Googles styresystem kommer om en uge

Tags:    it-nyheder

Ifølge en it-nyhedstjeneste vil Google frigive første version af Google OS inden for en uge. Tidspunktet kan være valgt for at tage opmærksomheden fra Microsofts udviklerkonference.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3773&cst=4



Per jeg forventer ikke ret meget, men jeg glæder mig dog alligevel til at prøve det da Google's andre applikationer og programmer er fantastiske. Jeg forventer faktisk heller ikke at der er nogen som helst stor GUI. Lidt ligesom Ubuntu Dekstop.


"Lidt ligesom Ubuntu Desktop"... Som har integreret Compiz-fusion som standard. [/sarkasme-off]




Notebook aka bærbar? Min er en stationær, det virker da nok :D

Nej! En notebook og en bærbar er ikke det samme. Et styresystem skal indeholde drivere til alt muligt forskelligt hardware, og da der nok ikke er nogen hardware producenter der har lavet drivere til Google OS bliver Google nød til selv at lave dem. Og som artiklen siger har de i starten valgt at fokusere på drivere til notebooks, så det kan være at din skærm ikke virker med Google OS, eller at dit tastatur ikke virker, eller din mus, eller dine højtalere, eller USB-indgangene, eller dit grafikkort, eller dit netværkskort, eller noget helt andet..

Det ville være fedt hvis styresystemet bare var google chrome i en operativsystem-udgave. Så var der nok nogen der ville få en lang næse :P

Det ville egentlig ikke undre mig :D. Google har jo også selv sagt at browseren er fremtidens styresystem ;)

Jeg er ikke den store linux expert, så kaster lige et spørgsmål ud her.
Når G-OS sådan set bare er en ny window-manager smidt oven på en linux-kerne, vil det så have en stor betydning for drivere? I teorien vil eksisterende linux drivere så kunne benyttes?




Notebook aka bærbar? Min er en stationær, det virker da nok :D

Nej! En notebook og en bærbar er ikke det samme. Et styresystem skal indeholde drivere til alt muligt forskelligt hardware, og da der nok ikke er nogen hardware producenter der har lavet drivere til Google OS bliver Google nød til selv at lave dem. Og som artiklen siger har de i starten valgt at fokusere på drivere til notebooks, så det kan være at din skærm ikke virker med Google OS, eller at dit tastatur ikke virker, eller din mus, eller dine højtalere, eller USB-indgangene, eller dit grafikkort, eller dit netværkskort, eller noget helt andet..

Det ville være fedt hvis styresystemet bare var google chrome i en operativsystem-udgave. Så var der nok nogen der ville få en lang næse :P

Det ville egentlig ikke undre mig :D. Google har jo også selv sagt at browseren er fremtidens styresystem ;)

Jeg er ikke den store linux expert, så kaster lige et spørgsmål ud her.
Når G-OS sådan set bare er en ny window-manager smidt oven på en linux-kerne, vil det så have en stor betydning for drivere? I teorien vil eksisterende linux drivere så kunne benyttes?


Det er lidt mere avanceret end som så. Linux er ganske rigtigt kernen, men hele det omkringliggende operativsystem er noget Google selv har skrevet - ligesom med Android.

Udover det, så jo, så er det i høj grad realistisk at diverse eksisterende Linux-drivere vil kunne bruges med lidt tweaks i Google OS.



Per jeg forventer ikke ret meget, men jeg glæder mig dog alligevel til at prøve det da Google's andre applikationer og programmer er fantastiske. Jeg forventer faktisk heller ikke at der er nogen som helst stor GUI. Lidt ligesom Ubuntu Dekstop.


Haha så du siger Ubuntu ikke har noget stort GUI?

Har du overhovedet prøvet det? :D



Per jeg forventer ikke ret meget, men jeg glæder mig dog alligevel til at prøve det da Google's andre applikationer og programmer er fantastiske. Jeg forventer faktisk heller ikke at der er nogen som helst stor GUI. Lidt ligesom Ubuntu Dekstop.


Haha så du siger Ubuntu ikke har noget stort GUI?

