Skoleelever stærkt utilfredse med Openoffice

Tags:    it-nyheder

Elevrådet på Virum Skole har klaget over, at kommunens skoler er skiftet fra Microsoft Office til det gratis Openoffice. De beskriver store konverteringsproblemer og efterlyser kurser i programmet

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3922&cst=4



Jeg er delvist enig med dig, Per. Men når jeg ikke sidder og arbejder klokken 2, men i stedet klokken 4, betyder det ikke noget for mig, hvad de skatte penge går til. Vi har da hele tiden været uheldige , alle vores ting er da blevet skåret ned gevaldigt. Udover det vil jeg gerne påpege, at for nyere elevere ville det nok være optimalt at få Open Office fra starten af. Da folk så ville kunne vende sig til det. Men jeg er alt inde for MSO personligt, da jeg følger det er mere stabil og har flere funktioner, som jeg HAR brug for, som Open Office IKKE har. Open Office kan da nok bruges til simpel tekst behandling. Men når man skal skrive OSO på 30sider, med billeder og andre tekst formater, bliver det meget uoverskueligt i Open Office(jeg prøvede det...), da brugervenligheden ikke er helt i toppen. Og brugergrænseoverfladen ikke den skarpeste.



Jeg vil lige starte med at sige, at jeg ikke har prøvet den nyeste OO, og derfor dømmer jeg kun på baggrund af, de versioner jeg har prøvet.

At MSO er bedre end OO er en forfærdelig påstand.
At MSO2007 er mere brugervenligt end OO er delvist rigtigt.

Det er kun 30% af eleverne på den folkeskole, jeg går på, som kan finde ud af at benytte MSO2007. Det er fordi, at vi brugte tid på at lære MSO2003. Så kom Ribbon-brugerfladen, som gjorde det nemmere for begynderne og sværere for de rutinerede, der skulle lære alt på ny, og derfor havde svært ved at slippe de gamle vaner.

Her på skolen som jeg går på, har vi derfor både MSO2003 og MSO2007.
OO-MATH ville især være svært for de rutinerede, pga. Diagrammerne, formlerne og samarbejdsmulighederne.
Vi er vandt til, bare at markere, det vi gerne vil have fremstillet som et diagram, foretage små justeringer og vola et flot diagram.
Vi er vandt til, bare at trykke =(FORMEL HER), og så kommer resultatet ved et tryk på enter. Vi kan benytte celler i vores formler og derfor rette store fejl nemmere.
Vi benytter ofte samarbejdsmulighederne i MSO2007, f.eks når vi laver projektopgave, den slags kolaboration gør arbejdet meget mere effektivt.

Derved ikke sagt, at alle disse ting ikke er muligt i OO, vi oplever det bare meget sværere.

Det skal også lige siges, at dem der benytter MSO2003, ikke kan finde ud af at gemme i det normale '.doc'-format, når de kommer over til en MSO2007. Det problem vil gå igen med OO. Problemet kan sikkert løses, ved at finde en indstilling der sætter .doc som standard, men hvem skal gøre det?

De 30% der benytter MSO2007, er nybegyndere og dem der nåede at lære genvejstasterne. Mange genvejstaster kan sikkert benyttes med OO, så de ca. 5% der kan dem, ville nok kunne leve med OO, hvis altså OO-MATH blev mere Excel agtigt.




Her på skolen som jeg går på, har vi derfor både MSO2003 og MSO2007.
OO-MATH ville især være svært for de rutinerede, pga. Diagrammerne, formlerne og samarbejdsmulighederne.
Vi er vandt til, bare at markere, det vi gerne vil have fremstillet som et diagram, foretage små justeringer og vola et flot diagram.

Bare lige for at være sikker, så er du klar over forskellen på oo-math og oo-calc?




Her på skolen som jeg går på, har vi derfor både MSO2003 og MSO2007.
OO-MATH ville især være svært for de rutinerede, pga. Diagrammerne, formlerne og samarbejdsmulighederne.
Vi er vandt til, bare at markere, det vi gerne vil have fremstillet som et diagram, foretage små justeringer og vola et flot diagram.

Bare lige for at være sikker, så er du klar over forskellen på oo-math og oo-calc?

Sorry, jeg mener Calc, altså OO's version af Excel.



#Per: Ikke fordi jeg hænger mig i småting, for jeg tror det er gået ind, men man skriver også projekt i folkeskolen ;)

Som sagt, så bunder mine problemer måske meget i at jeg ikke har brugt tid nok på det, men på den anden side, når min skole/studie stiller Office gratis til rådighed så længe jeg går der, så er det meget nemt at hoppe over til det man kender.



