Skoleelever stærkt utilfredse med Openoffice

Tags:    it-nyheder

Elevrådet på Virum Skole har klaget over, at kommunens skoler er skiftet fra Microsoft Office til det gratis Openoffice. De beskriver store konverteringsproblemer og efterlyser kurser i programmet

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3922&cst=4



Jeg husker tydeligt skiftet fra DOS til win95. Windows 95 virkede ikke.
Der er ingen der skal fortælle mig at OpenOffice ikke kan bruges til det simple skrivning som man trods alt laver i Folkeskolen.

Magnus, at sammenligne de to Office produkter med notepad er umulig. Så skal du ihvertfald beside en eller anden form for compiler som kan oversætte det du skriver til noget med overskrifter osv.

Martin Askjær Kristensen, jeg ved ikke hvad du har gjort forkert ved oprettelse af indholdsfortegnelse, men for mit vedkommende har det altid virket. Og jeg vil være så Rasmus modsat som overhovedet mulig og sige at man godt kan bruge OpenOffice til SRP/SRO.

At vælge OpenOffice kræver måske lidt tilvænning, menuerne er opbygget anderledes og GUI delen er forskellig. Ellers kan man det samme.

Måske er det bare mig der har haft gode oplevelser med Openoffice.




Jeg husker tydeligt skiftet fra DOS til win95. Windows 95 virkede ikke.
Der er ingen der skal fortælle mig at OpenOffice ikke kan bruges til det simple skrivning som man trods alt laver i Folkeskolen.

Magnus, at sammenligne de to Office produkter med notepad er umulig. Så skal du ihvertfald beside en eller anden form for compiler som kan oversætte det du skriver til noget med overskrifter osv.

Martin Askjær Kristensen, jeg ved ikke hvad du har gjort forkert ved oprettelse af indholdsfortegnelse, men for mit vedkommende har det altid virket. Og jeg vil være så Rasmus modsat som overhovedet mulig og sige at man godt kan bruge OpenOffice til SRP/SRO.

At vælge OpenOffice kræver måske lidt tilvænning, menuerne er opbygget anderledes og GUI delen er forskellig. Ellers kan man det samme.

Måske er det bare mig der har haft gode oplevelser med Openoffice.


Jeg vil så også understrege at vores skole aldrig har givet nogen former for undervisning i det, udover hvordan man fik dansk ordbog på den. Jeg synes jo selv at det minder meget om MS office selvom det ikke er det. Men jeg indrømmer også blankt, at jeg ikke brugte særlig meget tid på at løse det, da min opgave ligesom ikke gav mig det overskud ;).



Ehm syntes det argument med konverteringsproblemer er et fornuftigt argument. Man kan jo også vende det om og sige at det er for dårligt at skulle bruge Word, da det heller ikke overhovedet overholder de standarterne. Så havde man bare erstattet alle de argumenter der bruges i brevet fra OpenOffice til Office-pakken og omvendt, så vil du have en fuldstændig tilsvarende fornuftigt brev eller hvad?



Så lads os da bruge notepad og en ordbog.

Men stadig jeg vil hellere have MSO 2007 end Open Office. Vi prøvede Open Office og det virkede slet ikke ordenligt. I sær ikke deres efterligning af Excel.

Hvad virkede ikke?
Hvordan er det en efterligning? Excel er måske det første program af sin type?

Der kommer aldrig nogle konkrete problemstillinger på bordet.

Man kunne sammenligne det med, jeg udfra dine debatindlæg konkluderede, at MS Office skader det faglige niveau. Det er endda på trods af stavekontrollen.



Det er hylende morsomt at læse kommentarerne inde på Version 2, og det er lige før jeg vil give en af skribenterne ret, når han skriver at folk derinde er klar til Jihad bare Microsoft bliver nævnt.

Troels skriver her i denne tråd at skoleeleverne nok ikke er superbrugere at tekstbehandlingsprogrammer, der vil jeg gå over i den anden grøft, for jeg har set hvad de kan præstere med word og lignende.



Det er hylende morsomt at læse kommentarerne inde på Version 2, og det er lige før jeg vil give en af skribenterne ret, når han skriver at folk derinde er klar til Jihad bare Microsoft bliver nævnt.

Troels skriver her i denne tråd at skoleeleverne nok ikke er superbrugere at tekstbehandlingsprogrammer, der vil jeg gå over i den anden grøft, for jeg har set hvad de kan præstere med word og lignende.

Jep, lad os holde fast i at de superbrugere og læse de 2 "anklagepunkter" op igen :)



Så lads os da bruge notepad og en ordbog.