Har du overhovedet prøvet det? :D


Haha ja jeg har da så. Og en stor del af det skal da gøres vha. af SHH/kommando.



Per jeg forventer ikke ret meget, men jeg glæder mig dog alligevel til at prøve det da Google's andre applikationer og programmer er fantastiske. Jeg forventer faktisk heller ikke at der er nogen som helst stor GUI. Lidt ligesom Ubuntu Dekstop.


Haha så du siger Ubuntu ikke har noget stort GUI?

Har du overhovedet prøvet det? :D


Haha ja jeg har da så. Og en stor del af det skal da gøres vha. af SHH/kommando.

Nej, det skal det ikke.



Per jeg forventer ikke ret meget, men jeg glæder mig dog alligevel til at prøve det da Google's andre applikationer og programmer er fantastiske. Jeg forventer faktisk heller ikke at der er nogen som helst stor GUI. Lidt ligesom Ubuntu Dekstop.


Haha så du siger Ubuntu ikke har noget stort GUI?

Har du overhovedet prøvet det? :D


Haha ja jeg har da så. Og en stor del af det skal da gøres vha. af SHH/kommando.


Nej det skal man ikke. Det er i strid mod Ubuntu udviklernes mentalitet. Meget lille del skal gøres på den måde, og det er kun hvis du vil have installeret noget mindre kendt hardware eller vil have en Alpha udgave af et eller andet obskurt program.





Google er blevet til det, man netop ikke önskede at Microsoft skulle väre - nemlig alt dominerende på internetet.




Per jeg forventer ikke ret meget, men jeg glæder mig dog alligevel til at prøve det da Google's andre applikationer og programmer er fantastiske. Jeg forventer faktisk heller ikke at der er nogen som helst stor GUI. Lidt ligesom Ubuntu Dekstop.


Haha så du siger Ubuntu ikke har noget stort GUI?

Har du overhovedet prøvet det? :D


Haha ja jeg har da så. Og en stor del af det skal da gøres vha. af SHH/kommando.


Nej det skal man ikke. Det er i strid mod Ubuntu udviklernes mentalitet. Meget lille del skal gøres på den måde, og det er kun hvis du vil have installeret noget mindre kendt hardware eller vil have en Alpha udgave af et eller andet obskurt program.


Jo det jeg bruger Ubuntu Desktop til, nu bruger jeg så server versionen, skal alt udføres vha. kommando(på Desktop!).



Indlæg senest redigeret d. 16.11.2009 18:55 af Bruger #15047
Per jeg forventer ikke ret meget, men jeg glæder mig dog alligevel til at prøve det da Google's andre applikationer og programmer er fantastiske. Jeg forventer faktisk heller ikke at der er nogen som helst stor GUI. Lidt ligesom Ubuntu Dekstop.


Haha så du siger Ubuntu ikke har noget stort GUI?

Har du overhovedet prøvet det? :D


Haha ja jeg har da så. Og en stor del af det skal da gøres vha. af SHH/kommando.


Nej det skal man ikke. Det er i strid mod Ubuntu udviklernes mentalitet. Meget lille del skal gøres på den måde, og det er kun hvis du vil have installeret noget mindre kendt hardware eller vil have en Alpha udgave af et eller andet obskurt program.


Jo det jeg bruger Ubuntu Desktop til, nu bruger jeg så server versionen, skal alt udføres vha. kommando(på Desktop!).


Der findes ikke nogen "Ubuntu Desktop Server-version". Der findes Ubuntu og der findes Ubuntu Server.

Ubuntu Server er ligesom alle andre serverdistributioner bedst på kommandolinien. Ubuntu (til desktop-brug) fungerer ganske udmærket som grafisk brugerflade. Du KAN gøre alt på kommandolinien, men du SKAL ikke.

Mange guides giver dig kommandoerne, fordi de er skrevet af folk som mslot og jeg, der er dovne og hellere vil skrive én linie som folk kan bruge, snarere end at tage 10 screenshots af hvordan man gør det i en GUI. Dette er ikke ensbetydende med at det ikke kan lade sig gøre ganske let i en GUI. Det betyder bare at vi nørder ikke gider bruge GUI.



t