På min gamle folkeskole havde vi openoffice, det var der aldrig nogen problemer med, det virkede lige så godt som det office 2003, som jeg havde derhjemme og siden begge programmer udviklede filer af samme format, så havde jeg aldrig problemer med at tage min lektier med eller hjem fra skole. Men ja Office er bedre end openoffice, men hvis staten kan spare en masse penge køre openoffice, så gør da det. Forskellen mellem programmerne er minimal og elever skal ikke gøre meget andet end at skrive. Man scorer ikke nogen høj karakter ved at sørge for at ens dokumenter ser flotte ud, så længe indholdet er godt og er godt stillet op. Så lad staten spare de penge!
(Desuden så er det her et udemærket bevis på at folkeskoleelever ikke får nok samfundsfaglig viden, til at kunne træffe kvalificerede beslutninger omkring skolernes budget)



Jeg er delvist enig med dig, Per. Men når jeg ikke sidder og arbejder klokken 2, men i stedet klokken 4, betyder det ikke noget for mig, hvad de skatte penge går til. Vi har da hele tiden været uheldige , alle vores ting er da blevet skåret ned gevaldigt. Udover det vil jeg gerne påpege, at for nyere elevere ville det nok være optimalt at få Open Office fra starten af. Da folk så ville kunne vende sig til det. Men jeg er alt inde for MSO personligt, da jeg følger det er mere stabil og har flere funktioner, som jeg HAR brug for, som Open Office IKKE har. Open Office kan da nok bruges til simpel tekst behandling. Men når man skal skrive OSO på 30sider, med billeder og andre tekst formater, bliver det meget uoverskueligt i Open Office(jeg prøvede det...), da brugervenligheden ikke er helt i toppen. Og brugergrænseoverfladen ikke den skarpeste.


30 sider med indholdsfortegnelse, forside, index fortegnelse, billeder, fodnoter og overskrifter kan nemt lade sig gøre i OpenOffice.



På min gamle folkeskole havde vi openoffice, det var der aldrig nogen problemer med, det virkede lige så godt som det office 2003, som jeg havde derhjemme og siden begge programmer udviklede filer af samme format, så havde jeg aldrig problemer med at tage min lektier med eller hjem fra skole. Men ja Office er bedre end openoffice, men hvis staten kan spare en masse penge køre openoffice, så gør da det. Forskellen mellem programmerne er minimal og elever skal ikke gøre meget andet end at skrive. Man scorer ikke nogen høj karakter ved at sørge for at ens dokumenter ser flotte ud, så længe indholdet er godt og er godt stillet op. Så lad staten spare de penge!
(Desuden så er det her et udemærket bevis på at folkeskoleelever ikke får nok samfundsfaglig viden, til at kunne træffe kvalificerede beslutninger omkring skolernes budget)


Hvad får dig til at sige at OpenOffice er bedre end MS Office? Altså kan du give et eksempel? Lige umiddelbart læser jeg det som om "Jeg har brugt MS Office i lang tid, så den kender jeg, derfor synes jeg bare at den er bedre".



(Desuden så er det her et udemærket bevis på at folkeskoleelever ikke får nok samfundsfaglig viden, til at kunne træffe kvalificerede beslutninger omkring skolernes budget)

Det er heller ikke elevernes opgave, men jeg kan sagtens følge din mening her og er som sådan helt enig.

I mine ører skriger det her langt væk, af det klassiske "modstand mod forandring" og "alt der er anderledes kan vi ikke lide".

Jeg kan selv oplyse, at den gang jeg gik i folkeskole brugte vi "Yeah Write!". Det er et ældgammelt produkt, og ud fra hvad jeg kan læse på undervisningsministeriets hjemmeside omkring vejledning til karakterbedømmelse, så er dette program mere end velegnet til at indkassere 12 i ordenskarakter.



Jeg har brugt på oo og mso 2003 og mso 2007

Jeg har ikke haft problemmer at konver heller ikke de ældre version, der skulle man huske at gemme i .doc så kunne de åbne i de andre programmer

mso 2007 undersøtter odf og jeg har heller ik haft problemmer med open odf i mso 2007.

men jeg synes er oo er bedre mso 2007 pga. mso 2007 riboosn interface hvilken er pine.

bl.a. i excel der jeg skulle lave rammer, der kunn jeg ikke finde den knap, men knappen var nem at finde i mso 2007 word :S hvor den ikke er brgues så ofte som i mso 2007 excel.



t