Men stadig jeg vil hellere have MSO 2007 end Open Office. Vi prøvede Open Office og det virkede slet ikke ordenligt. I sær ikke deres efterligning af Excel.

Hvad virkede ikke?
Hvordan er det en efterligning? Excel er måske det første program af sin type?

Der kommer aldrig nogle konkrete problemstillinger på bordet.

Man kunne sammenligne det med, jeg udfra dine debatindlæg konkluderede, at MS Office skader det faglige niveau. Det er endda på trods af stavekontrollen.


Vi skulle udføre nogle simple testninger angående nogle udregninger, men jeg kan ikke huske hvad programmet helt præcist hed. Det mindede meget om MS Excel. Det kunne slet ikke regne de stykker vi fik udleveret korrekt hvorfra MSO 2003 gjorde det korrekt. Konkluderede du lige at jeg staver dårligt?




Vi skulle udføre nogle simple testninger angående nogle udregninger, men jeg kan ikke huske hvad programmet helt præcist hed. Det mindede meget om MS Excel. Det kunne slet ikke regne de stykker vi fik udleveret korrekt hvorfra MSO 2003 gjorde det korrekt. Konkluderede du lige at jeg staver dårligt?

Hvis jeg skulle satse mine penge, på om OO regner forkert eller om I anvendte programmet forkert, så skulle jeg ikke overveje det længe.

Min konklussion er, at hvis håndværkeren er blind og har parkinsons, så betyder det intet at hans hammer koster en årsløn. Det er skam ikke værktøjet der er noget i vejen med.

Hint: Sømmet fejler heller ikke noget.




Vi skulle udføre nogle simple testninger angående nogle udregninger, men jeg kan ikke huske hvad programmet helt præcist hed. Det mindede meget om MS Excel. Det kunne slet ikke regne de stykker vi fik udleveret korrekt hvorfra MSO 2003 gjorde det korrekt. Konkluderede du lige at jeg staver dårligt?

Hvis jeg skulle satse mine penge, på om OO regner forkert eller om I anvendte programmet forkert, så skulle jeg ikke overveje det længe.

Min konklussion er, at hvis håndværkeren er blind og har parkinsons, så betyder det intet at hans hammer koster en årsløn. Det er skam ikke værktøjet der er noget i vejen med.

Hint: Sømmet fejler heller ikke noget.


Vi brugte det skam rigtigt. Det kunne ikke regne 18 + 18 * 5 rigtigt ud. :P (tror jeg nok, det er alligevel noget tid siden :P)



Jeg kan godt følge de skoleelever, som er utilfredse med OpenOffice. OpenOffice er ikke en ifølge min mening et som sådant dårligt software, men jeg indrømmer blankt at jeg bedre synes om MS Office. Det skal siges, at jeg har brugt OpenOffice, men jeg fandt bare ud af, at den åbenbart ikke var så samarbejdsvillig. Jeg kunne nemlig ikke få den til at oprette automatisk indholdsfortegnelse, og den lavede en masse rod, da jeg indsatte fodnoter, og derfor valgte jeg at "skrotte" den til fordel for MS office.

Jeg er dog ikke i tvivl om, at det nok fungerer bedre til almindelig stilskrivning, men til større projekt (SRP/SRO) kunne jeg bare ikke så den som et alternativ.

Magnus, det er sådan her du skal formulere din kritik af OpenOffice. Reelle eksempler og en vis villighed til at bedømme sagen objektivt.

Der er ikke nogen der kan bruge "MSO ER EN DEL BEDRE END OOO" til noget. Udokumenterede påstande og følelsesladede udbrud uden teknisk merit får dig ikke just til at fremstå kompetent til at udtale dig om sagen.

Er det ikke tankevækkende at den eneste reelle, brugbare kritik af OpenOffice i denne tråd drejer sig om SRP/SRO, som ikke skrives i folkeskolen, og derfor ikke burde være et problem for folkeskoleelever?

Jeg må erklære mig enig med Martin Slot; hvorfor skal de penge som jeg slider og slæber for at tjene - klokken er 02:12 og jeg sidder stadig på kontoret - gå til at overforkælede børn kan have en Office-pakke fyldt med funktionalitet de aldrig kommer til at bruge, udelukkende fordi der ikke står "Microsoft" på den gratis pakke de er blevet tilbudt? Enhver der har fulgt lidt med i debatten på Udvikleren.dk vil vide at jeg som venstreorienteret går stort ind for skattesystemet, men pengene skal bruges de steder de gør mest gavn, og det gør de ikke nødvendigvis i Microsofts pengetank.



Indlæg senest redigeret d. 08.01.2010 02:16 af Bruger #8223
t