Internet Explorer 8 består tidlig standardtest

Tags:    it-nyheder

Microsoft forventer at frigive en betaversion af den kommende webbrowser inden sommer.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=1843



Den pludselig enorme store aktivitet inde for Microsofts udvikling af IE, ser jeg selv personlig som et tydeligt tegn på at de erkender at firefox faktisk har skabt sig en solid markedsandel som endda konstant er stigende. Huske selv tidligere at have læst at gamle Bill ikke så Firefox som nogen trussel. Men det er længe siden, han kan selvfølgelig have nået at have sagt meget siden...



Nu skal vi så også have med, at Bill snart ikke har noget at skulle have sagt (officielt, that is) i Microsoft længere.



Okay, der må jeg erkende at jeg har taget fejl - han har stadig masser at skulle have sagt, men neddrosler selve sin egen arbejdsindsats.



Tilbage på sporet.
Af en eller anden grund har denne nyhed fået en masse opmærksomhed og så er man jo nød til at kommentere, hvilket jeg så vil gøre.

Jeg har endnu ikke prøvet e7, grunden til dette er irrelevant, men det er mit indtryk af det er et kæpe skridt i den rigtige retning og det er da godt, men hvorfor overholdte de ikke bare standarderne i første omgang? Nu kommer der så en e8... For mig er det et udtryk for at der var noget der ikke var fikset ie7'eren.
Jeg mener ikke at man skal sende noget på markedet før det virker som det skal, ej heller mener jeg at man skal sende noget på markedet der ikke er brug for, altså sende nye versioner afsted bare fordi at folk er vant til at se en udvikling.

Software udvikling er som udgangspunk meget enkelt.
Man udvikler et produkt hvorefter man alpha/beta tester det, så sender man en RC ud, og hvis alt går godt sender man det på gaden. Hvis der derefter sker nogle ændringer i verden der har relevans til den pågældene software, sender man naturligvis en ny opdateret OG testet version på gaden.

Microsoft har en tendens til at sende et produkt på gaden efterfulgt af en stadig strøm af servicepacks og sikkerhedsopdateringer.

Hvorimod et operativsystem som debian fx. bliver gennem testet til man er ved og brække sig, men til gengæld virker det og så er det gratis.

Det er to vidt forskellige verdener vi taler om og jeg er ikke i tvivl om hvilket jeg hører til.

Microsoft? NEVER! LINUX FOREVER!



Wow Felix, jeg tror selv at hårde Microsoft hadere vil kunne finde mindre skarpe observationer i dit indlæg, hvis jeg må være så ærlig. For det første, så ved enhver dygtig software udvikler at et program pr. definition aldrig er færdigt, og da slet ikke et program med så stor en brugerskare som IE. Hvis IE 7 skulle være den endelige version, så skulle de sgu nok have brugt et par år mere, for at nå omkring alle folks ønsker. Firefox udkommer da mig bekendt også i en lind strøm af nye versioner? Det samme gælder da i øvrigt diverse Linux distributioner. Microsoft lapper deres fejl og huller ligesom Linux distributørerne gør, de distribuerer blot ændringerne lidt forskelligt. Husk nu på at der er forskel på hvilken slags software man udgiver. Din forenkling af udviklingsprocessen fungerer muligvis for simple programmer, men for så komplekse stykker software som et operativsystem, ja så er verden altså ikke så simpel endda, og da slet ikke hvis man også har økonomiske aspekter at tænke på. Det burde imo stå klart for enhver.

Mvh.

Kasper (TSW)



jeg er for træt til at uddybe, men jeg er enig med Kasper.



He he. Føler det samme som Per. Er enig. Efter min mening er det en af de store fordele for programmer som normalt ikke sælges i forretningerne at de har mulighed for oftere at udsende større og mere konstruktive opdateringer.

Ofte bruger jeg dette som et for-argument for en at opensource-bevægegelsens fordele i forhold til Windows, men vedrørende IE, så har de vel de samme fordele som opensource programmerne.

Men syntes da bare det er rimelig interessant at folk måtte benytte IE6 i flere år før IE7 kom ud - hvis jeg husker rigtigt. Først nu syntes jeg rigtig at se aktivitet inden for browseren. Det må være noget med at FF formentlig inden for kort tid vil have en markedsandel på 40%



Et stykke software er naturligvis aldrig færdig dat der sker en stadig udvikling, men det betyder ikke at man ikke kan gøre tingende ordenligt. Især inden for OSdev er det svært at holde tingende up to date.
Jag forenkler ganske rigtigt tingene meget, det er en måde at få buskabet gennem på, men derfor mener jeg stadig at det holder. Man sælger heller ikke en cykel uden luft i dækkene.
Og ja, der vil altid være fejl og hulder, især i større projekter, det vigtige er at der fungerer uden større problemer og at de fejl og mangler der bliver rapporteret bliver taget hånd om hurtigst muligt.

"Hvis IE 7 skulle være den endelige version, så skulle de sgu nok have brugt et par år mere, for at nå omkring alle folks ønsker"
Et par år mere? Hvis nogen har recourserne til at gøre tinge ordenligt men samtidig relativt hurtigt må det da være microsoft.
Og hvad folks ønsker angår, så har microsoft nok været for dårlige til at undersøge hvad der egentlig kræves.

Jeg kan huske da vista blev udgivet: "endelig kan jeg bruge min 64 bit procesor til noget!"
Jeg fandt ud af 2 ting.
1. vista er nok det værste omgang <BLEEP!> jeg nogensinde har været ude for. Microsoft har tænkt: "nå, nu er xp vist ved at blive lige lovlig aldrende, ved bliver nød til at sende noget nyt på gaden" I stedet for at arbejde videre på et ellers udemærket operativsystem.
2. Vista har ikke engang ægte 64 bit support!

Den slags kan virkelig pisse mig af.

En sidenote med hensyn til linux er at jeg kun refererede til debian. Der er efter min mening adskellige linux dist. der ikke gør tingene spor bedre en microsoft.

Med hensyn til de økonomiske aspekter burde det altså ikke være et problem for for et firma med en så stor brugerandel som microsoft.
Når der er folk der kan udvikle et helt operativsystem GRATIS! hvad kan microsoft så ikke gøre?

Det eneste problem jeg ser med min forenkling af tingene er begrebet tid og da den nok ikke går i stå foreløbigt, er det nok noget vi må lære at leve med.



Mathias en diskussion er to mennesker der har hver sin mening så lige meget hvad skal en have ret :)



Til den kære Felix:
1: Der er massere af alpha/betatestere hos MS, både ansatte og frivilige, som gør hvad de kan og de finder massere af fejl. MS laver en prioriteret liste over hvilke fejl der skal rettes nu og hvilke der skal rettes på sigt, ligesom ALLE andre software producenter.
Hvordan er det nu lige det er med alt anden software? Firefox meddelte i sidste måned at de smækker FF 3.0 ud med 8 ud af 10 fejl i softwaren! Det kan da umuligt være "færdig software" så og så må de jo være ligeså onde som Microsoft?

Jeg kan huske da vista blev udgivet: "endelig kan jeg bruge min 64 bit procesor til noget!"

Hørt om XP x64? Det kører glimrende på min x64 Core2Quad og har gjort det lige siden jeg skiftede over til x64 for 1 års tid siden.

Hvor er det lige at Vista lacker x64 support?



t