Googles styresystem kommer om en uge

Tags:    it-nyheder

Ifølge en it-nyhedstjeneste vil Google frigive første version af Google OS inden for en uge. Tidspunktet kan være valgt for at tage opmærksomheden fra Microsofts udviklerkonference.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3773&cst=4



Det ville være fedt hvis styresystemet bare var google chrome i en operativsystem-udgave. Så var der nok nogen der ville få en lang næse :P
Ja :D

Jeg tror faktisk at det er i Ghrome designet.




Notebook aka bærbar? Min er en stationær, det virker da nok :D

Nej! En notebook og en bærbar er ikke det samme. Et styresystem skal indeholde drivere til alt muligt forskelligt hardware, og da der nok ikke er nogen hardware producenter der har lavet drivere til Google OS bliver Google nød til selv at lave dem. Og som artiklen siger har de i starten valgt at fokusere på drivere til notebooks, så det kan være at din skærm ikke virker med Google OS, eller at dit tastatur ikke virker, eller din mus, eller dine højtalere, eller USB-indgangene, eller dit grafikkort, eller dit netværkskort, eller noget helt andet..

Det ville være fedt hvis styresystemet bare var google chrome i en operativsystem-udgave. Så var der nok nogen der ville få en lang næse :P

Det ville egentlig ikke undre mig :D. Google har jo også selv sagt at browseren er fremtidens styresystem ;)



Indlæg senest redigeret d. 15.11.2009 10:31 af Bruger #10113
De har en 3D engine, office pakken og internet - alt samlet i en browser.

Er der behov for mere?


Notebooks er det man typisk kalder for bærbar, netbooks er de små sataner, hvor:
Et bud er, at Google i første omgang vil gå efter en lancering til netbooks, hvor markedet er overskuelig




Indlæg senest redigeret d. 15.11.2009 11:52 af Bruger #10216
jeg tror I bliver skuffede. Google OS er i første omgang ikke tiltænkt almindelige computere, det er først og fremmest et netbook OS. At stille en hel maskine til side til Google OS virker lidt som at stille et helt køleskab til side til mælk.


Haha.. Right on!!! :D




Notebook aka bærbar? Min er en stationær, det virker da nok :D

Nej! En notebook og en bærbar er ikke det samme. Et styresystem skal indeholde drivere til alt muligt forskelligt hardware, og da der nok ikke er nogen hardware producenter der har lavet drivere til Google OS bliver Google nød til selv at lave dem. Og som artiklen siger har de i starten valgt at fokusere på drivere til notebooks, så det kan være at din skærm ikke virker med Google OS, eller at dit tastatur ikke virker, eller din mus, eller dine højtalere, eller USB-indgangene, eller dit grafikkort, eller dit netværkskort, eller noget helt andet..

Det ville være fedt hvis styresystemet bare var google chrome i en operativsystem-udgave. Så var der nok nogen der ville få en lang næse :P

Det ville egentlig ikke undre mig :D. Google har jo også selv sagt at browseren er fremtidens styresystem ;)

For det første, så snakker artiklen ikke om notebooks, men om netbooks.

For det andet er en notebook slang for "store" bærbare - hvor de lidt mindre, men dog ikke helt nede på netbook-størrelse - kaldes laptops. Idag er de to termer dog mere eller mindre ens - en notebook og en laptop er begge noget man bruger i flæng om almindelige bærbare computere.

Derudover er det meget usandsynligt at ting som skærm og tastatur ikke virker selvom OS'ets driver-mængde er begrænset. Selv noget så stenet og driverløst som GNU HURD eller ReactOS har support for stortset alle skærme og tastature. Det er først når vi kommer ud i noget Logitech Wireless Tastatur Shit Med 700 Multimedieknapper, at der kan være visse features der ikke er understøttet.

Det man skal regne med ikke virker er trådløse netkort, diverse grafikkort, eventuelt lydkort mv. Og så naturligvis en lang række programmer man gerne vil have funktionaliteten fra, men som bare ikke er i OS'et,fordi det er tiltænkt netbrug. Fx tror jeg det pt er ret småt med AJAX-baserede videoredigeringsprogrammer, og udover Quake Live tror jeg ikke gamingbehovet bliver særligt godt opfyldt af Google OS heller ;) Google OS bliver helt sikkert godt til det, som det er meningen det skal være godt til... Men pas nu på I ikke forventer et All Purpose Full Blown OS, som det lidt virker som om nogen af jer gør.



Indlæg senest redigeret d. 15.11.2009 16:51 af Bruger #8223
Så er man glad for sin Intel Wireless, som frigiver open-source drivers. Der er stor sandsynlighed for at de bliver skrevet til OS'et.. :)



Per jeg forventer ikke ret meget, men jeg glæder mig dog alligevel til at prøve det da Google's andre applikationer og programmer er fantastiske. Jeg forventer faktisk heller ikke at der er nogen som helst stor GUI. Lidt ligesom Ubuntu Dekstop.



Det ville være fedt hvis styresystemet bare var google chrome i en operativsystem-udgave. Så var der nok nogen der ville få en lang næse :P


Tror faktisk du, Jonas(Decko), får helt ret i dette (sådan cirka). Browseren vil nok være så sindsyg meget i centrum at det nok ikke helt kan sammenlignes med de OS vi kender.
Men jeg er nu ikke tvivl om at det bliver spænende hvordan de får integreret internettet.

I øvrigt kom jeg til at undre mig over at det er underligt Google ikke har lavet sin eget instant messenger klient endnu. Det ville jeg nok forestille mig var noget vi eksempelvis vil se.



Du tænker til nærmelsesvis på:
http://www.google.com/talk/

eller på:
http://wave.google.com/help/wave/closed.html

? :)

Men ja, deres OS vil formentlig centreres meget omkring internetbrug.




I øvrigt kom jeg til at undre mig over at det er underligt Google ikke har lavet sin eget instant messenger klient endnu. Det ville jeg nok forestille mig var noget vi eksempelvis vil se.

Man kan jo bare bruge Google-talk, det er integreret i Gmail.

EDIT: Jeg var sekunder for langsom!



Indlæg senest redigeret d. 15.11.2009 21:53 af Bruger #13488
t