Ubuntu

Tags:    linux

Hej alle

Jeg har i et stykke tid gået og overvejet hvorvidt jeg skulle downloade ubuntu. Jeg har dog besluttet først at konferere det med nogle der har lidt erfaring.
Hvad er fordele og ulemper, hvad skal man være forberedt på, hvad computeren behøver osv.

Hilsen
Jakob S-L



Jacob. De fleste store distributioner tilbyder også man kan downloade en live-cd. Ville anbefale at du prøver Ubuntu, openSUSE, debian og fedora.

Alle distributioner bygger på linux-kernen ja, men der er stadig mange forskelle. Eksempel hvilken kerne version de bygger på, hvilke funktioner de har og så selvfølgelig skrivebordsmiljø. I langt de fleste tilfælde er er det nok mest en smagssag, men ofte har mange distributioner noget helt forskellige egenskaber. Som eksempel så har Ubuntu en helt unik driver netopdateringsfunktion som gør det rimelig meget lettere for nybegyndere.

Et godt tip, er dog at finde en distribution hvor der sker rigtig meget udvikling i. Flere folk der udvikler på systemet, jo flere opdateringer kommer der. Og det er oftest også de systemer der er mest avanceret. For tiden er Ubuntu og openSUSE nok de hvor der sker mest udvikling (påstår jeg). Men også Fedora, Debian med flere har også en enorm udvikling.

Personligt har jeg prøvet openSUSE 10,3 en del og er rimelig glad for det.



JEG ER MED K!!!!:D

Vil du ikke forklare det med live-cd lidt nærmere?

I øvrigt kommer jeg også til spekulere over hvor lang tid et download tager, og om den automatisk formaterer harddisken og sletter Windows, eller om man skal gøre det manuelt?



Indlæg senest redigeret d. 28.10.2007 20:40 af Bruger #11748
Under install vil den komme og spørge dig (i hvert fald i Ubuntu) om hvordan det skal installeres. Den spørge om den skal resize din windows partition og så bruge det der er tilbage, eller om den skal bruge hele disken eller om du vil gøre det selv.

BTW.
Jeg har selv kørt en del med Ubuntu og har altid været glad for det. Dog kan jeg ikke selv lide 7.10 så jeg kører stadig 7.04 og er ved at teste Debian som jeg også kan lide.

Til nybegyndere som er vant til Windows, vil jeg anbefale (open)SUSE. Du finder stort set ikke mere brugervenligere Linux. Dernæst kommer Ubuntu. Nu har jeg ikke prøvet installeren i 7.10, men jeg vil påstå at 7.04 er meget nemmere at installere end et Windows system.



JEG ER MED K!!!!:D

Vil du ikke forklare det med live-cd lidt nærmere?

I øvrigt kommer jeg også til spekulere over hvor lang tid et download tager, og om den automatisk formaterer harddisken og sletter Windows, eller om man skal gøre det manuelt?


En LiveCD er en CD med Linux på, som kan køre direkte fra drevet. Dvs. du booter fra CD'en, og har et komplet Linux-system, uden at installere noget som helst. Dette er godt fordi du kan teste systemet inden du installerer, og fordi du kan bruge din computer mens du gør det.



Hvor får man sådan en live-cd? og er det nødvendigt?



Henter du en Ubuntu cd, så booter den i en live udgave hvor der så er en genvej på skrivebordet, ved at trykke på denne genvej, installere du så Ubuntu på din computer.



Med Ubuntu skal du have fat i en alternate CD for at undgå live-cd'en. Det er altså ikke nødvendigt. Men hvorfor aktivt undgå det?

Og hvor du får en livecd, er det samme som at spørge hvor du får Linux. Svaret er: utroligt mange steder fra, alt efter hvilken Linux du vil have fat i.



Nu har jeg downloadet Ubuntu, og den er lagt over på hvad jeg regner med er en live-cd. Men når jeg kører cd kommer der ikke nogen demo af ubuntu. Den spørger ikke engang om jeg vil installere det. Det eneste man kan er at få nogle mozilla-programmer, og læse lidt om ubuntu. Hvad sker der?!



Nu har jeg downloadet Ubuntu, og den er lagt over på hvad jeg regner med er en live-cd. Men når jeg kører cd kommer der ikke nogen demo af ubuntu. Den spørger ikke engang om jeg vil installere det. Det eneste man kan er at få nogle mozilla-programmer, og læse lidt om ubuntu. Hvad sker der?!


Der sker det, at du ikke har bootet fra cd'en.
Du skal sætte den i drevet, og genstarte computeren.



det har jeg prøvet. Der skete ikke noget, den åbnede bare windows normalt...



t