit cd-rom drev.

Når du genstarter computeren så tryk på delete-knappen imens den starter (er ofte den knap), så vil du komme ind i din bios. Der vil du have mulighed for at vælge hvad den skal computer skal indlæse fra når den starter. Såkaldt "Boot". Der vælger du bare at den skal boote på dit cd-rom drev først (og harddisk som sekundær). Når du så genstarter computeren vil du formidenlig blive spurgt om du vil installerer, ellers så starter den bare med det samme!



Så er det fordi du ikke har instillet din bios til at boote på dit cd-rom drev.

Når du genstarter computeren så tryk på delete-knappen imens den starter (er ofte den knap), så vil du komme ind i din bios. Der vil du have mulighed for at vælge hvad den skal computer skal indlæse fra når den starter. Såkaldt "Boot". Der vælger du bare at den skal boote på dit cd-rom drev først (og harddisk som sekundær). Når du så genstarter computeren vil du formidenlig blive spurgt om du vil installerer, ellers så starter den bare med det samme!


Lidt for sent, vi er på side tre nu ;-)



Nu har jeg installeret det. Den skriver dansk og kender tegnene. Dog er skærmopløsningen stadig lidt skæv. Jeg har kigget på skærmopløsning men der er ingen der passer!!! er det noget der kan klares med en opdatering eller lignende?



Undskyld, det var fordi at den ikke havde aktiveret mit grafikkort endnu. Lige nu virker det så godt som var det windows:)

dog er der en ting jeg undre mig over. Når jeg skriver, bl.a. her på udvikleren kommer der nogle underlige røde prikker under teksten. Hvad er det og hvordan får man det væk?

Når Ubuntu starter op er der også bare sort skærm i et langt stykke tid hvorefter den spørger om brugernavn. Er det normalt, og er det noget man kan gøre noget ved?



Indlæg senest redigeret d. 29.10.2007 23:06 af Bruger #11748
Undskyld, det var fordi at den ikke havde aktiveret mit grafikkort endnu. Lige nu virker det så godt som var det windows:)

dog er der en ting jeg undre mig over. Når jeg skriver, bl.a. her på udvikleren kommer der nogle underlige røde prikker under teksten. Hvad er det og hvordan får man det væk?

Når Ubuntu starter op er der også bare sort skærm i et langt stykke tid hvorefter den spørger om brugernavn. Er det normalt, og er det noget man kan gøre noget ved?


hvordan spørger den om brugernavn? grafisk skærm eller sort box?

Mht. de røde prikker, så er det stavekontrol. Jeg ved faktisk ikke hvordan man slår det fra i Firefox, men jeg ved det kan lade sig gøre.



t